باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بی اعتنایی شهرداری تهران در ساخت خطوط جدید مترو به معلولان

مناسب سازی تمام ایستگاه‌های مترو در دستور کار مسئولان قرار دارد و در تلاش هستند تا دسترسی افراد معلول به ایستگاه‌های مترو راحت‌تر شود.

بی اعتنایی شهرداری تهران در ساخت خطوط جدید مترو به معلولان

گزارش تاپ/تجهیز نبودن بسیاری از ایستگاه‌های مترو برای معلولینبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در شهر تهران 115 ایستگاه مترو وجود دارد که در تسهیل ترافیک شهر تهران بسیار تاثیرگزار است.

رفت و آمد در مترو برای معلولان بسیار دشوارتر از افراد عادی است، با این حال بسیاری از ایستگاه‌های مترو آسانسور و رمپ برای عبور و مرور معلولان ندارد.

طبق آمار در خط 1 مترو تهران 50 آسانسور و 166 پله برقی وجود دارد که می‌توان گفت: تقریبا نیاز افراد را رفع میکند.

در خط 2مترو تهران نیز 46 آسانسور و 124 پله برقی وجود دارد که نسبتا می‌توان گفت: بیشتر ایستگاه‌ها آسانسور دارند. اما در خط 3متروی تهران، با وجود این که سن و سال کمتری نسبت به خطوط دیگر دارد، هیچ آسانسوری وجود ندارد و تنها 240 عدد پله برقی برای رفت و آمد تهیه شده است.

با این حال عبور و مرور برای معلولان در این خط از مترو بسیار دشوار‌تر از خطوط دیگر است.

خط 4 مترو حال بهتری نسبت به خط 3 برای معلولان دارد و با داشتن 1آسانسور و 209 پله برقی می‌توان گفت: از شرایط مناسب رفت و آمد برای افراد با ولیچر برخوردار نیست و دیگر خطوط مترو حال خوش‌تری نسبت به خط 3و 4 دارند، چرا که در خط 5، 50آسانسور و 29 پله برقی قابل مشاهده است که نسبت به تعداد ایستگاه‌ها وضعیت مناسب‌تری دارد.

خط 7 تازه تاسیس هم دارای 54 پله برقی است و عبور از ایستگاه‌های این خط را برای معلولان پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که هیچ آسانسوری برای این خط تعبیه نشده است. اما به گفته مسئولین، مناسب سازی تمام ایستگاه در دستور کار قرار دارد و مسئولان مرتبط در تلاش هستند تا دسترسی افراد معلول به ایستگاه‌های مترو راحت‌تر شود.

تجهیز نبودن بسیاری از ایستگاه‌های مترو برای معلولین

اهم فعالیت‌های انجام شده برای نابینایان ومعلولین

متروی تهران فعالیت‌هایی را نیز برای معلولین و نابینایان انجام داده که باعث رضایت این قشر از جامعه شده است و یکی از این فعالیت ها، اجرای مسیر برجسته ویژه تردد نابینایان در ایستگاه‌های منتخب با اولویت نزدیک بودن به مراکز مرتبط با امور نابینایان است.

همچنین جهت استفاده بهینه و جلوگیری از خرابی مکرر آسانسور‌های ایستگاه، به دلیل استفاده بیش از حد، طی بررسی و برنامه ریزی انجام شده، در حال کارتی کردن در‌های آسانسور‌ها می‌باشند که با اجرای این طرح تنها اقشار خاص قادر به استفاده از آسانسور‌ها می‌باشند.

در این راستا کارتی کردن در آسانسور‌های ایستگاه سعدی در فاز پایلوت در حال اجرا بوده و در مراحل پایانی کار می‌باشد و با اجرای کامل این طرح میزان خرابی و خارج از سرویس شدن آسانسور‌های ایستگاه به شدت کاهش می‌یابد، که امید است اسباب رضایتمندی اقشار خاص از خدمات بهتر مترو را فراهم آورد.

درج توضیحات کنار دکمه‌های آسانسور با خط بریل بصورت پایلوت و برنامه ریزی برای اجرای کامل طرح در کلیه آسانسور‌های ایستگاه‌های مترو نیز بسیار تاثیر گزار است.

همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای کلیه پرسنل ایستگاه‌ها به منظور تکریم نابینایان و آموزش نحوه برخورد صحیح و کمک به نابینایان و ابلاغ سازمانی بخشنامه کمک به نابینایان در حال بررسی می‌باشد.

معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو با استفاده از بستر‌های ارتباطی در اختیار، نظیر مانیتور‌ها و تابلو‌های داخل قطار و ایستگاه، سیستم پیج سکو، و اتوماسیون اداری، اقدام به فرهنگ سازی در خصوص لزوم احترام به افراد معلول و جانباز نموده که گام موثری در تکریم این عزیزان و جلب مشارکت و همکاری مسافرین خواهد بود.

برای کمک و تسهیل در استفاده سالمندان و جانبازان از خدمات مترو، در هر واگن قطار چهار صندلی و جمعا" در هر قطار حداقل 28 صندلی با نصب برچسب‌های مخصوص به سالمندان و معلولین اختصاص داده شده است.

برای تسهیل در استفاده، نابینایان، جانبازان، معلولین وسالمندان از خدمات مترو، قرار است نصب و راه اندازی آسانسور‌ها در ایستگاه‌های خطوط 6 و 7، بعنوان یکی از الزامات اصلی در راه اندازی و بهره برداری از ایستگاه‌ها باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که راه اندازی آسانسور‌های خطوط 3 و 4 در اولویت کار مترو است.

اختصاص یک گیت با عرض مناسب جهت استفاده معلولین با ویلچر در تمامی ایستگاه‌ها وجود دارد تا افراد با ویلچر راحت‌تر بتوانند عبور کنند. البته رمپ در کلیه اختلاف سطح‌های داخل ایستگاه‌ها و دسترسی‌های ورودی به آسانسور‌ها نیز وجود دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان