رئیس سازمان محیط زیست:

رفع مشکل بوی بد جنوب تهران دو سال عقب افتاد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه افتتاح سیستم تصفیه پساب یک کارخانه آبمیوه و بستنی در جنوب تهران که از کانون‌های بوی بد اطراف فرودگاه امام بود گفت: هوای پاک از حقوق مسلم مردم است. با توجه به اینکه جنوب تهران از بعد زیست‌محیطی شرایط مطلوبی را در گذشته نداشت و آلودگی‌های مختلفی در جنوب شهر تهران فراوان بود فاضلاب‌ها و پسماندها و پساب‌ها زندگی مردم را آزرده کرده بود.

عیسی کلانتری افزود: هم نظر مقام معظم رهبری و هم نظر آقای رئیس جمهور بر این بود که حداقل در وهله اول این بوی بدی که در جنوب تهران به‌خصوص در محور اتوبان تهران قم هست رفع شود. بررسی‌هایی که شد بیش از یک‌صد نقطه آلوده‌کننده هوای جنوب شهر را مشخص کرد از جمله فاضلاب‌های شهرهای اطراف، فاضلاب‌های کارخانجات، کشتارگاه‌ها، دامداری‌ها و خود مراکز جمع‌آوری پسماند سبب شده بود که بوی بد مردم و مسافران را اذیت کند.

وی ادامه داد: به همت استانداری تهران و کل دستگاه‌های دولتی الان حدود یک سال است که مبارزه به طور جدی با مراکز آلوده‌کننده هوای تهران در جنوب شهر شروع شده و سرمایه‌گذاری انجام شده تا این بوی بد رفع شود.

رئیس سازمان محیط زیست توضیح داد: برخی واحدها مثل دامداری‌ها باید منتقل شوند که در حال انتقال هستند. کارخانجاتی که آلوده‌کننده بودند عمدتاً مربوط به حوزه لبنیات بود و به همت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری برای رفع بو آغاز شد و اکنون با راه‌اندازی تصفیه پساب کارخانه در انتهای خط دیگر هیچ بویی وجود ندارد.

کلانتری تصریح کرد: متأسفانه آب‌های تصفیه شده وارد نهرهای هفتگانه آب‌هایی می‌شود که فاضلاب است و دوباره آلوده می‌شود و قاعدتاً وزارت نیرو باید این‌ها را سر و سامان بدهد.

وی که پیش از این وعده داده بود تابستان 97 این مشکل رفع خواهد شد گفت: اگر همه دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند امیدواریم که به طور کل بوی جنوب شهر تهران تا دو سال آینده ریشه‌کن شود.

کلانتری تأکید کرد: سرمایه‌گذاری‌ها بیش از آن چیزی که فکر می‌کردیم لازم بود و همین واحد صنعتی 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. یک سرمایه‌گذاری 15 میلیارد تومانی هم در واحد بغل دستی اینجا انجام شده است و خود شرکت آب و فاضلاب هم توان ندارد که در مدت کوتاه این رودخانه‌ها و نهرها و پساب‌ها و فاضلاب‌ها را جمع‌آوری کند. به همین دلیل فرصت مناسبی می‌خواهند و می‌گویند که تا پایان سال 1399 کل این بو باید جمع‌آوری شود.

وی یادآور شد: مساله بزرگ‌تری هم چند کیلومتر آن‌طرف‌تر هست و آن هم آرادکوه است. آن را هم آقای رئیس جمهور به شهرداری تهران دستور داده که هر چه سریع‌تر این منطقه باید جایش عوض شود و حدود 100 کیلومتر پایین‌تر در کویر در منطقه مناسب‌تری پسماندهای تهران جمع‌آوری شود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: به علت مابه‌التفاوتی که قیمت برق مصرفی و برق تولیدی از پسماند دارد بخش خصوصی راغب نیست که در تولید برق از پسماند سرمایه‌گذاری کند و وزارت نیرو هم می‌گوید نمی‌توانم برق را 800 تومان بخرم و 60 تومان بفروشم. قاعدتاً باید سیاستی در پیش گرفته شود که به تدریج خود مردم طوری رفتار کنند که بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری راغب شود به ویژه در شمال کشور.

کلانتری یادآور شد: پسماند در شهرهای جنوب البرز معضل است ولی در شمال کشور یک مصیبت بزرگ است. امیدوارم که با اصلاح سیاست‌های قیمت‌گذاری برق بتوانیم منابع لازم را برای حذف پسماندها به‌خصوص در شمال کشور تأمین کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان