وبسایت فرادید: این روزها با افزایش حیرتآور و لحظهای قیمتها در بازار آزاد و حتی کارخانه، انتخاب و خرید یک خودرو معمولی نیز هر روز در حال تبدیل شدن به یک فرآیند سختتر و پیچیدهتر است.
کار به جایی رسیده که حتی در مرز 100 میلیون تومان نیز معدود خودروهای وارداتی موجود جای خود را به ساختههای بیکیفیت وطنی داده و به محدوده بالای 200 میلیون تومان کوچ کردهاند. چنین شرایطی مشخصاً فقط به نفع تولید کننده و دلالان بوده و خریداران واقعی جدای از سردرگمی بسیار، بیشترین ضرر ممکن را نیز متحمل میشوند.
با این حال هستند کسانی که به دور از بلبشوی موجود مَرکبی برای استفاده شهری و خانوادگی میخواهند و دنبال راهی برای تسهیل انتخاب خود بین گزینههای انگشتشمار موجود میگردند.
به همین منظور در این نوشتار دو سدان شناختهشده بازار یعنی رنو تندر 90 پلاس و پژو 207 صندوقدار را باهم مقایسه میکنیم و نقاط قوت و ضعفشان را روبروی یکدیگر میسنجیم.
طراحی ظاهری و داخلی
ظاهر تندر 90 پلاس درواقع همان فیسلیفت 2008 رنو/داچیا لوگان بوده که با تأخیری چند ساله توسط ایرانخودرو اعمال شد و طبق معمول در کنار مدل قدیمی روی خط تولید رفت. این نسخه در بخش چراغهای جلو و عقب، سپرها، جلوپنجره و برخی جزئیات دیگر تغییراتی به خود دیده و نسبت به تندر 90 معمولی زیباتر، سرحالتر و نونوارتر به نظر میرسد.
داخل اتاق، اما شاهد همان طراحی بیروح قبلی با یکی دو تغییر جزئی هستیم و تریم تمام پلاستیکی، خروجیهای دایرهای سیستم تهویه، غربیلک فرمان پلاستیکی و نشاندهندههای کاملاً ساده پشت آن، دو جالیوانی و سیستم پخش صوت با ظاهر ابتدایی خبر از یک خودروی اقتصادی قدیمی میدهند.
این فرانسوی میانسال شاکلهای جعبهای دارد، حجمپردازی و خطکشی جذابی در ظاهرش به چشم نمیخورد و با آن چراغها و سپرهای ساده، ارتفاع زیاد کف تا سقف و نیز لبه صندوق از سطح زمین هیجان و انرژی خاصی به بیننده منتقل نمیکند.
آنسوی میدان، 207 سدان بهعنوان یکی دیگر از ایدههای خلاقانه (!) ایرانخودرو تلفیقی ناهمگون از 207 هاچبک و 206 اِسدی بوده و، چون زمان زیادی از حضور 206 و 207 در بازار کشور میگذرد بجز چند تفاوت جزئی در سپر عقب، درب صندوق عقب، خطوط بدنه و... چهرهاش کاملاً برای ایرانیان آشناست؛ گرچه این آشنایی چیزی از ناهماهنگی و نازیبایی آن کم نمیکند.
207 صندوقدار علیرغم اینکه در ظاهر نسبت به تندر 90 پلاس از عدم تناسب بسیار بیشتری رنج میبرد، به لحاظ طراحی داخلی با بهرهگیری از چیدمان زیباتر، سبک و سیاق امروزیتر و متریال بهتر یک قدمجلوتر از آن میایستد.
بهطورکلی، اما هیچیک از این دو را نمیتوان زیباتر از دیگری دانست و با اشاره به این نکته که تندر 90 پلاس چه در بیرون و چه در داخل اندکی کهنه و تکراری مینماید، اما در عوض 207 در بحث اصالت طراحی هیچ حرفی برای گفتن ندارد، باید قضاوت نهایی را به سلیقه خریدار سپرد.
مشخصات فنی
207 اِسدی جدید با طول 4211 میلیمتری و عرض 1669 میلیمتری ابعادی مشابه 206 سدان دارد و برای استفاده روزمره در شهرهای شلوغی همچون تهران نسبتاً مناسب به نظر میرسد و برخلاف تصور، اندکی از تندر 90 با طول و عرض 4250 و 1740 میلیمتری جمعوجورتر است.
در بحث کیفیت ساخت و دوام بخشهای مختلف باید گفت: بهطورکلی خانواده تندر 90 و ساندرو بواسطه کیفیت بسیار بالاتر قطعات (فنی) و نظارت مستقیم رنو بر پروسه تولید وضعیت بسیار بهتری دارد و با توجه به افت روزافزون کیفیت ساختههای داخلی ایرانخودرو قطعاً در مصاف با 207 سدان نیز پیروز میدان است.
زیر کاپوت تندر 90 پلاس بلوک 4 سیلندر خطی تنفس طبیعی 1598 سیسی 16 سوپاپ K. 4 M. آرمیده که در بهترین حالت 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه و 140 نیوتنمتر در 3750 دور بر دقیقه بدست میدهد.
این ارقام در مدل دستی از گذرگاه جعبهدنده 5 سرعته و در مدل خودکار با جعبهدنده 4 سرعته به چرخهای جلو میرسند و جدای از سقف سرعت 175 کیلومتر بر ساعت، شتاب اولیه این دو نسخه به ترتیب برابر با 10.2 و 11.7 ثانیه خواهد بود.
در مقابل، 207 صندوقدار از پیشرانه 4 سیلندر 1587 سیسی 16 سوپاپ TU 5 معروف با حجم مشابه و خروجی 105 اسبی و 142 نیوتنمتری تقریباً یکسان با تندر 90 نیرو میگیرد که البته این خروجی در دورهای بالاتر (به ترتیب 5800 و 4000) زیر پای راننده خواهد بود و بیشینه سرعت 189 کیلومتر بر ساعت را ممکن میسازد. 207 سدان فعلا با جعبهدنده 4 سرعته خودکار تولید میشود و هنوز خبری از مدل دستی آن نیست.
با توجه به وزن خشک 1152 کیلوگرمی 207، 37 کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به تندر پلاس خودکار و این نکته که بلوک TU 5 عموماً در مدلهای پارس و 206 سدان نیز کشش ضعیفتری نسبت به 206 هاچبک دارد نباید انتظار داشت که در برابر رقیب فرانسوی عملکرد چشمگیری ارائه کند.
طبق اطلاعات رسمی ایرانخودرو مصرف سوخت تندر 90 پلاس خودکار در یکصد کیلومتر ترکیبی برابر با 8.3 لیتر است که در مقایسه با مصرف 7.3 لیتری 207 صندوقدار و البته توجه به باک 50 لیتری هردو خودرو یک امتیاز منفی به حساب میآید.
مجموعه ترمز در تندر 90 پلاس از نوع دیسکی (جلو) و کاسهای (عقب) بوده و با سامانه ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) پشتیبانی میشود؛ 207 سدان، اما پا را کمی فراتر گذاشته و نهتنها در هر چهار چرخ از ترمز دیسکی استفاده میکند (جلو خنکشونده و عقب ساده) بلکه علاوه بر ABS و EBD از ترمز کمکی برقی (EBA) نیز سود میبرد.
هدایت خودرو نیز در 207 صندوقدار برای اولین بار در محصولات وطنی بر عهده سیستم فرمان برقی است که خود این حذف پمپ هیدرولیک از مجموعه فنی، عدم نیاز به تغذیه آن توسط پیشرانه و شاید بهبود ناچیز بازدهی پیشرانه را در پی دارد.
امکانات و تجهیزات
207 سدان همانند نسخه هاچبک از طیف قابلقبولی از تجهیزات رفاهی شامل تهویه مطبوع خودکار، نمایشگر لمسی داشبورد، کنترل سیستم صوتی و مکالمه روی غربیلک فرمان، بلوتوث، سیستم مالتیمدیا با قابلیت پشتیبانی از فایلهای صوتی و تصویری، رهیاب (GPS)، پورت USB و AUX، چراغ روشنایی در روز LED، چراغ مهشکن جلو و عقب، آینههای جانبی تمامبرقی مجهز به گرمکن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، حسگر و دوربین عقب، صندلیهای تاشونده (60/40) عقب با قابلیت نصب صندلی کودک، ایموبیلایزر، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در 6 و 4 جهت، کروز کنترل، بازکن صندوق عقب داخل اتاق، قابلیت دسترسی به صندوق از ردیف عقب و 2 کیسه هوا سود میبرد.
همچنین در آینده نزدیک نسخه آپشنال آن نیز با امکانات اضافی همچون سقف پانوراما، نمایشگر مخصوص ردیف عقب، رینگهای بزرگتر، باربند سقفی، تودوزی چرمی، یخچال صندوق عقب و... روانه بازار خواهد شد. تندر 90 پلاس، اما همانقدر که در بحث اصالت و کیفیتِ ساخت حرف اول را میزند به لحاظ تجهیزات چیزی در چنته نداشته و با بسنده کردن به تهویه مطبوع دستی، پورت USB و AUX، بلوتوث، آینههای جانبی برقی با گرمکن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، چراغ مهشکن جلو و عقب، کامپیوتر سفری، بازکن در صندوق عقب داخل اتاق، ایموبیلایزر، تودوزی پارچهای جدید و غربیلک فرمان ساده عملاً قافیه را به رقیب شترگاوپلنگ خود میبازد.
البته بد نیست به این نکته هم توجه کنیم که برخی امکانات موجود در 207 ازجمله نمایشگر داشبورد، رهیاب و حسگر و دوربین دنده عقب در بازار آزاد نیز قابل خریداری بوده و بعضاً نسبت به نمونه شرکتی کیفیت بالاتری هم دارند.
جمعبندی
رنو تندر 90 پلاس
نکات مثبت: کیفیت ساخت بالاتر – استهلاک بسیار کمتر – کابین و صندوق بار جادارتر برای استفاده خانوادگی – تعویض دنده نرمتر – هماهنگی بیشتر پیشرانه و جعبهدنده – سیستم تعلیق تقویتشده و سواری نرمتر در جادههای ایران– اصالت
نکات منفی: طراحی ظاهری و داخلی نازیبا – ترمزهای ضعیفتر – تجهیزات ایمنی و رفاهی ناچیز – ارتفاع زیاد و ناپایداری سر پیچها
پژو 207 سدان
نکات مثبت: تجهیزات ایمنی و رفاهی قابل قبول – ترمزهای قدرتمندتر –بازار دست دوم پررونق
نکات منفی: کابین کمجا – طراحی نامتناسب و ناهماهنگ – کشش ضعیف – کیفیت ساخت پایین – پیشرانه و جعبهدنده ناهماهنگ – ایرادات برقی شایع – ضربههای شدید هنگام تعویض دنده