برخورد متفاوت کلهر و خسروی با یک موضوع مشترک +عکس

خبرگزاری تسنیم،: تفاوت است میان هنرمندان، میانِ مَنش آنان و رفتارشان، میانِ کارها و تصمیم‌هایشان و البته اهدافشان. گاه هنرمندی تصمیمی می‌گیرد و مِنّتش را سرِ مردم و دوستدارانش می‌گذارد. گاه هنرمندی تصمیم به همراهیِ واقعی با مردم می‌گیرد و گاهی هم برخی هنرمندان چشمشان را بر تمام اتفاق‌های اطرافشان می‌بندند و راه خودشان را می‌روند...

اوایل سال جاری بود که سیروان خسروی تصمیم گرفت برای همدردی با اوضاع اقتصادی مردم ایران کنسرت‌هایش را لغو کند. بعد خبرِ لغو کنسرت‌هایش را در بوق و کَرنا کرد و خسارتِ 150 میلیونی که به سالن پرداخته بود را به رخِ همان مردم و طرفدارانش کشید؛ که ببینید برای همدردی با شما چه کردم و این همدردی چه هزینه‌ای روی دستم گذاشت.

ماه‌های زیادی گذشته و تابستان و پاییز تمام و زمستان به انتهایش نزدیک شد. اوضاع اقتصادی مردم نه تنها بهتر نشد که روز به روز اوضاع به وخامتِ بیشتر رفت. کار به جایی رسیده که مردم هر صبح به جای نگریستن در آیینه‌ی جادوییِ خورشید، مجبورند در صف‌های طولانیِ خرید گوشت انتظار بکشند تا شاید گوشتی با قیمتی ارزان‌تر از کیلویی 100 هزار تومان گیرشان بیاید.

اکنون و در این شرایطِ بد اقتصادی و در روزهای نزدیک به نوروز 1398، سیروان خسروی تصمیم به بازگشت به صحنه و برگزاری کنسرت گرفته است.

البته که نمی‌توان به برگزاری کنسرت‌های سیروان خُرده‌ای گرفت، چرا که او هم مانند دیگر خوانندگان می‌خواهد کارهایش را ارائه کند و با مخاطبانش دیدار داشته باشد و در عین حال درآمدِ مالی هم داشته باشد.

مشکل اما در تضادِ تصمیم‌هایِ این خواننده است؛ نه به آن لغو کنسرت‌ها و مِنّت‌هایی که بر سرِ مردم گذاشت و نه به این برگزاری کنسرت در چنین شرایطِ بد اقتصادی.

خسروی این بار هم نگذاشت آب خوش از گلوی طرفدارانش پایین برود و باز هم تصمیم عجیبی گرفت. تصمیمی که دردسری تازه برای هوادانش بود؛ او تصمیم گرفت بلیت‌های کنسرتش را به صورت دستی بفروشد. علت این تصمیم هم نبود ظرفیت مناسب در سایت‌های بلیت‌فروشی عنوان شد.

فیلمی که در بالا می‌بینید، موجب اعتراض بسیاری از طرفداران سیروان خسروی شد. برخی از این طرفداران معتقد بودند که خسروی برای به رخ دیگران کشیدن طرفدارانش تصمیم گرفته که بلیت‌هایش را حضوری بفروشد.

وقتی ایران کنسرت از دسترس خارج شد

چندی پیش علی شهبازی مدیربرنامه‌های سیروان خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته بود: «ما ابتدا از طریق سایت خودمان برای بلیت فروشی اقدام کردیم اما سایتمان ظرفیت پذیرش حجم زیادی از مخاطبان را نداشت. پس از آن سراغ سایت ایران کنسرت رفتیم که به محض شروع بلیت‌فروشی این سایت به مدت یک ساعت و نیم از دسترس خارج شد. در این مدت تعداد اندکی از مخاطبان توانستند بلیت خریداری کنند که بلیت‌هایشان معتبر است. اما ما تصمیم گرفتیم که از طریق دیگری یعنی از طریق فروش دستی بلیت‌ها اقدام کنیم.»

جالب اینکه مدیربرنامه‌های سیروان خسروی دیدگاه عجیبی درباره‌ی امتحان سایت‌های دیگر و بررسی ظرفیت آنها داشت.

شهبازی گفت: «‌وقتی سایت ایران کنسرت بزرگترین سایت بلیت فروشی از دسترس خارج می‌شود، دلیلی برای امتحان دیگر سایت‌ها وجود نداشت. وقتی برای سایت خودمان و سایت ایران کنسرت چنین مشکلی پیش آمد، ما متوجه شدیم که ایراد فقط از سایت ما نبوده است و در ایران چنین دامنه‌ی وسیعی برای پذیرش حجم زیادی از مخاطب وجود ندارد.»

خسروی و مدیربرنامه‌هایش با همین استدلال تصمیم به فروش دستیِ بلیت‌هایشان گرفتند. تصمیمی که صف‌های طولانی تشکیل داد و ساعت‌های بسیاری هواداران این خواننده را در سرما منتظر خرید بلیت گذاشت.
نخستین واکنش‌ها به تصمیمِ سیروان خسروی از سوی طرفدارانش بود. بسیاری از طرفدارانش به این خواننده توانا اعتراض کردند که چرا آنها را ساعت‌ها در سرمای زمستان به صفِ خرید بلیت فرستاده است. در ادامه عکس‌هایی را می‌بینید که روایتگرِ برخی از کامنت‌های اعتراضیِ هواداران سیروان خسروی است.

در مجموع بلیت فروشی کنسرت سیروان خسروی برای چهار شب انجام شد. این اجراها از 24 اسفند شروع می‌شود و تا 27 اسفند ادامه دارد.

وقتی کلهر راه منطقی را انتخاب می‌کند

موازی با ماجرای سیروان خسروی، ماجرای دیگری هم رخ داد که البته نوع رفتار و نتیجه‌اش بسیار متفاوت بود. کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده موسیقی ایران که جایگاهی بین‌المللی در موسیقی دنیا دارد، تصمیم گرفت که طیِ هشت شب در فروردین سال آینده در تالار وحدت به اجرای کنسرت «شهر خاموش» بپردازد.

از آنجا که کیهان کلهر از موزیسین‌های پرمخاطب موسیقی ایران است، فروش بلیت‌های کنسرتش مسئله‌ی چالش‌برانگیزی بود. اما کلهر تصمیم گرفت که بلیت‌هایش را از طریق سایت تیوال به فروش برساند.

گفته می‌شود که در لحظه شروع بلیت‌فروشی کنسرت کیهان کلهر، 21 هزار نفر به سایت مراجعه کرده‌‌اند. اما این مسئله موجب خارج شدنِ تیوال از دسترس نشد.

فروش بلیت‌ِ کنسرت‌های بزرگ در دنیای موسیقی گاهی به مشکل برمی‌خورد. سایت‌های بلیت‌فروشی هم گاهی در هجومِ زیادِ مخاطبان دچار مشکل می‌شوند اما این سایت‌ها با تمهیداتی که برمی‌گزینند، مشکلات را حل می‌کنند. به نظر می‌رسد که سایت تیوال هم با تکنیک‌های فنی توانسته فروش بلیت کنسرت کیهان کلهر را انجام دهد. از سوی دیگر هم خودِ کیهان کلهر هرگز حاضر نشد که هوادارانش را به صف‌های طولانی بکشاند.

در ادامه پیام منتشر شده از سوی کیهان کلهر در صفحه شخصی‌اش را می‌خوانید:

«پیرو استقبال از "کنسرت شهر خاموش " لازم به توضیح است که با رجوع بیش از بیست و یک هزار علاقمند در دقایق اولیه، کلیه بلیت‌های سه شب آغازین این اجراها در همان دقایق نخست وارد مرحله رزرو و در ادامه با افزایش درخواست‌ها برای بسیاری از کاربرانِ بعدی استفاده از سایت دشوار شد.
با توجه به محدودیت صندلی‌های تالار وحدت (هر شب حدود 670 عدد صندلی قابل رزرو در اختیار ماست، که بر طبق قوانین تالار وحدت، ردیف های یک و سه غیر قابل فروش و در انحصار تالار وحدت می‌باشند) اتمام بلیت های سه شب آغازین در همان دقایق اولیه بدیهی می‌نمود.
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این مجموعه کنسرتها هشت شب خواهد بود که پنج شب باقیمانده در تاریخهای 24،26،27،28،و 29 فروردین انجام خواهند گرفت، فروش بلیت تاریخهای مذکور بتاریخ هفتم اسفند ماه رأس ساعت هفده در سایت تیوال صورت می‌گیرد.

در پایان، رعایت شئون کار هنری و فرهنگی و تعهد به اخلاق و مخاطب اولین شرط همکاری آقای کلهر با تمام دست اندرکاران برگزاری این کنسرتهاست، سایت تیوال و مسئولان جوان و متعهد آن مورد اعتماد ایشان می‌باشند که امیدواریم با همکاری شما این دوستان پویا و خلاق با دلگرمی و پشتکار بیشتری در کنار فرهنگ و حامیان آن بمانند.»

آنچه در این مطلب شرح آن رفت، دو برخورد متضاد با یک موضوع مشترک است. یکی با مشورت‌های نادرست هوادارانش را به دردسر می‌اندازد و در نهایت هم این اتهام به او وارد می‌شود که برای خودنمایی این کار را کرده است و دیگری سعی می‌کند به بهترین شکل ممکن و اتکا به خلاقیت و توانمندی جوانان کشور، مشکل را حل کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان