مایکروسافت ساعاتی پیش گزارش مالی مربوط به سهماههی اول سال 2017 خود را منتشر کرد. بر اساس اطلاعات ارائهشده، این کمپانی در زمستان 2017 توانسته است درآمدی 23.6 میلیارد دلاری به جیب بزند که طی آن موفق به کسب سود خالص 5.7 میلیارد دلاری شده است. بخش سرویسهای ابری و تجاری مایکروسافت با عملکرد درخشان خود در زمستان سال جاری، آمار ضعیف بخش تولید رایانهی شخصی این کمپانی را پوشش داده است.
مایکروسافت در سهماههی اول سال 2016 موفق شده بود با درآمد 22.1 میلیارد دلاری، سود خالص 5 میلیارد دلاری کسب کند. ردموندیها موفق شدند در سهماههی منتهی به بهار سال جاری، علاوه بر عملکرد بهتر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، پیشبینیهای کارشناسان و تحلیلگران در مورد عملکرد سهماههی گذشته را نیز محقق کنند.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در جریان ارائهی گزارش مالی مایکروسافت چنین اظهار نظر کرد:
گزارش عملکرد مالی ما در زمستان 2017 نشان از این دارد که مشتریان مایکروسافت به سرویسهای ابری ما اعتماد دارند. طیف مشتریان سرویس ابری مایکروسافت شامل انواع کمپانیهای چندملیتی و حتی کمپانیهای کوچک و بنیادهای غیرانتفاعی است که از وجود زیرساختهای مایکروسافت برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکنند.
بخش تولید گجت شخصی
این بخش از مایکروسافت شامل محصولاتی نظیر سرفیس، گوشی هوشمند و کنسول ایکس باکس است. بر اساس آمار ارائهشده توسط مایکروسافت، درآمد این بخش با کاهش 7 درصدی به 8.8 میلیارد دلار رسیده است.
مایکروسافت موفق شده است درآمد خود از طریق ارائهی گواهی استفاده از ویندوز در محصولات تولیدشده توسط سایر کمپانیها را 5 درصد افزایش دهد. درآمد بخش تولید سرفیس مایکروسافت با کاهشی 26 درصدی روبهرو شده و از 1.11 میلیارد دلار در سهماههی اول سال 2016 به 831 میلیون دلار در سهماههی اول 2017 رسیده است. آمارها نشان از این دارند که سرفیس پرو 4 و سرفیس بوک مایکروسافت دیگر همچون سابق فروش خوبی تجربه نمیکنند و بخشی از این موضوع به دلیل انتظار برای رونمایی از محصولات جدید ردموندیها است.
درآمد حاصل از فروش گوشی هوشمند همچنان با افول روبهرو بوده و در زمستان به کمتر از 730 میلیون دلار رسیده است. مایکروسافت اشارهای به درصد فروش و میزان کاهش فروش گوشیهای هوشمندش نمیکند؛ چراکه این کمپانی درصدد کاهش توجه و اهمیت این بخش است.
درآمد حاصل از تبلیغات با کسر هزینههای افزایش ترافیک با افزایشی 8 درصدی روبهرو شده است. پیش از این، مایکروسافت افزایش درآمد تبلیغاتی خود را با ویندوز 10 گره زده بود و دلیل آن ترکیب شدن بینگ با ویندوز 10 در بسیاری از ابعاد است.
درآمد حاصل از بازی نیز به مدد ایکس باکس لایو با افزایش 4 درصدی همراه شده است. این افزایش در حالی اتفاق افتاده که بسیاری از طرفداران ایکس باکس مایکروسافت در انتظار پروژهی اسکورپیو هستند.
سرویسهای ابری
این بخش شامل نتایج مالی سرویسهایی نظیر ویندوز سرور و آژور در کنار محصولات بخش سرورها است. درآمد بخش سرویسهای ابری مایکروسافت در زمستان 2017 با افزایش 11 درصدی روبهرو شده و به 6.8 میلیارد دلار رسیده است.
محصولات حوزهی سرور و سرویسهای ابری مایکروسافت با رشد 15 درصدی درآمد روبهرو شدهاند. نکتهی جالب توجه در مورد درآمد این بخش، افزایش 93 درصدی درآمد سرویس آژور مایکروسافت است.
محصولات و نرمافزار تجاری
این بخش را باید شامل محصولاتی نظیر آفیس و آفیس 365 خواند که با افزایش 22 درصدی درآمد روبهرو شده و به 8 میلیارد دلار رسیده است. آفیس 365 موفق شده در سهماههی اول سال 2017 بهتنهایی شاهد اضافه شدن بیش از 1.3 میلیون مشترک بر تعداد کاربران خود باشد و در مجموع به 26.2 میلیون مشترک سرویس بدهد. هرچند درآمد آفیس 365 شاهد افزایش 45 درصدی بوده؛ اما درآمد آفیس در کنار سرویسهای ابری این حوزه تنها 7 درصد رشد داشته است.
مایکروسافت در گزارش مالی خود، درآمد سرویس لینکدین را نیز ارائه کرد که بر اساس اطلاعات ارائهشده، این بخش از کمپانی موفق شده است درآمدی 975 میلیون دلاری عاید ردموندیها بکند. تحلیلگران پیشبینی کرده بودند که مایکروسافت در سهماههی اول سال 2017، درآمدی 950 میلیون دلاری کسب خواهد کرد.
هرچند مایکروسافت عملکرد مالی خوبی طی سهماههی اول سال جاری میلادی از خود به جای گذاشته است؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که سهامداران انتظار بیشتری از بخش محصولات سختافزاری دارند.