ماهان شبکه ایرانیان

۳۰۰۰ کانتینر خاک خورده خودروسازان در چابهار چه می‌کند؟

خبرگزاری تسنیم: "حدود 10 هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد که هنوز ترخیص نشده؛ امیدواریم هرچه سریع‌تر این کانتینر‌ها ترخیص شوند و به سیستم خودروسازی بیایند که قبل از عید مشکلات تا حدودی مرتفع شود" این گفته‌های ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل است که همین هفته پیش در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد.

بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد، از این 10 هزار کانتینر، 3000 کانتینر در انبار‌های منطقه آزاد چابهار است و در حال خاک خوردن، 1000 کانتینر مربوط به ایران‌خودرو خراسان و 3 هزار کانتینر هم متعلق به سایپا.

80 درصد بدون تشریفات ترخیص می‌شوند

مدیرکل کمرگ چابهار می‌گوید: این کالا‌ها از مبدا چین وارد شده‌اند و 4 ماه است که در انبار‌های گمرک هستند، پیشتر در خبری به نقل از من نقل شده بود که 6 ماه است این کانتینر‌ها در انبار است که نادرست است و 4 ماه است.

عزیز شمس در گفتگو با تسنیم می‌افزاید: قوانین گمرک می‌گوید تا سه ماه صاحب کالا می‌تواند کالای خود را در انبار‌های گمرک نگه دارد، دنبال کارهایش برود و مقدمات ترخیص را فراهم کند؛ در صورتی که وارد ماه چابهارم شود، کالا، متروکه به حساب می‌آید و احیانا جزو اموال تملیکی و ... و ذالک خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: البته تمام قوانین، بخش‌نامه‌ها و تشریفات گمرک مشی را بر حمایت از تولیدکننده‌ی داخلی گذاشته، برهمین مبنا و با وجود آنکه وارد ماه چهارم شده‌ایم، یک ماه اضافه به خودروسازان فرصت دادیم تا کالا‌های خود را ترخیص کنند، علاوه‌بر آن به دستور رئیس کل گمرک، این دو خودروساز می‌توانند بدون تشریفات 70 تا 80 درصد کالا‌های خود را ببرند و بقیه در انبار‌ها می‌ماند تا تشریفات ترخصیص انجام شود و احیانا اگر مشکل تخصیص ارز و یا هر مشکل دیگری دارند برطرف شود.

مدیرکل گمرک چابهار ادامه می‌دهد: بنا به جلسه‌ای که مدیران دو خودروساز اخیرا در چابهار داشتند، قرارشد همان 70 تا 80 درصد را تا اواخر اسفند ترخیص کنند و هم‌زمان مقدمات و کار‌های خود را برای ترخیص بقیه انجام دهند.

شمس خاطرنشان می‌کند: عمده مشکل خودروسازان، مباحث تخصیص ارز دولتی و کار‌های بانکی و ... است که تاکنون روند طولانی شده است، با اینحال فرصت تمام شده و در صورت عدم ترخیص تا آخر اسفند، آن‌ها را جزو کالای متروکه اعلام می‌کنیم.

مقدمات برای هاب خودروسازی، کالا‌های یدکی را به چابهار آورد.

اما 3000 کانتینر کالای یدکی که در شرایط فعلی، کاهش عرضه و بالا رفتن نجومی قیمت خودرو‌های داخلی باید در سیستم خودروسازی باشند در چابهار و انبار‌های منطقه آزاد آن چه می‌کنند؟؛ برای کسانی که دستی در صنعت خودروسازی دارند، چابهار نامی ناآشناست آن‌هم برای واردات مواد اولیه و یا همان کالا‌های یدکی خودروسازی.

کالا‌های یدکی خودروسازان متمرکز و عمدتا از بندرعباس وارد کشور می‌شوند، اما اینکه چرا اینبار این مقدار عظیم کانتینر در چابهار هستند ریشه در تبدیل چابهار به قطب خودروسازی ایران برمبنای اسناد بالادستی توسعه سواحل مکران و برنامه ششم توسعه دارد.

اقیانوسی بودن و دسترسی آسان چابهار به بازار‌های هدف، این بندر را مستعد استقرار صنایع مختلفی کرده است، طبق برنامه ششم توسعه و برنامه توسعه سواحل مکران، هاب سوم پتروشیمی ایران بعد از عسلویه و ماهشهر در چابهار در حال ساخت است و این بندر خود را آماده می‌کند تا تولید فولاد ایران را تا 10 میلیون تن افزایش دهد.

هاب پتروشیمی و فولاد تنها صنایعی استراتژیکی نیستند که از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی‌ها برای استقرارشان در چابهار شروع‌شده و مستقر شدند، در کنار این‌ها چابهار از سال 93 تاکنون خود را آماده می‌کند تا شاید بتواند به قطب سوم خودروسازی ایران نیز تبدیل شود.

علی‌اکبر ترکان دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خرداد 93 از راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های تولید خودرو در آسیا در منطقه آزاد چابهار به‌واسطه دسترسی آسان چابهار به بازار‌های هدف خبرداد.

هرچند قطب سوم خودروسازی از سال‌های پیش‌تر مطرح بوده و مکان‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته‌شده، اما به نظر می‌رسد به‌واسطه ویژگی‌های چابهار، این بندر محتمل‌ترین گزینه برای استقرار قطب سوم خودروسازی باشد.

با این حال، اما تبدیل چابهار به قطب خودروسازی حداقل در کوتاه مدت امری غیر واقع‌بینانه است، بنابراین سعی شده با هدایت محموله‌های یدکی و خودروسازان به چابهار و هم‌چنین ایجاد صنایع بالادستی فولاد مقدمات برای قطب خودروسازی در بلند مدت فراهم شود.

غلام‌رضا پناه معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار اردیبشت ماه امسال در گفتگو با تسنیم گفت: در راستای تبدیل چابهار به قطب خودروسازی ایران در بلندمدت، در تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های خودروسازی، محموله‌های یدکی آن‌ها از چابهار ترانزیت می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که بندر چابهار بندری اقیانوسی و متصل به مسیر‌های اصلی تجارت دریایی است به‌صرفه است تاکالا و کشتی به‌جای آنکه وارد عمان شود و 2 هزار مایل آنطرف‌تر در بنادر خلیج تخلیه شود همینجا در چابهار تخلیه شود.

معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: در قدم اول بخشی از محموله‌های یدکی و مواد اولیه که قبلا متمرکز در بندرعباس تخلیه می‌شد به چابهار می‌آید و برنامه داریم با مشارکت خودروسازان عمده این محموله‌ها را در چابهار تخلیه کنیم.

پناه ادامه داد: هرکدام از خودروسازی‌ها سالانه 20 تا 30 هزارتن محصولات یدکی وارد کشور می‌کنند که برنامه داریم عمده آن را به چابهار منتقل کنیم؛ هزینه‌های انبارداری در منطقه آزاد چابهار بین 1 تا 3 ماه برای صاحبان کالای داخلی و خارجی رایگان است و تا بیش‌از سه‌ماه هم تخفیف پلکانی دارد، بنابراین آوردن قطعات یدکی با استقبال خودروسازان روبه رو شده است.

وی تاکید کرد: عمده هدف ما از ارایه تخفیفات و تشویق به آوردن محموله‌های یدکی خودرسازان به اینجا، در وهله اول ترافیک جاده‌ای برای رقابت‌پذیر شدن، مارکتینگ و برندینگ بندر و در بلندمدت ایجاد هاب خودروسازی در چابهار است.

هرچه باشد، 3000 کانتینر، لوازم یدکی خودروسازان به چابهار آورده شدند تا مقدمه‌ای باشند برای تبدیل این بندر به هاب سوم خودروسازی ایران در بلند مدت؛ اما حالا به گواه گمرک درحال خاک خوردنند و در صورت عدم ترخیص جزو کالای متروکه اعلام می‌شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی