اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اولین تاثیر واردات دام بر بازار/ کاهش ۸هزارتومانی قیمت هر کیلو دام زنده

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ در ابتدای ماه جاری قیمت هر کیلوگرم دام زنده از مرز 40هزار تومان گذشت. گزارش های میدانی نشان می‌دهد از ابتدای هفته جاری در پی ورود محموله 50هزار راسی دام زنده از کشور رومانی، قیمت دام زنده داخلی به 32هزار تومان کاهش یافته است.

از نظر کارشناسان علاوه بر واردات دام زنده، افزایش و استمرارعرضه دام داخلی با نزدیک شدن به آخر سال نیز بر کاهش قیمت‌ها موثر بوده است. از سوی دیگر اجرای محدودیت جابجای دام توسط سازمان دامپزشکی از دلایل دیگر کاهش قیمت دام زنده در قطب های تولید است.

هر چند در روزهای اخیر هر روز حداقل 2هزار تومان از قیمت دام زنده کاسته شده است، اما آنالیز هزینه تولید نشان می‌دهد هنوز با قیمت منطقی دام زنده ( هر کیلوگرم 28 تا 30تومان) فاصله داریم.

البته شرایط به وجود آمده و کاهش قیمت مورد اعتراض برخی از دامداران قرار گرفته است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد معترضان کاهش قیمت بیشتر چوبدارانی هستند که دام را گران خریده به امید اینکه در بازار ایام نوروز به قیمت گزاف به فروش برسانند. این در حالی است که دامداران واقعی و عشایر نسبت به تغییر قیمت کمتر واکنش نشان می‌دهند و معتقد هستند با توجه به افزایش تولید با منطقی شدن قیمت‌ها می‌توانند بازار را در اختیار خود بگیرند.

بر اساس این گزارش؛ واقعیت این است که کشتی های دام های خریداری شده به دنبال هم در حال ورود به بنادر کشور هستند و این روند تا 3 ماه آینده ادامه پیدا می‌کند و بهترین گزینه برای دلالان این بازار گذشتن از سود بی حساب خود و عرضه هر چه سریعتر دام‌ها است. با این اوصاف انتظار می‌رود قیمت های دام زنده در روزهای آینده به قیمت منطقی برسد و با ورود به سال جدید باز هم با کاهش قیمت روبه رو شویم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان