ماهان شبکه ایرانیان

در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

تورم ناشی از نرخ ارز بزرگترین معضل اقتصادی است/ تاکید بخش خصوصی بر تک نرخی کردن ارز

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ حسین سلیمی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به نامه‌نگاری وزیر صنعت با رییس بانک مرکزی مبنی بر افزودن 8قلم کالا به لیست دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی اظهار کرد: متاسفانه اقتصاد ایران بین دو قطب تک نرخی کردن و آزادسازی نرخ ارز بلاتکلیف شده و این وضعیت صنایع را دچار آشفتگی بسیاری کرده است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: با توجه به این که برخی از مقامات دولتی از جمله وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی اذعان کرده‌اند که سیاست ارز دولتی نتیجه مثبتی به همراه نداشته، بنابراین نباید این راه غلط را در سال 98 با اضافه کردن کالا‌های بیشتر به لیست تکرار کنند.

سلیمی تک نرخی کردن ارز را مهم‌ترین خواسته بخش خصوصی دانست و افزود: اگرچه تک نرخی کردن ارز مجددا تورم بالایی به همراه دارد اما این معضل یک بار برای همیشه تمام خواهد شد و هربار به دلیل اتخاذ سیاست جدید ارزی شاهد رانت گستره نخواهیم بود.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه پیشنهاد کرد: در سال جاری هیچ کالایی با نرخ دولتی به دست مردم نرسید و سال آینده نیز همین روال ادامه دارد، از این رو پیشنهاد ما این است که به جای تخصیص ارز 4200 تومانی، به کالا‌ها ارز نیمایی داده شود و مابه‌التفاوت آن به صورت یارانه به دست اقشار کم درآمد جامعه برسد.

سلیمی با تاکید بر این که رانت یارانه مستقیم بسیار کمتر از ارز دولتی است، خاطرنشان کرد: اختصاص یارانه بیشتر به مردم هم قابل کنترل و نظارت است و هم رانت کمتری در پی دارد، بنابراین تاکید ما حذف دلار 4200تومانی و جایگزین کردن یارانه مستقیم به جای آن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان