زمانیکه ArchDaily مقاله "زندگی در خانه CASA Brutale بر لبه صخره توسط شرکت معماری OPA "را در ماه July سال گذشته منتشر کرد، انتظار می رفت که مطلب محبوبی در سایت باشد اما مورد توجه تعداد کمی از خوانندگان قرار گرفت و انتظار نمی رفت موقعیتی در بین 10 مقالات برتر سایت در سال 2015 پیدا کند، اتفاقی که بعد از آن افتاد و باعث حیرت شد، در پایان هفته این پروژه توسط حیطه ای از رسانه های خبری غیر معماری اعم از Yahoo,CNBC ,CNET،Slate منتشر شد و به طور معمول با یک تیتر اغراق آمیز " خانه ای وحشت آور و به معنای واقعی کلمه زیبا که در دل صخره ساخته شده" همراه بود؛ در واقع برای چند روز کوتاه ممکن نبود محیط ها و سایت های بکر اینترنت را بدون رویت تصویری از پروژه ملاحظه نمود. اما با وجود این کشش عظیم، با ویژگی های به ظاهر غیر ممکن این پروژه که در دل صخره واقع شده و با استخر کف شیشه ای طراحی شده، به صورت یک مقاله معماری باقی ماند. اما در حال حاضر این پروژه خانه ای است فوق العاده که یک مشتری تمایل به ساخت ساز آن و شکافتن زمین دارد.
چطور این اتفاق افتاد و چقدر طول کشید این پروژه به عنوان ساخت و ساز در زندگی واقعی به یک احساس وایرال (محبوب و دوست داشتنی) تبدیل شود.
پروژه CASA Brutal مانند خانه Casa Malaparte نویسنده ایتالیایی که در دماغه صخرهای در جزیره کاپری و بر لبه صخره قرار گرفته است و به عنوان ادای احترام از سبک معماری بروتالیست (سبکی که در آن ساختمانها کلآ با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از زینت اجرا میشوند) پیروی کرده است. با توجه به گفته طراحان این پروژه عریان، در عین سادگی و هماهنگی با معماری معاصر طراحی شده و هدف شرکت OPA و شریک سرمایه گذار او Laertis-Antonios Ando Vassiliou این بوده که پروژه CASA Brutal را از آغازی برای تبدیل شدن به یک پروژه وایرال طراحی کنند. کل طراحی پروژه تقریبا 4 ماه (مارس تا ژوئیه 2015) طول کشیده که طراحان می خواستند از هر راه ممکن به وسیله نشان دادن پلت فرم پروژه و نمایش کامل زیبایی شناسی و فلسفه طراحی احساسی خوشایندی در مردم ایجاد کنند.
در این مرحله شرکت OPA تشخیص داد که برای ساخت این پروژه بر لبه صخره نیاز به استعداد های مهندسی خاصی است و به همین منظور با دفتر مرکزی Arup در لندن برای مشورت در ساخت و ساز این خانه ارتباط برقرار کردند وهمین طرح جسورانه توجه رسانه ها را به خود جلب کرد و شرکت Arup آمستردام برای همکاری با OPA در تمام مراحل کار از جمله سازه، MEP، فیزیک ساختمان و خدمات ژئوتکنیک مورد نیاز برای قرار دادن این خانه بر لبه صخره توافق کرد.
در ماه اگست، شرکت OPA از زمانی که مشتری به صورت جدی برای همکاری تماس گرفت، با استودیو فیلم های مستقل تماس گرفت تا در ساخت فیلم مستند جهانی، از مرحله ساخت پروژه Casa Brutale همکاری کنند. از زمان انتشار این پروژه، OPA ایمیل های متعددی از توسعه دهندگان، سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه و حتی کسانی که مشتری واقعی نبودند هم دریافت کرد و همه تمایل به تحقق این پروژه داشتند، در پایان ماه اکتبر "یک ایمیل از مشتری واقعی و بلند پروازی دریافت کردند" وی برای دیدار با شرکت OPA به آمستردام آمد و تصمیم داشت همین طرح را در سایتی بر لبه کوهی در لبنان و در ارتفاع بیش از 1600 متر بسازد.
به درستی که بدون واکنشهای وایرال امیدی به پروژه Casa Brutale نبود. بر طبق همین موضوع چند سرمایه گذار مختلف در یونان با شرکت OPA تماس گرفتند و خواستار این شدند که تنها با معماران معروف همکاری کنند به همین دلیل شرکت OPA تصمیم به انتشار آنلاین، موضوعی گرفت که Ando Vassiliou به رسمیت شناخته است همچنین برای معماران و طرفداران دیگر منفعت داشت و چنین گفت: از آنجا که ما تا کنون در این مسیر موفق شده ایم، قطعا همکاران خود را تشویق میکنیم همین راه را دنبال کنند که رسیدن به رویای بزرگ، طراحی بزرگ، و نشر بزرگ است. ما میدانیم که دوران بیکاری سخت است و همچنین میدانیم تورهای طبیعت گردی افریقا خلاقانه ترین راه برای رفع مشکل بیکاری نیست پس با دنبال کردن ایده های وایرال حداقل مهارت های خودتان را شفاف نموده و دوباره سازی کنید و نمونه کارهای خود را با پروژه های جالب غنی کنید. پروژه Casa Brutale منجر به موفقیت بسیاری و فرصت های جدیدی برای شرکت OPA شد، آنها برای شرکت در مسابقات دو دعوت نامه دریافت کردند همچنین موفق به دریافت جایزه برای طراحی غرفه در کنگره جهانی موبایل اروپا سال 2016 در Barcelona شدند، در حال حاضر نیز بر روی پروژه هایی در لبنان, توکیو و آفریقای جنوبی کار می کنند. همچنین تصاویر مراحل آخر پروژه کلیسایی که نمایی به شکل یک صلیب دارد را منتشر کردند. زمان نشان خواهد داد که ساخت و سازهایی شبیه به پروژه Casa Brutale و سازه هایی بر روی لبه صخره بهترین راه حل برای زمانی است که فضایی وجود ندارد و زمین از ساخت و ساز اشباع شده است.
مشتریان و افراد عادی توانایی و قدرت بیشتری در معماری نسبت به قبل بدست آورده اند. معماری وایرال در مورد معمار نیست، بلکه در درجه اول در مورد مشتریان، که به نظر می رسد که پتانسیل توده معماری را به رسمیت شناخته اند و به عنوان یک ابزار بازاریابی از آن استفاده می کنند. این موضوع مانند کنگره جهانی موبایل 2016، به عنوان تبلیغاتی برای یک رویداد و یا موسسه به کار می رود، و هر کس بخواهد می تواند با برنامه های مانند Snapchat یک وایرال بسازد، و به مردم اجازه داده شده تا از خانه های خود فیلم بسازند برای اینکه دیگران بتوانند مشاهده کنند.
معماری وایرال چگونه ایجاد می شود؟
دقیقا چیزی که باعث شد پروژه casa brutale پدیده ای وایرال شود چه بود؟
پاسخ سوال در نحوه استفاده مردم از اینترنت نهفته است: به عنوان الگوهای رفتاری وایرال، رفتن از صفحات وب به pinterest boards و اینستاگرام است و پروژه پیچیده را تبدیل میکند به تصویری پررنگ هرچند محتوای بسیار دیگری موجود است ولی تصویر اصلی فقط شانس، توجه و دیده شدن توسط بیننده است. با توجه و دقت بیشتر ٥ دلیل واضح یافت میشود که چرا casa brutale در مواردی که دیگران شکست خوردند موفق شد.
١- مفهوم ساده، جسورانه:
در دنیایی که سرعت مرور اینترنت بسیار بالاست بسیاری از اطلاعات رقابتی زمان کمی برای ارایه نکات دقیق و ظریف دارند؛ برای این منظور باید به یک پروژه کاملا متفاوت نگاه کنید که به راحتی قابل درک باشد. این پدیده را می توان در شرکت های بزرگ معماری ملاحظه کرد که در آن هر پروژه همراه با یک آیکون از پیش تعیین شده و با نام مستعار دیده می شود. مفهوم casa brutale (خانه ای در لبه صخره) کاملا مشخص و روشن است.
٢-خارق العاده ، سایتی که هنوز نامشخص است:
پروژه Casa brutale تنها می تواند محلی بر روی صخره داشته باشد اما دقیقا کجای جهان؟ از ده نفر مختلف، محلی که می تواند باشد را بپرسید و شما به احتمال زیاد پاسخ های مختلفی را دریافت خواهید کرد. این مطلب به مردم اجازه می دهد که این موضوع را پیش بینی کنند و حتی در فانتزی خود خانه را در محیط مد نظر تصورشان بسازند، در این مورد برای طرح اصلی سایتی در یونان پیشنهاد شده اما در نهایت ساختمان در لبنان ساخته شد.
٣-تضاد بصری و حسی:
یکی از ویژگیهای کلیدی casa brutale استخری است که در پشت بام قرار دارد در محلی که توسط زمین های خشک و بایر احاطه شده است. این ترفند می تواند اغوا کند، از نظر بصری با نشان دادن رنگ آبی دریا در مقابل رنگ قهوه ای باعث می شود حس رفع تشنگی ناگهانی به بیننده القا شود. بعلاوه همه آرزو دارند روزی استخر خصوصی داشته باشند.
٤-نترسیدن از قضاوت جنجالی:
آیا این پروژه می تواند به عنوان بروتالیسم طبقه بندی شود یا خیر؟ بدون شک به عنوان سبکی سرد ارایه شده که جزو استایل محاسبه می شود. جای شگفتی نیست که بسیاری از نویسندگان به شباهت آن به لانه خرگوش اشاره کرده اند. در حالیکه این قطعه به عنوان خانه سرد (بی روح) واکنش های منفی بسیاری در میان نظرات در سایت های خبری ایجاد کرد ولی به عنوان کسی که نظرات زیاد و مهمی را بخواند می داند که مردم به احتمال زیاد با کلیک کردن بر روی یک مقاله نظر خود را از منفی به مثبت تغییر می دهند.
٥-اعتماد به احساس خود
آنچه که محبوب و همواره در حال تغییر است، وایرال شدن آنی است. پروژه هایی که وایرال به نظر می رسند توجه به روح عمومی (احساسات عمومی) در راهی منحصر به فرد دارند که از طریق استفاده از مواد جدید یا شاهکاری مهندسی امکانپذیر است. برای وایرال شدن یک پروژه باید از پاسخ ها و نکات محبوب یاد بگیرید و استفاده کنید. آنچه باقی می ماند تشخیص قدرت زیاد کاربران غیر متخصص اینترنت برای ساخت چیزی بدست معمار است، اما به عنوان معمار باید با روند روز تکامل پیدا کند و معماران باید از هر ابزاری که در دسترس است برای دیده شدن استفاده کنند. Casa brutale یک نمونه از پروژه ای مفهومی است که از طریق موفقیت در محیطی بکر (وایرال شدن در اینترنت) به آن دست یافت.
تنها سوال این است : وایرال بعدی چه خواهد بود؟