در همایش "حکیم محور مقاومت"

ظریف: مردم ایران و عراق جدایی‌ناپذیر هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز در همایش "حکیم محور مقاومت" که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: برای حضور در این برنامه، بدون درنگ سخنرانی در مراسم شهید حکیم را پذیرفتم و این را افتخاری برای خود می دانم. من سعادتی داشتم در سال ٧١ با مرحوم حکیم چلبی و طالبانی به حج مشرف شدم و فرصت خوبی بود تا با شهید حکیم از نزدیک آشنا شوم.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه شهید حکیم همراه مجاهدت‌های سیاسی، اخلاق را رعایت می‌کرد؛ اظهار کرد: اگر حضور وحدت آفرین شهید حکیم نبود با عراق دیگری مواحه بودیم؛ امروز ارتباطی که بین عراق و ایران ایجاد شده، قابل گسست نیست. ارتباطی که از حرکت بدر شروع و با حشدالشعبی ادامه پیدا کرد؛ از همان ابتدا دو کشور با تکفیر و تندروی مبارزه کردند.

ظریف با اشاره به اینکه امروز همه اقشار مختلف عراق خونشان در مبارزه با داعش به هم آمیخته شده است، گفت: آمیخته شدن خون دو ملت ایران و عراق اجازه تفرقه افکنی را به دشمنان دو کشور نمی دهد.

وی با بیان اینکه شهید حکیم توانست با عنایت به ویژگی های مردم عراق با دقت از مراحل سخت عبور کند، افزود: خبرگی و توان مذاکره دیپلماتیک شهید حکیم باعث شد تیر آمریکا به سنگ خورد؛ تیری که به دنبال یک حکومت مخالف ایران در عراق بود.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه مردم ایران و عراق جدایی ناپذیر هستند؛ اظهار کرد: امشب برای تدارک سفر تاریخی رئیس جمهور عازم عراق هستم و می توانم بگویم این دو ملت، قلب تپنده منطقه هستند؛ بدون ایران و عراق نمی توانیم روی امنیت را ببینیم.

ظریف با اشاره به برگزاری همایش "حکیم محور مقاومت" گفت: امیدواریم حرکت زیبای عراقی‌ها که شامل وحدت است ادامه پیدا کند؛ شهید حکیم نه تنها شهید محراب بود بلکه شهید وحدت بود.

وی با اشاره به اینکه گروهای فعال سیاسی در عراق از همه طوایف این کشور هستند؛ افزود: هر دو ائتلاف حاضر در عراق شامل همه قومیت‌ها هستند؛ این امر یک پیروزی بزرگ برای ندای وحدت بخش شهید حکیم است.

ظریف با ابراز امیدواری از اینکه همه در مسیر وحدت و حکمت حرکت کنیم؛ گفت: امیدوارم بتوانیم با فرهنگ ایثار که مردم ایران و عراق را به هم وصل کرده است. پیام وحدت آفرین امام و رهبر را عملیاتی بکنیم. همین فرهنگ ایثار است که موجب ناکارآمدی تمام سلاح‌ها شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر