ماهان شبکه ایرانیان

پیشرفته‌ترین کامیون‌ها و خودرو‌های سنگین جاده‌های ایران

بازار سنگین وزن‌های ایران مدت‌ها بود که سوت و کور بود و کمپانی‌های اروپایی به سختی در ایران فعالیت کرده و عملا قافیه را به کمپانی‌های نوپا و گمنام شرقی باخته بودند. یکی از کمپانی‌های مذکور؛ ولوو تراکس بود که مدت‌ها پیش و قبل از انعقاد برجام در سایپا دیزل جای خود را پیدا کرده بود و به شکل محدود اقدام به تولید و مونتاژ چند کشنده متوسط و کوچک می‌کرد.

برترین ها - امین نقی زاده: صنعت حمل‌ونقل جهان وابسته به یک عنصر حیاتی و ویژه است. این عنصر حیاتی همواره به منظور پاسخگویی بهتر و بیشتر به نیاز شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل کالا و خدمات، در حال پیشرفت بوده و به همین دلیل کمپانی‌های بزرگ جهانی با یکدیگر به رقابت پرداخته و جدیدترین عناصر حیاتی صنعت حمل‌ونقل جهان را معرفی می‌کنند.

عنصر مذکور که در ایران همواره شاهد حضور قدرتمند آن در جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور هستیم؛ کشنده‌های معروفی هستند که باره نقص زیر ساخت‌های حمل‌ونقل کشور را به دوش کشیده و دیگر نای نفس کشیدن ندارند. در حقیقت وضعیت به گونه‌ای پیش رفته است که امروزه صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای کشوری مانند ایران؛ با وجود داشتن یک موقعیت منطقه‌ای مناسب و ویژه، یکی از فرسوده‌ترین صنایع حمل‌ونقل جهان بوده و شاهد این موضوع را می‌توان تردد کامیونت‌های بنزخاور یا 1924‌های خپل و بد بدن دانست!

با این همه چند سالی بود که کور سوی امیدی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با تمام فراز نشیب‌هایش به وجود آمده بود و امیدِ آن می‌رفت که باره دیگر حمل‌ونقل جاده‌ای ایران، حرف اول و آخر ترانزیت کالا و خدمات را در منطقه بزند.

نقطه شروع این داستان همان توافق معروف و نام آشنا دولت ایران با گروه 5+1 بود. برجام می‌توانست حداقل‌های مورد نیاز برای صنعت حمل‌ونقل ما را فراهم کند و یک نقطه شروع برای صنایع خودروسازی کشور ما باشد. اتفاقا پس انعقاد توافق و نهایی شدن آن؛ کار آغاز شد و قرار بر ورود بسیاری از خودروسازان مشهور جهان به عرصه تولید و مونتاژ خودرو در خاک ایران شد. اما در این میان یک اتفاق ویژه و متمایز کننده رخداد که آن هم می‌توان ورود گستره و برنامه‌ریزی دقیق دو غول کامیون‌سازی اروپا برای ورود به بازار سنگین وزن‌های ایران دانست.

البته بازار سنگین وزن‌های ایران مدت‌ها بود که سوت و کور بود و کمپانی‌های اروپایی به سختی در ایران فعالیت کرده و عملا قافیه را به کمپانی‌های نوپا و گمنام شرقی باخته بودند. یکی از کمپانی‌های مذکور؛ ولوو تراکس بود که مدت‌ها پیش و قبل از انعقاد برجام در سایپا دیزل جای خود را پیدا کرده بود و به شکل محدود اقدام به تولید و مونتاژ چند کشنده متوسط و کوچک می‌کرد. ولوو در سایپا دیزل توانست کیفیت و ویژگی‌ای همیشگی خود را نسبت به سایر کامیون‌سازان حاضر در ایران (شرکت‌های چینی) حفظ کند و همواره از این برگ برنده برای پیش برد منافع خود استفاده می‌کرد. اما یک مشکل وجود داشت و آن هم محدودیت تولید و عرضه محصولات برای کمپانی ولوو بود. این محدودیت‌ها فقط با توافقی همچون برجام، برچیده می‌شد و راه را برای جولان غول‌های ولوو در ایران باز می‌کرد.

از ولوو FH16، 750 تا آکتروس 2019؛ رویا‌های برباد رفته!

این اتفاقِ خوش آیند افتاد و برجام باعث شد که یکی از غول پیکر‌های کمپانی ولوو تراکس به ایران بیاید. در یکی از روز‌های نمایشگاه خودروی تهران در سال 96 و درست زمانی که هنوز کسی حضورِ یکی از قدرت‌های کشنده در بازار جهانی را در کشوری مانند ایران باور نمی‌کرد؛ در غرفه سایپا یک غول عظیم به نام FH16، 750، 6X4 حاضر شد و برای تمام کامیون‌های موجود در بازار ایران خط و نشانی عمیق و همچنان پا برجا کشید! غول ولوو به قدری بزرگ و با ابهت بود که همگان مات‌ومبهوت آن شده و بیش از پیش به قدرت خودروسازی اروپا پی می‌برد.

غول بزرگ ولوو تنها کشنده حاضر در نمایشگاه خودروی تهران نبود و چندین متر آن طرف‌تر کشنده‌های اسکانیا در ضیافتی دوستانه درباره آینده خود با حضور کامیون‌های جدید ولوو در ایران بحث می‌کردند. کشنده‌های چینی هم شاد و خوشحال از استقبال اجباری رانندگانِ ایرانی، مشغول خنده و قهقه زدن بودند و به ریش ساختار صنعت حمل و نقل ایران می‌خندیدند و انگار نه انگار که FH16، 750، 6X4 در نمایشگاه خودروی تهران حضور داشت و دورا دور به آن‌ها چشم دوخته بود.

ولی همه چیز به همین جا ختم نشد و در بیرون از نمایشگاه خودروی تهران خبر‌هایی بود. در واقع بوی اولین‌های صنعت خودروسازی جهان، فضای بیرونی نمایشگاه را پر کرده بود و مرسدس‌بنزِ قدرتمند با چندین مدل از کشنده‌های مختلف خود حضور داشت. دایملر تراکس، کشنده‌ای مانند FH16، 750، 6X4 را در نمایشگاه خودروی تهران نمایش نداد؛ اما چندین کشنده باری متوسط و کوچک را که احتمالا برای تولید و عرضه آن‌ها در بازار ایران برنامه‌ریزی‌های زیادی کرده بود به نمایش گذاشت و شاید 1924 معروف باید غزل خداحافظی را می‌خواند!

از ولوو FH16، 750 تا آکتروس 2019؛ رویا‌های برباد رفته!

اغلب کشنده‌های دایملر در نمایشگاه خودروی تهران از نوع آکتروس بودند و از نظر اسم و رسم در بین رانندگان جاده‌ای ایران جزء شناخته شده‌ترین کامیون‌های جهان به شمار می‌رفتند.

از ولوو FH16، 750 تا آکتروس 2019؛ رویا‌های برباد رفته!

در هر حال سایپا مونتاژ ولوو FH16، 750، 6X4 و چند کشنده متوسط دیگر را آغاز کرد و در مقابل شرکت ایران‌خودرو مقدمات تولید و مونتاژ جدیدترین محصولات دایملر تراکس را در بازار ایران فراهم می‌کرد. زمان گذشت و چندین دستگاه از کشنده FH16، 750، 6X4 به مشتریانش تحویل داده شد و دایملر هم خود را برای تولید رسمی محصولاتش در ایران آماده می‌کرد. ولی به یک باره همه چیز خراب شد و برجام از بین رفت و کمپانی‌های اروپایی برای حفظ منفعت خود تجارت با ایران را محدود کردند؛ بنابراین تولید کشنده‌هایی مانند FH16، 750، 6X4 کم‌کم متوقف شد و رویای خوبِ نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با استفاده از محصولات به‌روز و قدرتمند اروپایی از بین رفت.

از ولوو FH16، 750 تا آکتروس 2019؛ رویا‌های برباد رفته!

ولی اکنون ما هنوز شاهد تردد FH16، 750، 6X4 در جاده‌های کشور هستیم و این کشنده غول پیکر همچنان یکی از قدرتمندترین کشنده‌های کشور ماست. اما در اروپا کشنده FH16، 750، 6X4 رقیبی جدی و قدرتمند داشته و شاید اگر برجام پا برجا بود، شاهد تردد یکی از پیشرفته‌ترین کامیون‌های دایملر تراکس در ایران بودیم. منظورمان نسخه 6x4 کشنده آکتروس دایملر تراکس است که به تازگی مدل 2019 آن رونمایی شده است. به همین بهانه نگاهی کوتاه و مقایسه‌ای بین کشنده آکتروس دایملر و ولوو FH16، 750، 6X4 خواهیم داشت؛ تا با آینده صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای جهان و جایگاه ایران در این صنعت مهم و پول‌ساز آشنا شوید!

از ولوو FH16، 750 تا آکتروس 2019؛ رویا‌های برباد رفته!

کشنده ولوو FH16، 750، 6X4 در مجموع 7.4 متر طول داشته و عرض کابین آن 2.6 متر است. این کشنده به یک پیشرانه 6 سیلندر پرقدرت با توان 750 اسب‌بخار و گشتاور 3350 نیوتن‌متر مجهز شده است. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و به توربوشارژ، پیش گرم کن استارت موتور، سیستم ترمز موتور و ترمز خفه کن اگزو مجهز شده است. پیشرانه مذکور قدرت تولیدی خود را با استفاده از یک جعبه دنده هوشمند (12 دنده جلو و 4 دنده عقب) به چرخ‌ها منتقل می‌کند. ظرفیت حمل بار FH16، 750، 6X4 در محور جلو به 8 تن رسیده و محور‌های عقب توان حمل 32 تن‌بار را دارند. ظرفیت مخزن سوخت این غول آهنین نزدیک به 740 لیتر بوده و یک تانک Ad-Blue با ظرفیت 90 لیتر دارد!

کشنده FH16، 750، 6X4 دارای اتاقِ خوابی با سقف بلند بوده و کابین فولادی آن با پوششی مخصوص و ضد زنگ ساخته شده است. صندلی راننده بادی بوده و قابل تنظیم خواهد بود. در کشنده FH16، 750، 6X4 شما توان استفاده از امکاناتی مانند؛ آینه قیچی، آینه‌های جانبی گرمکن‌دار با تنظیم الکتریکی، سیستم تهویه مطبوع، برف پاکن چند زمانه، قفل مرکزی، دریچه سقف، تاخوگراف، نمایش دهنده فشار باد، بوق الکتریکی شهری و بادی، سیستم خودکار تنظیم سرعت، فیلتر آبگیر سوخت، بخاری درجا، بولوتوث تلفن، یخچال و... را خواهید داشت.

نکات و مشخصات کشنده FH16، 750، 6X4 کمپانی ولوو، که در حال حاضر عنوان بزرگترین و قدرتمندترین کشنده ایران را با خود به یدک می‌کشد، بیان کردیم و حالا شما به خوبی با این غول پیکر اروپایی آشنا شدید؛ غولی که به لطف برجام برای مدتی در ایران مونتاژ شد و اکنون دیگر خبری از آن نیست.

از ولوو FH16، 750 تا آکتروس 2019؛ رویا‌های برباد رفته!

در مقابل آکتروس 2019 جدیدترین دست آورد دایملر در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای جهان بوده و به دلیل مشخصات مشابه و تقریبا نزدیک آن با کشنده FH16، 750، 6X4 ولوو به آن‌ها اشاره نمی‌کنیم. اما باید دانست که از نظر ابعاد، اندازه و قدرت؛ آکتروس 2019 به هیچ عنوان به پای ولوو FH16، 750، 6X4 نمی‌رسد.

از ولوو FH16، 750 تا آکتروس 2019؛ رویا‌های برباد رفته!

حالا شاید برای شما این پرسش به وجود بیاید که چرا در این متن به مقایسه دو کشنده مورد بحث می‌پردازیم؟ در پاسخ باید گفت که از نظر تکنولوژی ولوو FH16، 750، 6X4 بدون شک پیشرفته‌ترین کامیون جاده‌های ایران است و در مقابل آکتروس 2019 جدیدترین، پیشرفته‌ترین و متفاوت‌ترین محصول دایملر در قاره اروپاست و باید بدانید که اگر برجام از بین نمی‌رفت شاید نسخه‌هایی از آکتروس 2019 و نسل چهارم این کشنده قدرتمند را در ایران می‌دیدیم.

از ولوو FH16، 750 تا آکتروس 2019؛ رویا‌های برباد رفته!

آکتروس 2019 در جریان برگزاری نمایشگاه IAA در هانوفر آلمان در سال 2018 و به عنوان پرچمدار کامیون‌های تجاری دایملر معرفی شد. در آکتروس همه چیز بهبود یافته و باعث افزایش بهره‌وری صنایعی خواهد شد که از این کامیون فوق‌العاده استفاده می‌کنند. در آکتروس 2019 از سیستم‌هایی مانند؛ رانندگی خودکار نیمه اتوماتیک، محدود کننده سرعت اتوماتیک، دوربین‌های جانبی و حذف آینه‌های بغل (MirrorCam)، سیستم کنترل خودکار فاصله با خودروی جلو، سیستم فرمان الکترو هیدرولیک با سیستم Servotwin، سیستم پیش‌بینی ترافیک، رادار‌های پیشرفته، 5 ترمز اضطراری قدرتمند و... استفاده شده است. در داخل کابین آکتروس شما به آینده سفر کرده و صفحات نمایش لمسی بزرگ و در عین حال کارآمدی، شما را برای یک رانندگی خوب و عالی همراهی می‌کنند.

از ولوو FH16، 750 تا آکتروس 2019؛ رویا‌های برباد رفته!

بله! حالا می‌توان گفت که ولوو FH16، 750، 6X4 موجود در کشور ما تنها نمونه‌ای قدرتمند از کامیون‌های فوق‌العاده اروپایی بوده و ما هنوز هم در حسرت تردد بهترین و پیشرفته‌ترین کامیون‌های جهان در خاک کشورمان هستیم. برای درک بهتر و بیشتر فاجعه، همین بس که هنوز هم بنز خاور 1924 در میان فهرست محصولات شرکت ایران‌خودرو دیزل دیده می‌شود!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان