ماهان شبکه ایرانیان

نقش انگیزه در رژیم های کاهش وزن

هدف شما برای کاهش وزن چیست؟ به چه دلیل برای لاغر شدن تصمیم گرفته‌اید؟ آیا انگیزه‌تان برای کاهش وزن، جلب توجه و تحسین دیگران است یا می‌خواهید به سلامتی دست پیدا کنید؟

نقش انگیزه در رژیم های کاهش وزن

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری؛ متخصص تغذیه

دستیابی به هر هدفی انگیزهای قوی می‌طلبد، به منظور رسیدن به تغذیه متعادل، متنوع و متناسب باید بینش افراد نسبت به خوردن و آشامیدن و انجام ورزش‌های سبک به طور بنیادی تغییر کند.

به طور طبیعی در صورتی هر دو این موارد تحقق پیدا می‌کند که انگیزه قوی و دلیل قانع‌کنندهای برای افراد وجود داشته تا توان لازم برای چشم‌پوشی از لذت‌های آنی را به دست آورند و به حسرت دائمی دچار نگردند.

راستی شما که در حال مطالعه این مقاله می‌باشید و احتمالا به دلایلی تصمیم به کنترل وزن گرفته‌اید، کدام یک از موارد زیر انگیزه شما محسوب می‌شود؟

1- جلب توجه و تحسین دیگران

2- حفظ یا رسیدن به سلامتی پایدار

3- جلب نظر مثبت افراد خانواده و به خصوص همسر

4- امید به کسب موفقیت بیشتر در عرصه‌های زندگی و کار

5- یافتن دوستان بیشتر

6- داشتن اندام موزون و برازنده برای پوشیدن لباس‌هایی که در حال حاضر نمی‌توانید بپوشید.

7- شرکت در عروسی یا مهمانی خاص در آینده و ...

انگیزه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت

به قول معروف، سنگ بزرگ علامت نزدن می‌باشد. معمولا دستیابی به هر یک از اهداف فوق و یا دلایل شما برای تناسب اندام (که یک انگیزه قوی تلقی می‌شود) نیازمند زمان طولانی می‌باشد.

بعید است که خواست فعلی شما به همین شدت تا ماه‌ها و حتی سال‌های دیگر حفظ شود.

رفته رفته خواسته‌ها کمرنگ‌تر و در ادامه راه اراده ضعیف‌تر می‌گردد و حس لذت‌خواهی و لذت‌جویی بر عافیت طلبی غلبه خواهد نمود.

لذا برای جلوگیری از این موضوع بهتر است اهداف گسترده و بلندمدت خود را به انگیزه‌های کوتاه‌مدت و دست‌یافتنی تقسیم کنید و برای هر یک از این مقاطع، دلایل خاص خودتان را مرقوم دارید.

به عنوان مثال تصمیم گرفته‌اید برای رسیدن به سلامتی همزمان با تعدیل و کنترل غذای خود 2-1 ساعت پیاده‌روی یا ورزش را آغاز نمایید.

بهتر است در اولین قدم با 15 دقیقه (یک روز در هفته) آغاز و سپس آن را به نیم‌ساعت در روز افزایش دهید.

بعد به دو روز در هفته و به همین ترتیب به تمام روزهای هفته و به مدت طولانی‌تر افزایش دهید. و برای کاهش مقدار غذایی که در حال حاضر میل می‌نمایید، هر روز 2-1 قاشق غذاخوری کمتر از روز قبل بخورید.

برای اینکه انگیزه ایجاد شده فروکش ننماید، دلایل خود را برای هر یک از اقدام‌ها (تعدیل مقدار غذا یا حذف تنقلات و آغاز فعالیت بدنی)، یادداشت کرده و آنها را جلوی آینه روی در کمد لباس یا یخچال بچسبانید.

بدین ترتیب شما با دیدن این دلایل و یادآوری اهمیت تصمیم‌گیری خود از لذت آنی و راحت‌طلبی زودگذر و یا عادت‌های نادرستی مثل پرخوری، شتاب و عجله در غذا خوردن چشم‌پوشی خواهید نمود و در اثر مداومت و ممارست روش زندگی شما در طول زمان تغییر می‌کند و نهادینه می‌شود.

نقش اراده در دستیابی به اهداف تغذیه‌ای

در مقوله اجرا یا عدم اجرای برنامه‌های کاهش وزن و رژیم‌های درمانی مسأله اراده مطرح می‌گردد.

اغلب به افراد چاق گفته می‌شود که این عزیزان فاقد اراده لازم جهت کنترل بیش‌خوری و بدخوری خود می‌باشند.

در اینجا لازم است گفته شود که در مقوله اجرا یا عدم اجرای یک برنامه تعدیل تغذیه‌ای و افزایش فعالیت بدنی، نیروی اراده نقش تعیین‌کننده‌ای ندارد.

آنچه در این راستا مهم و تأثیرگذار است داشتن هدف و یک راهکار درست به منظور دستیابی به اهداف موردنظر می‌باشد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان