با ۵۰ میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!

در این مطلب لیستی از بهترین انتخاب‌های موجود در کشور را برای خرید خودروی دست دوم در اختیار مخاطبین قرار می‌دهیم تا شاید حداقل با توجه به بودجه اندکشان یک انتخاب خوب، مناسب و معقول داشته باشند.

برترین ها - امین نقی زاده: ما به خوبی از شرایط بازار خودروی کشور آگاه هستیم و هر از چندگاهی اخبارِ عجیب و غریبِ زیادی از قیمت‌های تخیلی برخی از محصولات داخلی به گوش‌مان رسیده و یا شایعات مختلفی مانند خروج برخی از خودروسازان چینی و... ما را شاد یا نگران می‌کند!

در این شرایط که بازار خودروی کشور به معنای واقعی کلمه "هرکی هرکی" بوده و ثبات قیمتی خودروهای داخلی و حتی خارجی، تبدیل به یک آرزوی محال شده است؛ برخی به فکر خرید خودرو هستند و با تلاش فراوان و حساب و کتاب مخراج مختلف زندگی، بودجه‌ای معادل با 50 میلیون تومان را در دست گرفته و برای خرید یک خودروی دست دوم راهی بازار پر تلاطم خودرو می‌شوند؛ زیرا شنیده‌اند که خودروسازان بزرگ کشور به شکل قطر چکانی محصولات خود را عرضه می‌کنند و یا به گوششان رسانده‌اند که اگر امروز برای یک خودروی معمولی چشمگرد کرده و اقدام به ثبت نام کنند؛ به دلیل مشخص نبودن قیمت نهایی برخی از محصولات، مدتی بعد چشمانشان از حدقه به بیرون می‌پرد!

با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!

بنابراین ما در برترین‌ها لیستی از بهترین انتخاب‌های موجود در کشور را برای خرید خودروی دست دوم در اختیار مخاطبین قرار می‌دهیم تا شاید حداقل با توجه به بودجه‌ اندکشان یک انتخاب خوب،مناسب و معقول داشته باشند. پس در ادامه همراه برترین‌ها باشید!

پژو 206 تیپ 6

با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!

پژو 206 یکی از خودروهای محبوب نسل جوان بوده و طرفداران خاص خودش را دارد. این خودرو در نسخه ‌ای مختلفی در سطح جهانی به تولید رسیده؛ اما در ایران‌خودرو به دلیل محدودیت‌های موجود تنها برخی از تیپ‌های پژو 206 تولید شده‌اند.

تیپ 6 پژو 206 یکی از بهترین تیپ‌های این خودرو بوده و خوشبختانه در ایران نیز به تولید رسیده است و می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های موجود برای خرید خودرو در بین دست دوم‌های بازار ایران باشد. تیپ 6 پژو 206 از پیشرانه 1.6 لیتری TU5 با توان 110 اسب‌بخار بهره برده و نکته مهم این است که برای انتقال قدرت خود به محور جلو، از توان یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته از نوع AL4 با قابلیت تیپ ترونیک استفاده می‌کند. مصرف سوخت آن به شکل ترکیبی؛ چیزی بین 7 تا 8 لیتر بوده و شتاب صفر تا 100 آن نیز بین 12 تا 13 ثانیه اندازه‌گیری شده است.

گیربکس اتوماتیک یکی از مزایای مهم این خودرو بوده و شما با پرداخت مبلغی کمتر از 50 میلیون تومان می‌توانید یک خودروی اتوماتیک را خریداری کنید. البته باید توجه داشت که هزینه نگهداری گیربکس این خودرو کمی بالا بوده و باید مراقبت‌های لازم را برای آسیب نرسیدن به آن انجام بدهید. به غیر از اینها شما باید فضای کم کابین و صندوق عقب را تحمل کنید و مراقب جلوبندی و اجزاء الکتریکی پژو 206 خود باشید. در هر حال خرید یک خودروی صفر کیلومتر اتوماتیک رویای خیلی هاست؛ اما با قیمت‌گذاری‌های فضایی، این رویا از بین رفته و پژو 206 تیپ 6 آرزوی شما را برای رانندگی با یک خودرو اتوماتیک و نسبتا کم خرج برآورده می‌کنید.


جک J3 صندوقدار

با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!

جک J3 یکی از خودروهایی است که شرکت کرمان‌موتور در سال‌های گذشته اقدام به تولید آن کرد و اندکی بعد به دلیل عدم استقبال مشتریانش، به سراغ برادر بزرگتر آن یعنی جک J5 رفت و با J3 خداحافظی کرد. شاید در آن روزها کمتر کسی به جک J3 که یک خودروی چینی ضعیف بوده و قیمت آن کمی بالاتر از حدواندازه‌اش بود، توجه می‌کرد؛ اما اکنون شما ناچارید به آن فکر کنید و حتی برای خرید یک خودروی چینی اقدام کنید! جک J3 پیشرانه‌ای با حجم 1.3 لیتر داشته و حداکثر توان پیشرانه مذکور به 93 اسب‌بخار رسیده و یک گیربکس دستی 5 سرعته وظیفه انتقال نیروی پیشرانه را به محور جلو برعهده گرفته است. از جمله امکانات جک J3 باید به آئینه‌های جانبی برقی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور دنده عقب، 6 بلندگو، ترمز ABS و EBD اشاره کرد.

با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!

اگر بخواهیم به معایب جک J3 اشاره کنیم، باید از جنس ضعیف پلاستیک‌های به کارگرفته شده در محیط داخلی آن صحبت شود. همچنین باید توجه داشت که جک J3 یک خودروی نسبتا تنبل بوده و شاید نتواند کسانی که عادت به شتاب و سرعت فراوان دارند، راضی کند. البته باید توجه داشت که این خودرو دیگر تولید نمی‌شود و برای به دست آوردن قطعات مورد نیاز این خودرو، ممکن است کمی به زحمت افتاده و پول فراوانی خرج کنید؛ اما باید گفت که جک J3 یک خودروی کم استهلاک و اقتصادی بوده و کمتر شاهد خرابی آن هستیم.

برای خرید J3 بودجه‌ای بین 28 تا 50 میلیون تومان مناسب بوده و اگر نسخه صندوقدار آن نظر شما را جلب نکرد؛ می‌توانید به سراغ جک J3های هاچبک بروید.


مزدا 323

با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!

مزدا 323 یکی‌دیگر از انتخاب‌های شما در سطح قیمتی 50 میلیون تومان است. نام اصلی این خودرو فامیلا بوده و در سال 1379 توسط گروه بهمن به بازار ایران عرضه شد و تا سال 1386 به فروش می‌رسید. این خودرو از توان یک پیشرانه 1.6 لیتری با توان 106 اسب‌بخار استفاده کرده و نسخه‌های ارزان قیمت آن برای انتقال قدرت پیشرانه مذکور به چرخ‌ها از یک گیربکس 5 سرعته دستی استفاده می‌کنند. برای خرید مزدا 323 در شرایط حاضر و با بودجه 50 میلیون تومانی، شما باید به سراغ تیپ 2و 3 این خودروی ژاپنی بروید. از امکانات این خودرو باید به آینه‌های برقی تاشونده، تهویه مطبوع غیر اتوماتیک، ترمز ABS+EBD، سانروف و... اشاره کرد.

از جمله معایب این خودرو تنبل بودن آن در شتاب‌گیری و قدمت فراوانش نسبت به سایر گزینه‌های موجود در سطح 50 میلیون تومانی بازار خودروهای دست دوم ایران دانست؛ اما هندلینگ مناسب، صندلی‌های راحت و جادار، استهلاک کم و از همه مهمتر ژاپنی بودن آن نظر هر خریداری را به خود جلب می‌کند.

با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!

البته ناگفته نماند که شاید تیپ 4 و 5 مزدا 323 نیز در تور شما گیر کنند و برای خرید نسخه اتوماتیک مزدا 323 دست به جیب شوید؛ ولی قبل از هر کاری باید به این نکته توجه کنید که اغلب خودروی تیپ 4 و 5 به دلیل سن بالا دیگر عملکرد مطلوبی در زمینه تعویض دنده‌ها نداشته و یا بسیار پرخرج‌تر از نسخه‌های معمولی و دنده‌دستی مزدا 323 هستند.


کیا ریو

با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!

سایپا در سال 1384 پس از مذاکراتی که با کمپانی کیاموتورز داشت؛ موفق به کسب مجوز تولید و مونتاژ کیا ریو در ایران شد و تا سال 1391 عرضه آن ادامه داشت. این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری با قدرت 97 اسب‌بخار بهره می‌برد و در ایران در دو نسخه اتوماتیک و دنده دستی به تولید رسیده است. سایپا بسیاری از امکانات آن مانند آینه‌های برقی، ایربگ، مه‌شکن و ... را حذف کرده بود!

از جمله مزایای این خودرو باید به شتاب بالا، سادگی تعمیر، گیربکس هماهنگ با موتور، استهلاک کم و ... اشاره کرد و اگر بخواهیم سخت‌گیری کرده و از کیا ریو ایراد بگیریم؛ باید به نفوذ سروصدا به داخل کابین، ترمزهای ضعیف و... اشاره کرد. برای خرید این خودرو با بودجه 50 میلیون تومان کار سختی در پیش ندارید و می‌توانید مدل‌های 90 و 91 کیا ریو را با قیمتی پایین تر از 50 میلیون تومان خریداری کرده و از رانندگی با آن لذت ببرید.


تیبا

با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!


در بازار دست دوم‌ها و با بودجه‌ای معادل با 50 میلیون تومان شما چاره‌ای جز افزودن نام تیبا به لیست انتخاب‌های خود ندارید.این خودرو در سال 1387 معرفی شد و مدتی بعد، عرضه و تولید گسترده آن توسط سایپا انجام شد.

این خودروکه یکی از خودروهای ملی ما نیز محسوب می‌شود؛ به هیچ عنوان ملی نیست! طراحی آن کارِ شرکت ایتال‌دیزان بوده و سیستم تعلیق و حتی صندلی‌های آن با کیا ریو تفاوت چندانی ندارد. پیشرانه آن همان موتور پراید با حجم 1.3 لیتر است که در تیبا با تلاش شرکت FEV آلمان حجم آن به 1.5 لیتر رسید و حداکثر توان آن به 80 اسب‌بخار می‌رسد. از جمله مزایای تیبا باید به ابعاد مناسب آن برای رانندگی در شهر، مصرف سوخت کم، سواری نرم و راحتِ آن به لطف سیستم تعلیق کیا ریو و قیمت نسبتا اندک قطعات یدکی آن اشاره کرد.

اما معایب تیبا را باید طراحی ظاهری بسیار بد، متریال بی‌کیفیت داخل کابین، پیشرانه ضعیف، گیربکس خشک، مونتاژ بسیار ضعیف، ایمنی افتضاح و... دانست. به هر حال در شرایط کنونی با 50 میلیون تومان به عنوان مثال می‌توانید یک تیبا صندوقدار با مدل 95 خریداری کنید و صاحب یک خودرو شوید!

انتخاب‌های دیگر!

به غیر از موارد بالا که از نظر ما بهترین انتخاب‌های موجود برای خرید خودروی دست دوم با بودجه 50 میلیون تومان هستند؛ شما توان خریداری خودروهایی مانند: پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند، لیفان 620، لیفان 520، دوو سیلو و... را نیز دارید. خودروهایی مانند پژو 405، پراید و ... به قدری در خیابان‌های کشور ما جولان داده‌اند و از ایمنی و استهلاک بی‌نظیرشان شنیده‌ایم(!)که اکنون همه از ذات حقیقی آنها آگاهی داریم و خوب می‌دانیم که آیا ارزش سرمایه‌گذاری به عنوان یک خودروی دست دوم و کارکرده را دارند یا نه! و دقیقا به همین علت از ذکر نام این خودروها در لیست بالا خودداری کردیم تا کمی بیشتر به خریداران واقعی خودرو جهت انتخاب بهترین مورد موجود در بازار خودروهای دست دوم کشور کمک کنیم.

البته برخی از خودروهایی که در لیست ما از آنها یاد شده است؛ به سن بازنشستگی نزدیک شده‌اند و هزینه‌هایی خواهند داشت؛ اما حداقل اطمینان داریم که به جای اینکه برای تعمیر آنها 10 بار به تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مختلف مراجعه کنید؛ با یک یا دو بار مراجعه به تعمیرکاران حرفه‌ای مشکلتان حل شده و هزینه اضافی نخواهید کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان