به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسن رحمانی در نشست خبری امروز خود در تشریح اقدامات شهرداری منطقه 21 در حوزه جذب مشارکتهای مردمی در جهت پیشبرد اهداف عمرانی و فرهنگی منطقه 21 گفت: باید به این نکته توجه داشته باشید که شهر متعلق به شهروندان است، لذا باید در تمامی مراحل طراحی، اجرا و نظارت بر اجرای پروژهها شهروندان حضور داشته باشند. قطعاً بدون مشارکت مردم هیچ کاری به نتیجه نهایی نمیرسد و پروژهها به صورت کامل اجرایی نخواهند شد.
وی افزود: البته مشارکت شهروندان تنها به مشارکت اقتصادی بازنمیگردد، بلکه گاهی مشارکت اجتماعی شاید خیلی مهمتر از مشارکت اقتصادی باشد. در همین راستا پروژههای عمرانی بسیاری ظرف یک سال گذشته با مشارکت شهروندان در منطقه 21 اجرایی شده است که میتوان به پروژه دوگاز اشاره کرد که با مشارکت شهروندان انشاءلله ظرف یک سال آینده تعطیل خواهد شد. امروز شهرداری تهران در حوزه اقتصادی با مشکلات بسیاری مواجه است و اگر قرار بود این پروژه با منابع داخلی شهرداری تهران تکمیل شود، شاید بسیار زمانبر میشد. اما امروز خوشبختانه این پروژه مشارکتی هر روز شاهد پیشرفت فیزیکی بیشتر است و امیدواریم ظرف یک سال آینده به بهرهبرداری برسد.
وی در خصوص مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل عمومی در منطقه 21 گفت: در حال حاضر در منطقه 21 با مشکل نبود حمل و نقل ریلی مواجه هستیم. البته این موضوع با کارشناسان مختلف دنبال شده است و بهرهگیری از حمل و نقل ال آر تی و ام آر تی در دستور کار است و مقدمات طراحی آن انجام شده است. در خصوص بهرهگیری از خطوط بی آر تی نیز در اتوبان لشگری، این موضوع توسط کارشناسان در حال پیگیری است تا با فراهم شدن مقدمات آن این خطوط پیادهسازی شود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص نحوه ساخت و ساز در منطقه 21 گفت: در این منطقه کسی درخواست طبقه اضافی نمیکند و ساخت و سازها نیز بر اساس ضوابط تعیین شده در طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران و همچنین مصوبات شورای اسلامی شهر تهران پیگیری میشود.
شهردار منطقه 21 در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش میزان آسیبهای اجتماعی در این منطقه، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که در حوزه آسیبهای اجتماعی تنها شهرداری تهران متولی نیست و چندین نهاد و سازمان دیگر نیز در حوزه آسیبهای اجتماعی خدمت رسانی میکنند. ما در منطقه 21 مددسرا داریم که در حال حاضر مشغول خدمت رسانی به مددجویان هستند و این مددسرا با مرکز آسیبهای اجتماعی شهرداری تهران در ارتباط است و اسکان موقت در آن انجام میشود، اما باید همه دستگاههای ذیربط در این حوزه به شهرداری تهران کمک کنند.
وی در خصوص ممنوعیت پرواز در ساعات بامدادی در فرودگاه مهر آباد نیز گفت: پس از برگزاری جلسات مختلف با فرمانداری و استانداری تهران و همچنین مسئولین فرودگاه مهرآباد مقرر شد از ساعت 2 تا 5 بامداد پرواز در این فرودگاه انجام نشود مگر در موارد خاص.
رحمانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به قرارگیری سکونت و صنعت در کنار یکدیگر در منطقه 21 گفت: در خصوص آلودگیهای زیست محیطی که توسط بخش صنعتی وجود دارد، نظارتهای دورهای انجام میشود و اکثر صنایع در این منطقه به تصفیه خانه فاضلاب مجهز هستند و استانداردهای لازم را رعایت میکنند. تفاهمنامه سه جانبهای میان شهرداری تهران، صنایع و شرکت آب و فاضلاب نیز بسته شده که از آب تصفیه شده توسط فاضلاب برخی از صنایع برای آبیاری فضای سبز منطقه بهره گرفته شود.
وی تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا صنایع را از شهر خارج نمیکنند؛ چرا که خروج صنایع از شهر افزایش ترددها را به همراه دارد که خود باعث آلودگی هوا میشود. لذا صنایع پاک در شهر باقی میمانند و در منطقه 21 نیز صنایعی که حضور دارند جزو صنایع پاک هستند. علاوه بر این صنایع موجود در منطقه 21، 20 درصد از سطح اشغال خود را باید به احداث فضای سبز اختصاص دهند که این موضوع نیز در کاهش آلودگی هوا تأثیر بسزایی دارد.
شهردار منطقه 21 در پاسخ به سوالی در خصوص تخلیه شبانه نخاله و همچنین پارک خودروهای سنگین در معابر شهرداری منطقه 21 گفت: قطعاً هر کجا که زمین بایری وجود داشته باشد، تهدیدهایی نیز به همراه دارد که یکی از این تهدیدها تخلیه نخاله در زمینهای بایر است. البته وجود این زمینها میتواند یک فرصت نیز باشد؛ چرا که بسیاری از مناطق 22 گانه شهر تهران دیگر چنین زمینهایی را برای توسعه سرانههای خدماتی ندارند، اما این منطقه از چنین نعمتی بهرهمند است.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از تخلیه نخاله در این زمینها در تلاش هستیم که همه آنها را محصور کنیم تا این تهدیدها را از بین ببریم. در خصوص پارک خودروهای سنگین در معابر منطقه نیز سه زمین بزرگ مقیاس به عنوان پارکینگ برای خودروهای سنگین احداث شده تا از پارک خودروهای سنگین در معابر جلوگیری شود.
وی در خصوص ساماندهی دستفروشان و بساط گستران در سطح منطقه نیز گفت: یکی از اقداماتی که برای ساماندهی این افراد انجام دادیم، ایجاد هر روز بازار است که دستفروشان را در این بازارها ساماندهی میکنیم تا از بساط گستری در سطح معابر و ایجاد ترافیک جلوگیری شود و این افراد نیز بتوانند به کسب و کار خود ادامه دهند.