حوادث؛ سالانه هزاران تن از ایرانیان را به کام مرگ فرستاده، مصدوم یا معلول میکند و بیشترین بار را نیز بر بهداشت و درمان کشور تحمیل میکند...
به گزارش به نقل از ایسنا، طبق آمار سازمان پزشکی قانونی در سال 1396 حدود 16 هزار و 201 تن از ایرانیان به دلیل حوادث ترافیکی کشته و 335 هزار تن نیز دچار مصدومیت شدهاند. هرچند که این آمار نسبت به سالهای ابتدایی دهه 90 روندی کاهشی داشته است، اما همچنان اولین عامل مرگومیر ایرانیان محسوب میشود و یک میلیون و 200 هزار سال از عمر ایرانیان را از بین برده است.
دکتر علیرضا مغیثی- رییس گروه پیشگیری از حوادث مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به سند ملی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر که در سال 1395، تدوین شد و با تایید در شورایعالی سلامت، از سوی رییس جمهور، 12 وزیر وقت کابینه و سه معاون ریاستجمهوری امضا شد، گفت: در این سند اهداف 11 گانهای را در حوزه بیماریهای غیرواگیر دنبال میکنیم که شامل کاهش 20 درصدی حوادث ترافیکی تا سال 1404، کاهش 25 درصدی خطر مرگ زودرس که به مرگهایی که به زیر 70 سال اطلاق میشود، کاهش کمتحرکی، کاهش مصرف نمک، قند، استعمال دخانیات و الکل، کاهش میزان ابتلا به فشار خون بالا، ثابت نگه داشتن میزان چاقی و دیابت در کشور، دسترسی به حداقل داروهای مورد نیاز و مشاورهها برای بیماریهای غیرواگیر، اصلاح روغنهای خوراکی و محصولات غذایی صنعتی از نظر اسیدهای چرب، کاهش مرگ ناشی از مصرف مواد و دسترسی بهتر به ضروریات سلامت روان بود.
وی با بیان اینکه سند ملی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر نوعی سند ملی است که کل بدنه دولت و حاکمیت آن را امضا کرده و موظف به اجرای آن هستند، ادامه داد: به هر حال حوادث ترافیکی نیز در این سند مورد توجه قرار گرفته و در آن تکلیف شده است که باید در مرگ ناشی از این حوادث تا سال 1404، کاهشی 20 درصدی داشته باشیم؛ هرچند که در سالهای اخیر طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی تعداد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی کاهش یافته است.
مرگ و مصدومیت ایرانیان در حوادث ترافیکی به روایت آمار
مغیثی در ادامه به آمار مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی در سالهای اخیر اشاره و اظهار کرد: طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال 1390 نزدیک به 20 هزار و 68 نفر به دلیل حوادث ترفیکی از بین رفتهاند. این آمار در سال 1391 به 19 هزار و 89 نفر رسیده است، در سال 1392 حدود 17 هزار و 994 نفر بوده و در سال 1393 به 16 هزار و 872 نفر رسیده است. در سال 1394 حدود 16 هزار 584 نفر بوده و در سال 1395 به 15 هزار و 932 نفر رسیده است. البته این آمار در سال 1396 مجددا مقداری افزایش داشته و به 16 هزار و 201 تن رسیده است.
وی ادامه داد: در عین حال روند مصدومیتهای ناشی از حوادث ترافیکی در کشور نیز حالت سینوسی دارد. به عنوان مثال در سال 1390 حدود 297 هزار و 257 نفر، در 1391 نزدیک به 118 هزار نفر، در سال 1392 حدود 315 هزار نفر، در سال 1393 حدود 304 هزار نفر، در سال 1394 نزدیک به 313 هزار نفر، در سال 1395 حدود 333 هزار نفر و در سال 1396 هم 335 هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی دچار مصدومیت شدهاند.
متوسط سن فوت ناشی از تصادفات چقدر است؟
رییس گروه پیشگیری از حوادث دفتر بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیشترین جمعیتی که به دلیل حوادث ترافیکی آسیب میبیند، جمعیت جوان و در متوسط سن 29 سالگی هستند، افزود: در نتیجه بیشترین بار مالی را هم مرگ ناشی از حوادث ترافیکی به جامعه تحمیل میکند. زیرا افراد در سن جوانی کشته میشوند. اگر انتظار داشته باشیم که یک فرد تا 72 سالگی زندگی کند، یک شخصی که در 30 سالگی از بین میرود، یعنی 42 سال از زندگیاش را از دست داده است. باید توجه کرد که در این سنین افراد مولد جامعه هستند.
مغیثی تاکید کرد: در عین حال طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در گذشته بیشترین کشتههای حوادث ترافیکی در سن 29 سال به بالا بودهاند، اما بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر بیشترین کشتهها در گروه سنی 15 سال به بالا قرار دارند و به عبارتی در این گروه سنی اولین عامل مرگ و میر حوادث ترافیکی محسوب میشوند. یعنی سن مرگ در حوادث ترافیکی کاهش یافته است و این موضوع جای تامل دارد.
جامعه ایمن میشود
وی در ادامه صحبتهایش به برنامههای وزارت بهداشت برای کاهش مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی اشاره و اظهار کرد: در این زمینه برنامه ملی «جامعه ایمن» را در سطح شهرستانها پیش میبریم. به این صورت که فرماندار با هماهنگی مسئولین سطح شهرستان و جلب مشارکت مردم در همان شهرستان، برنامهها را اولویتبندی و مشکلات را در حوزه حوادث ترافیکی احصاء و اقدام کنند. در عین حال از آنجایی که بیشترین بار حوادث ترافیکی بر دوش حوزه سلامت است، دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز بهداشت شهرستان مسئولیت و محوریت برنامه را بر عهده دارند.
مغیثی ادامه داد: این برنامه با همین الگو در دو شهر سنقر کرمانشاه و زرند کرمان به صورت موفق در حال اجراست و امیدواریم به تدریج آن را توسعه دهیم. باید توجه کرد که برنامه جامعه ایمن هم جنبه آموزشی دارد و از طریق آن آموزشهایی به مردم ارائه میشود و هم جنبه عملیاتی دارد و در قالب این برنامه مشکلات به صورت محلی حل میشوند. در این زمینه وزارت بهداشت فقط یک پای کار است و سایر بخشهای مرتبط هم برای پیشگیری، اعمال قانون، ایجاد خودروی ایمن، مدیریت حوادث و... باید کمک کنند. این موارد محورهایی هستند که سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از این حوادث اعلام کرده است. بنابراین وزارت بهداشت فقط یک پای کار است و بخش درمان و امدادرسانی بعد از حادثه را برعهده دارد. البته باید توجه کرد که وقتی حادثه ایجاد میشود، بار آن بر دوش حوزه سلامت بوده و بر همین اساس حوزه سلامت محوریت این برنامه را در سطح شهرستانها بر عهده گرفته است.
الگوی قربانیهای حوادث ترافیکی در شهرها تغییر کرد
وی با بیان اینکه همچنان بیشترین فوتهای ناشی از حوادث ترافیکی در جادهها و بیشترین مصدومیتهای ناشی از آنها در شهر اتفاق میافتد، گفت: از طرفی در حال حاضر شاهدیم که عابرین پیاده و راکبین موتورسیکلتها بیشترین قربانی حوادث ترافیکی در شهرها هستند. در این زمینه شاهد تغییر الگویی در شهرها هستیم که بر اساس آن در حوزه حوادث ترافیکی عابرین پیاده و عمدتا هم افراد سالمند آسیب میبینند.
رییس گروه پیشگیری از حوادث دفتر بیماریهای غیرواگیر در پایان اعلام کرد که طبق آخرین آمار در ایران، یک میلیون و 200 هزار سال عمر از دست رفته به دلیل حوادث ترافیکی داریم.