زینب تقوایی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در خصوص اولین حضورش در سینما گفت: من خیلی وقت بود که دوست داشتم تهیه کنندگی سینما را تجربه کنم. البته سالها در بخش سریال سازی تهیه کنندگی را تجربه کرده بودم و همیشه فیلمنامههای سینمایی را مطالعه میکردم اما اکثر آثار برایم جذاب نبودند.
وی با اشاره به دلیل قبول تهیه کنندگی سینما تاکید کرد: اکثر فیلمنامههایی که میخواندم خیلی جذابیت نداشتند زیرا یا تکراری بودند و یا صرفاً به گیشه فکر می کردند و به همین دلیل میخواستم اولین بار تهیه کنندگی یک فیلم خاص در سینما را تجربه کنم، به همین دلیل بعد از خواندن فیلمنامه "سمفونی نهم" با اشتیاق تهیه این اثر خاص را پذیرفتم.
تهیه کننده فیلم سمفونی نهم در همین راستا ادامه داد: پیش از این با محمدرضا هنرمند همکاری داشته و با وی مشغول نگارش یک سریال بودیم و بعد از اینکه این فیلمنامه پیشنهاد شد به دلیل محتوای خاص و تازه اش در سینما آن را با کمال میل پذیرفتم.
وی با اشاره به مضمون جذاب فیلم سمفونی نهم تصریح کرد: مساله مرگ و زندگی همواره یکی از مسائل جذاب برای هنرمندان و فیلمسازان بوده و هست. تعداد زیادی فیلم در این مورد ساخته شده اما تفاوت سمفونی نهم با این قبیل فیلم ها در نوع ساختار فیلمنامه است. هرکسی جسارت ساختن فیلمنامه سمفونی نهم را نداشت. ساخت فیلمنامههای این چنین سخت است اما من همیشه انجام کارهای سخت را دوست دارم.
تقوایی با اشاره به لزوم ساخت آثاری درباره مشاهیر ایرانی خاطرنشان کرد: فیلم سمفونی نهم به هویت ملی پرداخته و من فکر می کنم که سالهاست در سینمای ایران به هویت ملی پرداخته نشده است. من در سالهای اخیر نمونه پرداختن به مشاهیر ملی همچون امیرکبیر را ندیده ام. از نظر من این افراد باید برای نسل جوان تکرار شده و در اذهان باقی بمانند.