دیجیکالا نکست، به عنوان بازوی سرمایهگذاری و نوآوری دیجیکالا رسماً کار خود را آغاز کرده است. روز گذشته (21 اسفند) این شرکت در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر تهران در جمع دانشجویان رویداد «پل نوآوری» را برگزار کرد؛ رویدادی که اولین تلاش رسمی این شرکت برای ارتباط با دانشگاهها و استارتآپها برای حل محدودیتهای لجستیکی دیجیکالا بود. اما دیجیکالا نکست چگونه و تا چه سقفی در استارتآپها سرمایهگذاری میکند؟
«امیر صالحی»، مدیرعامل دیجیکالا نکست در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به همین پرسش، خبر میدهد که سقف این سرمایهگذاری به یک میلیارد تومان میرسد:
«دیجیکالا نکست پس از ارزشگذاری استارتآپها تا سقف یک میلیارد تومان سرمایهگذاری میکند. هرچند ما بیشتر به دنبال استارتآپهایی در مراحل Seed و Pre-Seed هستیم و بودجه متداولی هم که برای سرمایهگذاری در نظر گرفتهایم بین 200 تا 400 میلیون تومان برای هر استارتآپ است. از سوی دیگر برخی استارتآپهای خاص ممکن است به سقف یک میلیارد تومان سرمایهگذاری هم برسند ولی علاقه ما، سرمایهگذاری در استارتآپهایی است که در مراحل اولیه هستند.»
فارغ از استارتآپها، صالحی خبر میدهد که دیجیکالا نکست از دانشجویان نیز برای نوشتن پایان نامه خود حمایت میکند: «ما در دانشگاه به دنبال تکنولوژی هستیم. اکنون تزریق ایده اولیه را انجام دادهایم و امیدواریم پایاننامهها به جای اینکه صرفا در کتابخانه ملی نگهداری شوند، به ما وصل شوند و بتوانیم یک فرایند تجاری را طی کنیم. حاضر هستیم به دانشجویان منتورشیپ بدهیم و از آنها حمایت کنیم. بخشی از حمایتهای دیجیکالا نکست، حمایت از پایاننامه است که یک کمک بلاعوض با سطح مالی بین 3 تا 5 میلیون تومان است. در مرحله بعدی همین پایاننامهها میتوانند با سرمایهگذاری دیجیکالا نکست تجاری سازی شود تا در نهایت یک استارتآپ ساخته شود.»
صالحی همچنین عنوان میکند که دیجیکالا نکست تاکنون در استارتآپی سرمایهگذاری نکرده است اما از بازه زمانی آبان ماه تاکنون، زیرساختها و فرایندهای خود را مشخص کرده و در این بین به بررسی چندین استارتآپ نیز پرداخته است. به گفته صالحی، در ابتدای سال آینده این شرکت در دو استارتآپ تکنولوژیمحور که از سوی نکست بررسی شدهاند، سرمایهگذاری خواهد کرد. او همچنین در خصوص وضعیت فعلی استارتآپها به دیجیاتو گفت:
«بزرگترین مشکل ایران در چند سال اخیر این بوده است که همهچیز را آنلاین کردهاند و کسی روی فناوری کار نکرده است. اغلب استارتآپها خدمات محورند نه تکنولوژیمحور. امروز به دنبال شکل دادن استارتآپهای تکنولوژی محور هستیم.»