ماهان شبکه ایرانیان

شرط و شروط فعالیت لادا در ایران

در حالی که در دور جدید تحریم‌ها، رنو و پژو بار دیگر بازار خودروی کشور را ترک کردند، از پرداخت غرامت توسط این دو خودروساز نیز خبری نیست

شرط و شروط فعالیت لادا در ایران

در حالی که در دور جدید تحریم‌ها، رنو و پژو بار دیگر بازار خودروی کشور را ترک کردند، از پرداخت غرامت توسط این دو خودروساز نیز خبری نیست. خطوط تولیدی برخی از مونتاژ کاران داخلی به حالت نیمه تعطیل در آمده اند و احتمال خروج خودروسازان چینی نیز دور از ذهن نیست. در چنین شرایطی اخبار ضد و نقیضی مبنی بر حضور یکی از خودروسازان روس و تولید خودروی لادای روسی در ایران به گوش می رسد.
آوتوواز ( AvtoVAZ ) یک شرکت تولید کننده خودروی روسی است که با ساخت سری خودروهای برند لادا به شهرت رسید. آوتوواز سالیانه بیش از 400 هزار دستگاه خودرو طور تولید می کند. کارخانه لادا بزرگترین کارخانه خودروسازی در روسیه و یکی از بزرگترین کارخانه های خودروسازی در سراسر جهان محسوب می شود.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این باره می گوید: با توجه به شرایط فعلی، دولت به هیچ وجه اجازه واردات خودروی خارجی را نخواهد داد و اگر قرار باشد فقط خودروی لادای روسی به ایران وارد شود و اینجا تولیدی نداشته باشد، این احتمال وجود ندارد.
وی تصریح کرد:‌ مگر اینکه با یک شرکت داخلی قرارداد ببندند و در واقع به صورتی که ترکیبی از ساخت داخل، تولید محصولات لادای روسی را در دستور کار قرار دهند.
خبرهای رسیده اما حکایت از دستیابی به چنین توافقی دارد . هر چند در این سو شرکت سایپا و پارس خودرو، در برابر انتشار خبر توافق با شرکت خودروسازی آوتوواز (لادا) سکوت اختیار کرده‌اند اما منابع روسی اخباری را در این خصوص انتشار می دهند .
نعمت بخش با اعلام اینکه از جزییات موضوع اطلاعات دقیق و جزئی ندارد و هنوز خبری در این زمینه به صورت رسمی انتشار نیافته ، می گوید: آنچه مسلم است اینکه مطمئنا دولت اجازه واردات خودروی ساخته شده را نمی دهد و همکاری ایران و روسیه در این حوزه باید منجر به انعقاد قرارداد تولید خودرو در داخل شود.

نعمت بخش بیان کرد: در شرایطی که اروپایی از بازار ما خارج شده‌اند و چینی‌ها هم در واقع همکاری نمی کنند؛ ممکن است لادای روسی با شرکت های ایرانی قرارداد مشترک بسته باشند زیرا بنده اطلاعات جزیی ندارم و مشخص نیست چه شرکتی قرار است با لادای روسی همکاری کنند اما احتمال اینکه با یکی از تولیدکنندگان خودروی داخلی قرارداد منعقد کنند، وجود دارد. باید جزییات این قرارداد مشخص شود زیرا سهم داخل حداقل باید 30درصد به بالا از تولیدات را به خود اختصاص دهد تا وزارت صمت اجازه تولید دهد.
این نکته از سوی مقامات شرکت روسی نیز مورد تاکید قرار گرفته و در رسانه های خارجی بازتاب یافته است، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی روسیه اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای خود با ایران مذاکراتی را انجام داده است.
ویکتور کلادوف، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشرفته روسیه «روستک» اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای خود در بازار برخی از کشورها نظیر ایران آماده بوده و بدین منظور مذاکراتی را نیز با مقامات ایرانی مربوطه در این زمینه داشته است.
با انتشار این خبر، بسیاری از تحلیلگران احتمال ورود خودروهای روسی به ایران را بسیار بالا عنوان کردند و ضمن اشاره به احتمال تداوم تحریم‌های اقتصادی و تجاری خصمانه دولت آمریکا علیه ایران و خروج و عدم همکاری برخی از شرکت‌های اروپایی فعال در این کشور بعد از اعمال و بازگشت‌های تحریم‌ها، احتمال ورود و موفقیت شرکت‌های خودروسازی جایگزین که معمولاً از دو کشور چین و روسیه است، به بازار ایران قوت گرفته است.داستان اما وارد فاز تازه‌ای شده است چرا که اخباری در خصوص خروج خودروسازان چینی از ایران منتشر شده است.

لادای روسی

خروج خودروسازان چینی از ایران

بر اساس آخرین آمار های منتشر شده از میزان تولید خودروهای سواری در داخل کشور شرکت های چینی در حال کاهش تیراژ تولید بوده و با این شرایط دور از انتظار نیست که شاهد خروج این شرکت‌ها از کشورمان باشیم.
نعمت بخش درباره احتمال خروج چینی‌ها از بازار خودروی ایران توضیح داد: شرکت‌هایی که خودروی چینی تولید می کنند از قبل نسبت به تدارک قطعات اقدام کرده‌اند؛ اما به یقین نمی‌توان گفت ایران را ترک خواهند کرد. اکنون از طریق چین قطعات یدکی به راحتی وارد کشور میشود. برای ما نیز قطع همکاری چینی‌ها مسجل نشده است ضمن اینکه بر اساس آمار تولیدات سهم شرکت های چینی در تولید خودرو به ویژه در بخش خودروهای سواری در ایران حداکثر برابر با 12 درصد است. آنچنان جای نگرانی ندارد اما حتم داشته باشید چینی‌ها هم به دنبال این هستند که ارتباط برقرار باشد و همکاری‌ها قطع نشود. شرکت مدیران خودرو که از خودروسازان موفق انجمن هست، شریک چینی دارد که سرمایه به کشور واردات کرده و متعهد است که تولیدات آن ادامه داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا 12درصد سهم چینی از تولید 900 هزار خودرو یعنی 108هزار خودرو را شامل می شود، گفت: بله منظور 12درصد از کل تولیدات است.
پیش از برقرار تحریم‌ها تقریبا تمامی کارشناسان هشدار داده بودند که با اعمال مجدد تحریم ها روند تامین قطعه در داخل کشور دچار اختلال شده و احتمالا شرکت های خارجی تمایل خود را برای ماندن در صنعت خودروسازی کشورمان از دست می دهند. البته در این میان کارشناسانی نیز وجود داشتند که معتقد بودند ممکن است شرکت های چینی مانند دوره قبلی تحریم‌ها به فعالیت های خود در داخل کشورمان ادامه داده و حتی حضور پررنگ تری نیز به واسطه یافتن بازار هدف بزرگتر داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان