ناگفته‌هایی از مرجان شیخ‌الاسلامی و مهدی خلجی و براندازان

خبرگزای ایرنا: گفته شده اختلاسی به میزان 6 میلیارد و 600 میلیون یورو در سال‌های 89 تا 92 و در جریان دور زدن تحریم‌ها در شرکت بازرگانی پتروشیمی رخ داده است. اما آنچه در کنار این خبر توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد، نام یکی از متهمان این پرونده به نام مرجان شیخ الاسلامی است که مطابق با گزارش ایرنا «شریک متهم اصلی این پرونده است و هفت میلیون و 65 هزار و 529 یورو و هشت میلیون و710 هزار و 384 دلار تحصیل مال نامشروع کرده است و اکنون خارج از کشور متواری است.»

آنچه توجه کاربران فضای مجازی را به سمت این فرد جلب کرد، ارتباط او با مهدی خلجی، یکی از مخالفان جمهوری اسلامی در آمریکاست. مهدی خلجی سال‌هاست علیه جمهوری اسلامی مصاحبه‌ها و یادداشت‌های متعددی را منتشر کرده است و با اندیشکده‌های دست راستی در آمریکا همکاری می‌کند. شیخ الاسلامی که هم‌اکنون همسر خلجی است، در انتخابات مجلس ششم کاندیدای لیست‌های اصلاح‌طلب بود و ناگهان در انتخابات مجلس هشتم در لیست‌های اصولگرایان قرار گرفت. در نهایت نیز آن‌طور که سایت فرارو نوشته در سال‌های تحریم با شرکت نفت و گاز سپانیر ارتباط برقرار کرده بود و این روزها نیز در میان براندازان مخالف جمهوری اسلامی فعال است و یکی از متهمان پرونده فساد پتروشیمی‌هاست.

مطابق با داده‌کاوی‌های صورت گرفته در پست‌های توئیتری با حداقل 200 لایک، همنوایی کاسبان تحریم در داخل و حامیان تحریم در خارج از کشور یکی از پرلایک‌ترین مضامین توئیتری بود که در این رابطه منتشر شده بود. به عنوان مثال در یکی از پرلایک‌ترین توئیت‌های منتشر شده در این رابطه، «احسان بداغی» نوشته است:

«ماجرای #مرجان شیخ الاسلام آل آقا و #مهدی خلجی اثبات این ادعاست که دو استدلال «#تحریم برای پیشرفت ما نعمت است» و «#تحریم‌ها فقط حکومت را نشانه رفته اند و روی زندگی مردم تاثیری ندارند» دو روی یک سکه هستند؛ سکه #کاسبی تحریم»

 

**اولین بار چه کسانی رابطه پرونده شیخ الاسلامی با مهدی خلجی را مطرح کردند؟

با وجود آن که فضای مجازی در روز جمعه 17 اسفند ماه تحت تاثیر اخبار این پرونده قرار گرفت، اما اولین بار در ساعت 21:25 روز چهارشنبه 15 اسفند ماه این موضوع توسط کاربری به نام farhaddarush در توئیتر مطرح شد. او با انتشار عکس خبر مربوط به جلسه رسیدگی به پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی در توئیت خود گفته بود:

«کدومتون بود نوشته بود تا حالا هیچ زنی دزدی و اختلاس و فساد اقتصادی نکرده. بفرما : #مرجان شیخ الاسلام آل آقا مدیرعامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت متهم ردیف ششم»

پس از آن کاربری به نام «پویان فخرایی» در ساعت 9 صبح روز 5 شنبه خبر اعلام کرد که مرجان شیخ الاسلامی یکی از متهمان پرونده مذکور، همسر مهدی خلجی است که این موضوع توجه سایر روزنامه‌نگاران از جمله داوود حشمتی را نیز به خود جلب کرد و وی در ساعت 14:27 همان روز در توئیتی نوشت:

«برای اینکه بفهمید چرا لوایح #FATF مهم است و مخالفت‌ها برای چیه، به دادگاه فساد پتروشیمی نگاه کنید. وظیفه آنها دورزدن #تحریم‌ها بود. بجاش ملت رو دور زدن. نکته جالب: مرجان شیخ‌الاسلام که با قرارگاه‌خاتم کار می‌کرده و سرشون کلاه گذاشته و فرار کرده، کانالا الان الان زن مهدی خلجی است.»

 

**کاربران توئیتر درباره مرجان شیخ الاسلامی و مهدی خلجی چه گفتند؟

مطابق با داده‌کاوی‌های صورت گرفته در میان 200 توئیت پرلایک اول، در روزهای جمعه و شنبه 18 و 19 اسفند ماه در مجموع بیش از 13هزار توئیت و ریتوئیت در رابطه با فساد شرکت بازرگانی پتروشیمی و یکی از متهمان آن یعنی مرجان شیخ الاسلامی و همسرش مهدی خلجی منتشر شده است. آن‌ها با هشتگ کردن اسامی افراد مذکور و همچنین انتشار هشتگ‌هایی نظیر #پتروشیمی گیت و #خلجی گیت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. در این میان همان گونه که ذکر شد اشاره به همنوایی کاسبان تحریم در داخل و حامیان تحریم در خارج بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه کاربران توئیتر قرار گرفت. پس از آن اخبار جزئیات پرونده مذکور بیشترین توجه کاربران توئیتری را به خود اختصاص داد.

اما نکته جالب توجه آن است که تعدادی از براندازان نیز در توئیت‌هایی ضمن انتقاد از مهدی خلجی در ادعایی خنده‌دار، وی را مخالف براندازی و حامی جمهوری اسلامی دانسته‌اند. به عنوان مثال امیر اعتماد یکی از اعضای گروه برانداز موسوم به «فرشگرد» در توئیت‌هایی وی را حافظ جمهوری اسلامی دانسته است. این قبیل توئیت‌ها که عمدتا از جانب براندازان منتشر شده، مورد استقبال کاربران مخالف جمهوری اسلامی در توئیتر قرار گرفته است و به سومین مضمون مورد توجه در توئیتر بدل گذشته است.

بیان گذشته پرابهام مرجان شیخ الاسلامی و فسادهای اقتصادی او و نیز انتقاد از مهدی خلجی با این مضمون که او از یک سو از تحریم دفاع می‌کند و از سوی دیگر از آن کاسبی می‌کند، چهارمین و پنجمین مضمون مورد توجه کاربران توئیتری در این موضوع بوده است.

رابطه مرجان شیخ الاسلامی با برخی از افراد نزدیک به دولت دهم نیز یکی دیگر از مسائلی بود که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. احسان بداغی در این رابطه نوشته است:

« رکورد فساد #بابک زنجانی با پرونده #پتروشیمی گیت شکسته شد. منتها مساله این است که هر دو فساد در زمان یک وزیر رخ داده است؛ #رستم_قاسمی. همین دست نام ها، بخش زیر آب مانده کوه یخ این فسادها نیستند؟

به جز #رستم قاسمی در پرونده #پتروشیمی گیت نام یک وزیر دیگر دولت #احمدی نژاد را هم نباید فراموش کرد؛ #مسعود میرکاظمی. واگذاری فسادآلود شرکت بازرگانی پتروشیمی با ترک تشریفات به مبلغی در حدود یکصد میلیارد تومان، آن هم بصورت اقساطی در دوران وزارت وی اتفاق افتاده است.»

 

**مرجان شیخ الاسلامی با کدام براندازان ارتباط داشته است؟

رابطه شیخ الاسلام با براندازان تنها به مهدی خلجی محدود نمی‌شود. کاربران توئیتری در مطالب مختلفی از روابط وی با دیگر براندازان و از جمله اعضای گروه فرشگرد پرده برداشته‌اند. یکی از کاربران توئیتر به نام «ع. ششگانی» در توئیتی نوشته است:

یکی دیگر از نکات جالب داستان #مهدی خلجی انتشار نشریه #قلمرو است. این نشریه توسط مرکز فرهنگ و هنر ایده (تاسیس شده توسط مرجان شیخ الاسلام و خلجی) چاپ می شود. یکی از دبیران این نشریه #محمدایزدی از اعضای #فرشگرد است! به نظر می رسد محمد ایزدی هم سهم خود را از سفره انقلاب گرفته باشد.

 

همچنین کاربری به نام «علی قلی‌زاده» نیز از شراکت سردبیر دویچه‌وله فارسی با مهدی خلجی پرده برداشته و گفته است:

«کاش سردبیر دویچه‌وله [جمشید برزگر] درمورد شراکت با همسر و شریک این متهم فراری توضیح بدهد. برزگر در شرکت MEDIA AID FOUNDATION با خلجی شریک هست و خلجی درچندین شرکت با #مرجان شیخ الاسلام آلآقا. فساد #پتروشیمی_گیت از موتلفه تا بازوهای رسانه‌ای ویرانی‌طلبان و اندیشکده‌های ضدایرانی.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان