انداختن سفره هفت سین چه قدر آب می‌خورد؟

خبرگزاری ایسنا: ایرانی‌ها برای هر مناسبت و اتفاق ملی و مذهبی تدارک خاص خود را ترتیب می‌دهند و در صدر این مراسم، مراسم سال نو و لحظه تحویل سال قرار دارد و می‌توان مدعی شد که تمام ایرانی‌ها در هر شرایطی لحظه سال تحویل را در کنار سفره هفت سین پاس می‌دارند.

در سال جاری قیمت تمام اقلام مصرفی و اساسی رشد قابل توجهی به خود گرفته و این موضوع نیز بر رشد قیمت اقلام سفره هفت سین تأثیرگذار بوده است.

گزارش میدانی حاکی از آن است که برای تهیه یک سفره هفت سین ساده باید مبلغ 2000 تومانی برای سیر، 6000 تومان برای 100 گرم سنجد، 5000 تومان برای 100 گرم سماق، 2000 تومان برای سیب، 15 تا 25 هزار تومان برای سبزه، 500 تومان تا 3000 تومان برای ماهی قرمز، 7500 تومان برای یک بسته 600 گرمی سمنو و بیش از 15 هزار تومان برای یگ شاخه گل سنبل هزینه کرد.

یک حساب سرانگشتی نشان از آن دارد که یک سفره هفت سین ساده در ارزان‌ترین حالت در حدود 55 هزار تومان تمام می‌شود که اگر در گران‌ترین حالت، گل سنبل و سبزه را هر کدام 35 هزار تومان در نظر بگیریم، این مبلغ به حدود 90 هزار تومان می‌رسد.

بررسی‌ها نشان از آن دارد که در سال گذشته هر شاخه گل سنبل برای وارد کننده و توزیع کننده عمده 2000 تا 3000 تومان تمام شده که از محدوده قیمت 10 تا 30 هزار تومان در سطح شهر تهران عرضه می‌شد. در سال جاری قیمت تمام شده برای واردکننده و توزیع کننده عمده به 9500 تومان افزایش یافته است که احتمال داده می‌شود قیمت آن برای مصرف کننده بین 15 تا 50 هزار تومان باشد.

از سوی دیگر اگر قرار بر آن باشد تا به رسم قدیم‌ها سبزه در خانه سبز کنیم، اگر نیم کیلو عدس برای سبزه در نظر گرفته شود، هزینه آن در حدود 9500 تومان می‌شود.

در سال‌های گذشته عموم خانواده‌ها سکه‌های طلا را در سفره هفت سین خود قرار می‌دادند، اما در سال جاری با رشد قیمت سکه کمتر کسی از سکه‌های طلا برای سفره هفت سین استفاده می‌کند.

در کنار بازار و ساده‌ترین شیوه تهیه اقلام سفره هفت سین، برخی از صفحات مجازی در اینستاگرام و تلگرام به طراحی و اجرای سفره‌های هفت سین کوچک و قابل حمل روی آورده‌اند که با استفاده از ذوق و محصولات تزئینی سفره هفت سین‌های مختلفی را طراحی و عرضه می‌کنند. بررسی قیمت این دست سفره هفت سین‌ها نشان از آن دارد برای تهیه آن‌ها باید بین 200 تا 550 هزار تومان هزینه کرد.

حال با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید زمانی که در سطح شهر سبزه و سنبل برای شب عید عرضه شود، قیمت این دو محصول چقدر خواهد بود تا قیمت نهایی سفره هفت سین تعیین شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان