جزئیات بازار مواد غذایی در روز‌های پایانی سال ۹۷

باشگاه خبرنگاران: با توجه به آنکه زمان زیادی تا شروع سال جدید باقی نمانده است، بازار اقلام اساسی با رفت و آمد بیشتری رو بروست و این امر در نوسان قیمت بیش از پیش دامن زده است.

از ماه‌ها قبل ساز گرانی بسیاری از اقلام مواد غذایی همچون گوشت قرمز، مرغ، آجیل و خشکبار، میوه و صیفی، برنج و ... در بازار کوک شده است که به اذعان بسیاری از فعالان، این روند همچنان در بازار ادامه دارد، اما مسئولان تنظیم بازار طبق روال همه ساله از ذخیره سازی مناسب میوه، برنج، شکر، روغن و محصولات پروتئینی در سردخانه‌ها و انبار‌ها خبر می‌دهند و با این وجود از مردم انتظار دارند آب از آب تکان نخورد.

گزارش‌های میدانی از بازار محصولات برنج، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، آجیل و خشکبار و شیرینی و شکلات نشان می‌دهد که اقلام مورد نیاز شب عید سبد خانوار با نوسان چشم گیری روبرو شده است که با یک حساب ساده درمی‌یابیم، این افزایش قیمت‌ها هیچ سنخیتی با درآمد دهک‌های ضعیف جامعه ندارد.

آخرین بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی 13 تا 20 هزار تومان، برنج هندی 8 تا 8 هزار و 500 تومان، شکر 4 تا 8 هزار تومان، قند شکسته 6 تا 8 هزار تومان، لیمو امانی 65 هزار تومان، نخود 10 تا 12 هزار تومان، لوبیا قرمز 13 تا 15 هزار تومان، لوبیا چیتی 12 تا 15 هزار تومان، عدس 8 تا 10 هزار تومان، لپه 10 تا 13 هزار تومان، رب گوجه فرنگی 12 تا 18 هزار تومان، تخم کدو گوشتی 40 تا 48 هزار تومان، تخمه ژاپنی 50 تا 60 هزار تومان، بادام هندی 230 تا 270 هزار تومان، پسته اکبری 200 تا 300 هزار تومان، پسته فندقی 140 تا 170 هزار تومان، فندق 130 تا 170 هزار تومان، بادام 120 تا 150 هزار تومان، تخمه آفتابگردان 30 تا 40 هزار تومان است.

همچنین بازار محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو مرغ 16 هزار تا 18 هزار تومان، ران مرغ 16 هزار تومان، سینه با کتف 23 هزار تومان، سینه بدون کتف 26 هزار تومان، فیله مرغ 28 هزار تومان، شق گوسفندی 90 تا 100 هزار تومان، راسته گوسفندی 120 هزار تومان، سر دست گوسفندی 110 هزار تومان، شقه گوساله 90 تا 105 هزار تومان، راسته گوساله 110 هزار تومان، سر دست گوساله 100 هزار تومان، قزل آلا 33 تا 40 هزار تومان، تیلاپیا 35 هزار تومان، شیر جنوب 80 هزار تومان، سنگ سر طلایی 50 هزار تومان، سنگسر شهری 45 هزار تومان، سفید 65 هزار تا 70 هزار تومان و سالمون نروژ 140 هزار تومان است.

حال به سراغ مسئولان ذیربط می‌رویم تا از آخرین وضع بازار اقلام اساسی در ایام پایانی سال و میزان ذخایر باخبر شویم.
افزایش 2 برابری واردات گوشت نسبت به سال گذشته

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از افزایش عرضه گوشت مرغ منجمد و گرم در میادین میوه و تره بار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو گوشت مرغ گرم با نرخ 11 هزار و 500 و مرغ منجمد 10 هزار و 500 تومان در میادین توزیع می‌شوند و تا زمانی که قیمت در خرده فروشی‌ها به تعادل برسد، عرضه مرغ منجمد در میادین استمرار خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از افزایش 2 برابری واردات گوشت گوسفندی و گوشت گوساله نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: واردات گوشت قرمز از کشور‌های مختلف در حال انجام است ضمن آنکه 50 هزار راس دام زنده تا پایان هفته به منظور تنظیم بازار شب عید وارد کشور می‌شود و با عرضه لاشه آن شاهد کاهش قیمت گوشت در بازار خواهیم بود.

علی بهره‌مند رئیس اتحادیه قنادان از ثبات نرخ شیرینی در بازار شب عید خبر داد و گفت: اتحادیه طی ابلاغیه‌ای به تمامی واحد‌های صنفی اعلام کرده است که تمامی اقلام شیرینی در بازار شب عید با نرخ‌های قبلی توزیع شوند.

رئیس اتحادیه قنادان نرخ مصوب هر کیلو شیرینی را 26 هزار تومان، دانمارکی 21 هزار تومان، زبان و پاپیون 21 هزار و 500 تومان، برنجی 21 هزار و 500 تومان و کیک یزدی را 15 هزار تومان اعلام کرد و گفت: مابقی اقلام بر اساس کیفیت و درجه بندی قنادی‌ها به مردم عرضه می‌شوند و این امر بدان معنا نیست که شیرینی فروشی‌ها بتوانند سودجویی بر این موضوع داشته باشند چرا که اتحادیه به طور مستمر بر قیمت‌ها نظارت دارد.

بهره‌مند ادامه داد: با توجه به افزایش چشم گیر قیمت آجیل و خشکبار نسبت به مدت مشابه سال قبل و ثبات نرخ شیرینی در بازار پیش بینی می‌شود که تقاضا برای خرید شیرینی نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی در پایان تصریح کرد: تعزیرات و سایر دستگاه‌های نظارتی در ایام پایانی سال نظارت خود بر واحد‌ها را افزایش می‌دهند تا سودجویی در بازار رخ ندهد ضمن آنکه مردم می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه 124 و یا شماره تلفن اتحادیه، 66944499 مطرح کنند تا اتحادیه در اسرع وقت به شکایات آن‌ها رسیدگی کند.


حبابی بر قیمت آجیل و خشکبار در بازار وجود ندارد / کاهش تولید، عامل اصلی گرانی پسته

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران  با اشاره به اینکه قیمت مصوبی برای آجیل و خشکبار در بازار وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه قیمت آجیل و خشکبار تابع مؤلفه‌های عرضه، تقاضا و میزان تولید است، از این رو نمی‌تواند نرخ مشخصی را برای آن اعلام کرد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران افزود: طبق روال همه ساله در ایام پایانی سال قیمت آجیل و خشکبار به سبب نیاز واحد‌های صنفی به نقدینگی، روند نزولی به خود می‌گیرد.

احمدی با اشاره به اینکه حباب کاذبی بر قیمت اقلام آجیل و خشکبار حاکم نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه تاجران و فروشندگان نیاز به نقدینگی دارند از این رو قیمت اقلامی نظیر پسته و فندق در حال واقعی شدن است.

وی کاهش 70 درصدی تولید برخی اقلام نظیر پسته را دلیل اصلی گرانی قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به سرمازدگی باغات و درختان در فروردین و اردیبهشت، بخش اعظمی از تولید اقلام و خشکبار از بین رفت و این روند تا یک الی 2 سال آینده ادامه خواهد داشت.
نگرانی از کمبود میوه بازار شب عید وجود ندارد / کاهش 20 درصدی قیمت سیب و پرتقال در بازار

حسن صابری رئیس اتحادیه بار فروشان میدان میوه و تره بار از ذخیره سازی مناسب میوه در بازار شب عید خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و ذخیره سازی مناسب در سردخانه‌ها نگرانی مبنی بر کمبود و افزایش قیمت میوه در بازار وجود ندارد.

رئیس اتحادیه بار فروشان میدان میوه و تره بار از کاهش 20 درصدی قیمت سیب و پرتقال در بازار خبر داد و گفت: با توجه به ممنوعیت صادرات سیب درختی و پرتقال از 15 اسفند تا 15 فروردین، قیمت با روند نزولی در بازار همراه است.

صابری تصریح کرد: علی رغم افزایش چشمگیر صادرات، کمبودی در عرضه کیوی به سبب رشد 5 تا 7 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار وجود ندارد.
رکود در بازار میوه حاکم است

اسدلله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران از ثبات قیمت میوه در بازار خبر داد و گفت: طبق روال همه ساله تا 27 اسفند تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد که این امر بر ثبات قیمت و رکود بازار دامن زده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران نرخ هر کیلو پرتقال جنوب در میدان میوه و تره بار را 5 تا 10 هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلو پرتقال شمال 3 هزار و 500 تا 5 هزار و 500 تومان، کیوی 4 تا 9 هزار تومان، نارنگی بندری 9 تا 16 هزار تومان، نارنگی تخمه پاکستانی 5 تا 10 هزار تومان، موز 9 تا 11 هزار تومان، سیب لبنانی زرد 5 هزار و 500 تا 11 هزار تومان و سیب لبنانی قرمز 5 تا 11 هزار تومان است که با احتساب حداکثر 35 درصد سود باید در خرده فروشی‌ها عرضه شود.

کارگر نرخ هر کیلو خیار گلخانه را 3 هزار و 500 تا 6 هزار تومان اعلام کرد و گفت: همچنین قیمت هر کیلو خیار بوته‌ای 3 تا 6 هزار و 500 تومان، گوجه فرنگی گلخانه 4 هزار و 8 هزار تومان، گوجه فرنگی بوته‌ای 3 هزار و 500 تا 5 هزار و 500 تومان، سیب زمینی 2 تا 3 هزار و 500 تومان، پیاز 1 هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان، کاهو پیچ سالادی 3 تا 5 هزار تومان، کاهو رسمی 3 هزار و 500 تا 5 هزار و 500 تومان است.

وی نرخ هر کیلو سبزی خوردن را 3 تا 5 هزار تومان و سبزی جور (پلو، آش، قرمه) را 3 تا 4 هزار تومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی استان تهران در پایان تصریح کرد: با توجه به عرضه انبوه محصولات صیفی ظرف 20 روز آینده پیش بینی می‌شود که بازار به تعادل برسد.
کاهش قیمت محصولات صیفی در راه است

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به آخرین تحولات بازار میوه در آستانه شب عید، اظهار کرد: با توجه به ذخایر مناسب مرکبات، سیب و کیوی در بازار جای هیچگونه نگرانی مبنی بر کمبود و افزایش چشم گیر قیمت در بازار وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به اینکه میوه‌های ذخیره سازی شده از کیفیت بالایی برخوردار است، افزود: کیفیت بالای میوه‌ها بیانگر مدیریت تولید و نگهداری محصول در سردخانه‌هاست و انتظار می‌رود خرده فروشان انصاف را رعایت کنند و همواره دستگاه‌های ذیربط نظارت کافی را بر بازار داشته باشند تا خانوار‌ها بتوانند اقلام مورد نیاز خود را با قیمت‌های مناسب تأمین کنند.

شادلو با اشاره به اینکه قیمت محصولات جالیزی و صیفی ظرف 20 روز آینده به تعادل می‌رسد، بیان کرد: همه ساله به سبب جا به جایی مناطق تولید، قیمت محصولات جالیزی با نوساناتی در بازار روبرو می‌شود که در برخی مواقع برداشت محصول از دو اقلیم گرمسیری و نیمه گرمسیری و عرضه فراوان محصول منجر به اُفت قیمت می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در این بازه زمانی به دلیل بهار زودهنگام و سرمازدگی بهاره خسارت سنگینی به باغداران وارد شد که این امر نوساناتی را در بازار به همراه داشت.

نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوا و برداشت محصول در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ظرف 20 روز آینده پیش بینی می‌شود که قیمت محصولات جالیزی در بازار به تعادل برسد.
قیمت برنج ایرانی افزایش یافت / عرضه مواد غذایی در نمایشگاه‌ها زیر قیمت بازار

قاسم علی حسنی دبیر بنک داران مواد غذایی از ثبات نسبی قیمت اقلام مواد غذایی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به پشت سر گذراندن تلاطمات بازار شکر، آرامش نسبی بر بازار حاکم است که انتظار می‌رود این روند همچنان در بازار ادامه یابد.

به گفته وی قیمت اقلام غذایی در نمایشگاه‌های بهاره از 3 تا 20 درصد کمتر از قیمت خرده فروشی به مردم عرضه می‌شود.

دبیر بنک داران مواد غذایی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج خارجی وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به میزان مناسب واردات، کمبودی در توزیع وجود ندارد ضمن آنکه قیمت این محصول در بازار تغییری نداشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر دولت تغییری در برنامه خود مبنی بر اختصاص ارز ایجاد نکند، پیش بینی می‌شود که روند کنونی قیمت‌ها در بازار همچنان حفظ شود.

وی از افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید برنج ایرانی در ایام پایانی سال، ظرف 10 روز گذشته قیمت این محصول حدود 5 درصد افزایش یافته است.

حسنی با اشاره به اینکه تنش خاصی بر بازار حاکم نیست، تصریح کرد: بر این اساس از دستگاه‌های ذیربط انتظار می‌رود که نظارت خود در واحد‌ها را افزایش دهند تا آرامش در این بازار همچنان برقرار باشد.
جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر توزیع گندم و آرد کشور وجود ندارد

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه کمبودی در ذخایر استراتژیک کشور همچون گندم و آرد وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به ذخیره مناسب گندم در سیلوها، تولید 13 میلیون تنی گندم در سال زراعی 97_96 و آغاز برداشت گندم در سیستان و بلوچستان جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر توزیع گندم و آرد کشور وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد بارندگی پیش بینی می‌شود که تولید گندم در سال زراعی جدید به بیش از 13 میلیون تن برسد.

ایمانی در پایان تصریح کرد: اگر هدف گذاری وزارت جهاد کشاورزی برای تولید گندم در سال زراعی 98_97 تحقق یابد، بخش اعظمی از تولید به منظور ذخایر استراتژیک در سیلو‌ها ذخیره سازی می‌شود.

با توجه به ذخیره سازی مناسب میوه، محصولات پروتئینی، گندم و آرد و سایر مواد غذایی در بازار پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار شب عید اتفاق نیفتد تا دهک‌های ضعیف جامعه برای تامین مایحتاج سبد خانوار بیش از پیش دچار مشکل نشوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان