وبلاگ مشرق

مغازه‌دارهایی که به کمک دولت و اصلاح‌طلبان آمدند!/ اصرار جریان خاص بر تلخ کردن کام مردم در عید نوروز

پیش از این هشدار داده بودیم که با توجه به التهابات قیمتی و نقص در نظارت دولتی؛ اگر آقای جهانگیری و دوستان اصلاح‌طلب ایشان به دنبال «فتنه اقتصادی» نیستند پس نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا برگزار کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اصرار جریان خاص بر تلخ کردن کام مردم در «عید نوروز»

برخی چهره‌های جریان سیاسی خاص اصرار عجیبی بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و بیان صعب‌المعیشه بودن شرایط ایران دارند.

زهرا ساعی، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون امید به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار می‌کند: «به هرحال سال 98 مشکلات و معضلات ما باتوجه به تحریم‌های ظالمانه بیشتر خواهد شد؛ گفته می‌شود مراودات بانکی محدود و فروش نفت هم سخت می‌شود، مشخص است که عرصه بر ما تنگ‌تر و معظلات و مشکلات هم گسترده‌تر از قبل می‌شوند .»[1]

در کنار او، احمد شیرزاد، دیگر فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس ششم نیز طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز نوشته است: «گرچه نارضایتی‌های مردم اکثراً اقتصادی و معیشتی است، اما دیگر با صحبت و سخنرانی جامعه دلگرم نمی‌شود. اداره کشور پول می‌خواهد و سال آینده درآمد کشور کمتر از قبل خواهد بود و با تحریم‌هایی که صورت گرفته نمی‌توانیم وضعیت گذشته را داشته باشیم و به احتمال زیاد رشد اقتصادی صفر خواهیم داشت .»[2]

*این سیاه‌نمایی‌ها در حالیست که اوضاع کشورمان هرگز به سختی دوران آغاز تحریم‌های رسمی در زمان ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی و یا به سختی دوران جنگ نیست.

از طرف دیگر تمام وضع موجود و مشکلاتی که این روزها گریبان مردم را گرفته است نتیجه «تَکرار می‌کنم» خاتمی و حمایت اصلاح‌طلبان از دولت بعنوان شرکای رئیس‌جمهور روحانی است.

فلذا بدیهیست که هم‌اکنون وقت سیاه‌نمایی این افراد نیست بلکه وقت عذرخواهی از مردم و نظام اسلامی است.

مسئله جالب دیگر نیز این است که این افراد بعنوان نماینده مجلس و فعال سیاسی به جای آنکه فعالیت در سایه‌سار پرچم کشور و در جهت منافع نظام را انتخاب کنند؛ طریقی دیگر برگزیده‌اند و تندتر از دشمنانی مثل ترامپ و سعودی و غیره بر سیاه‌بودن و سیاه شدن اوضاع اقتصادی کشور اصرار دارند.

این در حالی است که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران هرگز نمی‌تواند بیش از 30 درصد باشد و مثلاً اینکه دولت محترم نمی‌تواند کاری کند که گوشت کیلویی 50 هزار تومان، با قیمت 100 هزار تومان به دست مردم نرسد؛ هیچ ربطی به تحریم و آمریکا و شرایط اقتصادی کشور ندارد.

مسئله خودرو نیز از همین قرار است و دولت و اصلاح‌طلبان توانایی این را ندارند که در مقابل فرایند غلط گرانی‌های یک‌شبه خودرو ایستادگی کنند؛ فلذا کسانی از آنها کل این قضیه را به گردن تحریم‌ها می‌اندازند.

همچنین باید از ساعی و شیرزاد توضیح خواست که چرا به جای القای امید به مردم و بیان مثبتات بزرگ اقتصادی کشور مثل بهتر بودن ضریب جینی ایران از آمریکا؛ اصرار بر طرح این سیاه‌نمایی‌های عجیب و غریب و دادن وعده جهنم به مردم در سال آینده دارند؟

برخی محافل تحلیلی تأکید می‌کنند که این صحبت‌ها که عموماً توسط ستاد جریان سیاسی خاص طراحی و پمپاژ می‌شود صرفاً به منظور ایجاد «فتنه اقتصادی» در کشور و زمین زدن حاکمیت در قالب شرایطی است که اصلاح‌طلبان پدید آورده‌اند.

بدیهیست که اگر با این سیاه‌نمایی‌ها برخورد عمده‌ای صورت نگیرد؛ کشور در گرداب فتنه پیش‌بینی شده فرو خواهد غلتید.

در همین راستا لازم به اشاره است که قوه قضائیه مصوبه‌ای را گذرانده مبنی بر اینکه صاحبان سیاه‌نمایی بایستی احضار قضایی شوند و مستندات گفته‌هایشان را ارائه کنند.

ستاد تبلیغات اقتصادی با مدیریت وزیر کشور نیز مکلّف به برخورد قضایی و امنیتی با سیاه‌نمایی اقتصادی شده است .[3]

مع‌الوصف اما تاکنون هیچ خبر دندانگیری از مصوبه و از ستاد فوق‌الاشاره درباره مبارزه با سیاه‌نمایی به گوش مردم و رسانه‌ها نرسیده است...

قبل از ساعی و شیرزاد، سعید حجاریان نیز طی اظهاراتی درباره سال 98 گفته بود: «من گمان دارم، سال آینده همین روزها، فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم زیاد می‌شود و آن‌ها فارغ از بحث سیاسی نه‌تنها به صندوق رأی بلکه از تمام سیستم اداره کشور قطع امید می‌کنند. یعنی، نه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌شناسند و نه به مجلس و دولت اهمیت می‌دهند. از این جهت انتخابات از معنا تهی می‌شود.»

***

گروگان گرفتن معیشت مردم؛ یک روز لایحه پالرمو، یک روز کاهش نمایشگاه‌های بهاره

مغازه‌دارهایی که به کمک دولت و اصلاح‌طلبان آمدند!

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما پیرامون علت کاهش نمایشگاه‌های عرضه بهاره در تهران گفته است:

به بازاری‌ها قول دادیم به دلیل اینکه رکود و کسادی در بازار امسال حاکم بود؛ نمایشگاه بهاره برگزار نمی‌کنیم. و همین کار را هم کردیم!

او می‌افزاید: 2 مرکز در حکیمیه و پارک ارم بزرگترین نمایشگاه‌ها بودند که خود اتاق‌ها برگزار می‌کردند اما ما گفتیم برگزار نکنند .[4]

* سایت مشرق پیش از این در قالب گزارشی تحلیلی_اقتصادی هشدار داده بود که با توجه به التهابات قیمتی و نقص در نظارت دولتی؛ اگر آقای جهانگیری و دوستان اصلاح‌طلب ایشان به دنبال «فتنه اقتصادی» نیستند پس هرچه سریعتر اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا کنند. تا کالاها و مایحتاج اساسی مردم با قیمت‌های کمتری به دستشان برسد و حسن نیت دولت و اصلاح‌طلبان نیز ثابت شود .[5]

اکنون اما با اظهارات رئیس اتاق اصناف تهران به روشنی مشخص است که بخشی از بحران قیمتی این روزها، گوشت 100 هزار تومانی، گرانی گوشت مرغ و غیره به چه دلیل است، از کجا آب می‌خورد و چه کسانی معیشت مردم را به گروگان سود شخصی، لایحه پالرمو و غیره گرفته‌اند؟!

در اشاره به اظهارات فراهانی همچنین بایستی اشاره کرد که در شرایط فعلی، اولویت با حل مشکلات عموم مردم است.

اشکالی هم پیش نمی‌آمد اگر کسانی از مغازه‌داران محترم برای 2 هفته آخر اسفند؛ عرضه ارزان‌تر اجناس در برخی نقاط شهر را تحمل می‌کردند.

به سخن دیگر اینکه فقط مردم عادی نیستند که بایستی بار رکود را تحمل کنند و بد نیست دیگران هم گاهی زحماتی را برای خدا و بخاطر مردم متحمل شوند.

ضمن اینکه مگر قرار بود کسی غیر از اصناف در نمایشگاه‌های عرضه بهاره حضور داشته باشد؟!

البته آنچه که گفتیم در حالت خوشبینانه و منوط به این است که تعمدی در اتاق اصناف تهران برای ناراضی‌سازی مردم و کمک به ستاد جریان خاص برای ایجاد فتنه اقتصادی نبوده باشد.

زیرا در حالت بدبینانه حتماً بایستی نهادهای امنیتی و نهادهای کلان دولتی به این مسئله ورود کنند و مقصّرین عدم عرضه مایحتاج ارزان‌قیمت به مردم را معرفی کنند.

وجود عزم عامدانه برای ناراضی‌کردن مردم؛ این روزها دیگر یک تحلیل نیست و می‌شود آنرا به رأی‌العین دید. عزمی که در صورت عدم برخورد بایسته با آن به یکی از عوامل مقوّم «فتنه اقتصادی» منجر خواهد شد.

***

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران:

بازخورد عملکردی که به مردم نشان دادیم مطلوب نبود

فرزانه ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه سازندگی نوشته است:

«اکنون در شرایط فعلی اتفاقاتی افتاده و برخی از نماینده‌هایی که با لیست امید وارد مجلس یا شوراهای شهر شده‌اند، متأسفانه اصول اصلاح‌طلبی را رعایت نکردند و تعارضات رفتاری و فکری‌شان را با جبهه اصلاحات به وضوح نشان دادند. این امر باعث شد تا اعتماد عمومی متناسب با خروجی‌هایی که از عمل جبهه‌های مختلف اصلاح‌طلب بیرون می‌آید از بین برود.»

او همچنین در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به ناامیدی خاتمی از پاسخ مردم به دعوت انتخاباتی دوباره اصلاح‌طلبان نیز می‌نویسد:

در مجموع بازخورد آن عملکردی که به مردم نشان دادیم به هیچ عنوان مطلوب نبوده است.

*ما قضاوت درباره این اعترافات را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

نکته اینجاست که جریان خاص ولو حتی با وجود برخی واقع‌بینی‌ها شبیه به صحبت‌های بالا، اما هرگز حاضر به عذرخواهی از وضع موجودی که پدید آورده نیست و لام تا کام درباره مسئولیت خود در قبال مشکلات و گرانی‌های فعلی حرفی نمی‌زند.

چپ‌ها نه تنها ترجیح می‌دهند خاطره‌ای درباره «تَکرار می‌کنم» یا «ما فدائیان روحانی هستیم» نگویند بلکه این روزها درباره مقولاتی مثل اتهامات برادر رئیس‌جمهور روحانی و یا برخورد با فساد دختر یک وزیر سابق روحانی نیز حرفی نمی‌زنند.

و جالب آنکه نه تنها حرفی نمی‌زنند بلکه مثلاً شاهدیم یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز از این می‌گوید که برخورد با دختر وزیر سابق، یک ردگم‌کنی و انتقام‌گیری سیاسی بوده است ![6]

***

1_ https://khabarban.com/a/23049290

2_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/251595

3_ mshrgh.ir/930784

4_ https://www.yjc.ir/00Smcv

5_ mshrgh.ir/938744

6_ mshrgh.ir/942908

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان