شورای شهر تهران قصد دارد با تشکیل کمیتهای به مقابله با آلودگی صوتی بپردازد. به گفته یکی از اعضای شورای شهر در برنامه سوم توسعه شهرداری برای اولین بار در اسناد بالادستی به آلودگی صوتی توجه ویژه شده است. اما یکی از نمایندگان مجلس بر این باور است که تشکیل این کمیته فقط یک مُسکن موقت است و البته از لحاظ قانونی مشکلی برای حل این معضل نداریم.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از اخبار خودرو، بالاخره آلودگی صوتی صدای یکی از نهادها را درآورد. شورای شهر تهران قصد دارد با این معضل مبارزه کند. بر اساس آمارها تهران در صدر آلودهترین شهرهای جهان از نظر صوتی قرار دارد. در شهرتهران روزانه 4 میلیون موتورسیکلت و 4 میلیون خودرو تردد میکنند. صدای بوق و دزدگیر خودروها، ساخت و ساز ساختمان، فرودگاه و مشاغل پر سروصدای دیگر، صداهای روزمرهای هستند که تهرانی ها را آزار میدهد و سکوت در تهران یک موضوع غیرعادی به نظر میرسد.
ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران خبر از بررسی ویژه آلودگی صوتی در شهر تهران داد. وی میگوید که آلودگی صوتی به صورت مستقیم بر اعصاب و روان افراد جامعه اثر میگذارد. وی با انتقاد از مسئولان و مردم در مورد کم توجهی به آلودگی صوتی ادامه داد: برنامهریزی برای مهار آلودگی صوتی بخصوص کسانی که در معرض مستقیم آن هستند یک امر ضروری است. مانند برخی از مناطق تهران که در نزدیکی اتوبان قرار دارند و میزان آلودگی صوتی در آنجا بیش از حد استاندارد بوده و برای آن باید چارهای اندیشید.
خداکرمی در ادامه بیان داشت: برای بررسی این موضوع کمیتهای در شواری شهر تشکیل شده و در برنامه سوم توسعه شهرداری توجه ویژهای به موضوع آلودگی صوتی شده است. این اولین بار است که آلودگی صوتی در اسناد بالادستی مطرح شده است و امیدواریم از نظر عملیاتی بتوانیم حضور پرقدرتی داشته باشیم. پس برای حل این معضل باید تصمیمات و لوایح قبلی در اولویت قرار بگیرند تا این معضل برطرف شود.
در زمینه قانون مشکلی وجود ندارد
در چند سال گذشته پلیس بارها اعلام کرده که با عاملان آلودگی صوتی برخورد خواهد کرد. همچنین بر اساس قانون هوای پاک هر گونه آلودگی صوتی که توسط موتورسیکلتها و خودروها ایجاد شود مشمول جریمه خواهد بود.
محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس میگوید: برای برخورد با آلودگی صوتی مشکل قانونی وجود ندارد، اما قوانین زیست محیطی و قوانین برخورد با مسببان آلودگی صوتی اجرا نمیشود. همچنین استانداردهای لازم در تولید خودرو و موتورسیکلت اجرایی نشده است. وی درباره تشکیل کمیته آلودگی صوتی در شورا شهر تهران گفت: تشکیل این نوع کمیتهها یه مُسکن موقت است و برای حل این موضع باید یک برنامه عملیاتی مشخص در قالب یک طرح پژوهش محور با حضور کارشناسان و استادان دانشگاه تشکیل شود. البته باید گفت آلودگی هوا و صوتی در کلان شهرها بخصوص تهران به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.
قربانی در پایان بیان داشت: آلودگی صوتی علاوه بر اینکه به سیستم عصبی، روح و روان شهروندان آسیب وارد میکند، باعث فشارهای روانی و اضطراب نیز میشود.
بنابراین در قدم اول، جریمه ای 30 هزار تومانی برای متخلفان در نظر گرفته شده است که البته امکان افزایش این رقم متناسب با شرایط اقتصادی کشور نیز وجود دارد.