به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، این گروه سنی نیاز دارند تا سن هفتسالگی با شیوههای درست رانش آواها بر زبان آشنا شوند و مهارتهای گفتاری و شنیداری در آنها تقویت شود. برای دستیابی به این نیاز، پدران و مادران، آموزگاران و مربیان کودک در سالهای نخست زندگی او باید شیوههای نوین و خلاق آموزش آواها و الفباهای فارسی به کودکان را بشناسند و با توجه به این شناخت، بتوانند سواد پایه را از راه آموزش خلاق به کودکان خود بیاموزند.
در کارگاهیکروزهی «آواورزی و الفباورزی» شرکتکنندگان، شیوههای آموزش خلاق سواد پایه را با کمک بستههای «آواورزی با سیبیلک» و «الفباورزی با کاکاکلاغه» فرامیگیرند. بستههای آواورزی و الفباورزی، نوشتهی محمدهادی محمدی، از سوی نشر چیستا منتشر شدهاند. با کمک بسته آواورزی، کودکان رانش درست واژه ها و سخن را فرامی گیرند، با گوناگونی آواها آشنا می شوند، ریتم ها یا چرخه آواهای پایه را می شناسند و بسیاری چیزهای دیگر که در آموزش زبان و موسیقی پایه کاربرد دارد را میآموزند. در بسته الفباورزی نیز کودکان از راه آموزش خلاق، سواد پایه و حروف الفبا را میآموزند.
افزون بر این، در این کارگاه شیوه کار با شعرهای آواورزی، شیوه های تقویت حس شنیداری در کودکان، آشنایی با توانمندیهای گوناگون کودکان و راههای یادگیری آنها و چگونگی سخن گفتن با کودکان، از جمله مطالبی است که برای شرکتکنندگان بیان میشود.
مخاطبان این کارگاه ها، پدران و مادرانی که کودک سه سال تا هفت سال دارند، مربیان مهد کودک ها و پیش دبستانی، آموزگاران پایه نخست دبستان، مروجان کتابخوانی و دیگر افراد علاقهمند به یادگیری شیوه های آموزش خلاق هستند.
کارگاه یک روزهی «آواورزی و الفباورزی» روز پنجشنبه 5 اسفندماه 1395 از ساعت 8 تا 13 در تهران، شهرک غرب، فاز 6، ایوانک غرب، گل افشان شمالی، کوچهی دوم، پلاک 20، دفتر موسسه خیریه مهرگیتی و از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برگزار میشود.