گزارش/

جنایت عربستان در یمن؛ از بستن گذرگاه‌ها تا بروز قحطی و وبا میان چندین میلیون کودک

طی سال‌های اخیر و در پی ورود ائتلاف عربستان به یمن، بحران‌های شدیدی در این کشور ایجاد شده و در حال حاضر میلیون‌ها نفر از مردم این کشور در آستانه قحطی قرار دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، جنگ اقتصادی علیه غیرنظامیان یمن در جریان جنگ 4 ساله یمن و بحران انسانی متعاقب آن همواره نادیده گرفته می‌شود.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گزارش داد که بیش از 22 میلیون نفر از مردم یمن به طور روزانه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

بیش از چهار سال از حضور ویرانگر ائتلاف عربستان سعودی در یمن گذشته و بسیاری از زیرساخت‌های حیاتی این کشور از بین رفته است و در حال حاضر بیش از 22 میلیون نفر از مردم این کشور روزانه به کمک‌های بشردوستانه نیازمندند.

 

ویژه نوروز///تحولات یمن؛ از بستن گذرگاه‌ها تا قحطی و وبا

 

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل از زمان ورود ائتلاف متجاوز سعودی به یمن حدود 14 هزار نفر از مردم این کشور جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که برآورد‌های دیگر آمار بالاتری در این باره را نشان می‌دهند.

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید: جنگ بر تمامی زیرساخت‌های اساسی تأثیر گذاشته و این امر تمامی جمعیت یمن را تحت‌الشعاع قرار داده است و به هیچ وجه موضوع خوشبینانه‌ای در این باره وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید: سالانه 100 هزار کودک در جنگ‌ها کشته شدند

ائتلاف سعودی اقدام به بستن گذرگاه‌ها و بنادر یمن کرده و ورود مواد غذایی، دارویی و سایر تجهیزات را با مشکل مواجه ساخته است؛ این در حالی است که پیش از آغاز جنگ 90 درصد از کالا‌های مورد نیاز این کشور از طریق واردات تأمین می‌شد.

 

ویژه نوروز///تحولات یمن؛ از بستن گذرگاه‌ها تا قحطی و وبا

 

بر اساس برآورد‌های یونیسف حدود 11 میلیون کودک یمنی نیاز‌های غذایی، بهداشتی و آموزشی دارندو سوءتغذیه نیز گسترش یافته و 16 میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محروم هستند.

از عمده‌ترین پیامد‌های جنگ اقتصادی عدم امنیت غذایی حدود 16 میلیون نفر علیرغم دریافت کمک‌های غذایی بشردوستانه است و بیش از 20 میلیون نفر در فقدان دریافت کمک‌های غذایی بشردوستانه است. از این تعداد، 1.7 میلیون نفر در منطقه تعز ساکن هستند که در شرایط بحرانی، اضطراری و فاجعه بار ناامنی غذایی قرار دارد و غذا تنها از طریق کمک‌های غذایی بشردوستانه در دسترس قرار می‌گیرد.

 

ویژه نوروز///تحولات یمن؛ از بستن گذرگاه‌ها تا قحطی و وبا

 

تقریبا همین تعداد از یمنی‌ها در استان حدیده از چنین محرومیتی رنج می‌برند. بیش از دو سوم جمعیت استان شمال غربی حجه نیز به این مشکل دچار هستند. در واقع بیش از نیمی از جمعیت کل کشور در وضعیت مشابهی به سر می‌برند و شرایط به شکل روزافزون به وخامت می‌گراید. مگر اینکه این جنگ هر چه زودتر پایان یابد و اقتصاد به ثبات برسد.

 

بیشتر بخوانید:  استاندارد‌های دوگانه واشنگتن در برخورد با تحولات یمن و ونزوئلا

 

بمباران‌های بی رحمانه‌ای که بی وقفه انجام می‌شود مردم را به اضطراب دائم دچار کرده است. کارمند 27 ساله امنیت غذایی در عمران یمن می‎گوید: بعد از اولین شبی که صدای جنگنده‌ها را که بعدا تبدیل به مساله‌ای معمول شد، شنیدیم بزرگتر‌ها به این صدا عادت کردند، اما کودکانمان همچنان وحشت می‌کنند و با ترس از خواب می‌پرند.

ائتلاف عربستان هزاران مورد جنایت جنگی علیه غیرنظامیان یمن مرتکب شده و سیاست‌های این ائتلاف 15 میلیون نفر را در این کشور با قحطی مواجه ساخته است؛ و آن‌ها به مدت 4 سال با القاعده در منطقه متحد بوده‌اند، اما هیچ کدام از این موارد نتوانسته دولت پیشین و نیز دولت کنونی آمریکا را متقاعد کند تا به حمایت نظامی از عربستان و امارات پایان دهند.

 

ویژه نوروز///تحولات یمن؛ از بستن گذرگاه‌ها تا قحطی و وبا

 

عربستان سعودی و متحدانش در سالیان اخیر با حمایت آمریکا جنگی را علیه یمن کشور همسایه‎اش آغاز کرده است. ائتلاف تحت فرماندهی عربستان با استفاده از جت‌های جنگنده قدرتمند و کشتی‌های جنگی تاکتیک‌هایی را به کار می‌گیرد که ضمن به حداقل رساندن خسارات و تلفات خود، هزاران غیرنظامی یمنی را کشته و اقتصاد شکننده یمن را نابود کند. معمار این جنگ، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با رویای پیروزی سریع وارد این جنگ شد، اما این رویا به سرعت رنگ باخت.

عربستان و متحد اصلی‎اش، امارات عمدتا از جنگ هوایی برای حمله به یمن استفاده می‌کنند. آن‌ها که با جنگ افزار‌ها و بمب‌های آمریکایی مسلح شده‎اند، هزاران حمله هوایی به بیمارستان‎ها، مراسم عروسی و مراسم تشییع جنازه را در مناطق تحت کنترل نیرو‌های یمنی انجام داده اند.

خلبانان ائتلاف برای جلوگیری از هدف قرار گرفتن توسط نیرو‌های یمنی در سطح بالایی پرواز می‌کنند و این امر خود منجر به کاهش دقت در حملات می‌شود. ضمن این که به طور معمول فهرست مناطق غیرنظامی را نادیده می‌گیرند.

 

ویژه نوروز///تحولات یمن؛ از بستن گذرگاه‌ها تا قحطی و وبا

 

آمریکا از همان ابتدای جنگ از ائتلاف سعودی در قالب فروش تسلیحات و بمب و سوخت رسانی هوایی به جنگنده‌های ائتلاف در آسمان یمن، حمایت کرد. دولت اوباما پس از حمله ائتلاف به مراسم خاکسپاری در سال 2016 که سبب کشته شدن 155 نفر شد، فروش تسلیحات هدایت شونده به ائتلاف را ممنوع کرد، اما به سوخت رسانی به جنگنده‌های متجاوزان ادامه داد. در ماه مه 2017، دولت ترامپ ممنوعیت فروش موشک را لغو کرد و قرارداد تسلیحات جدیدی را با عربستان منعقد نمود.

علاوه بر این یمن در معرض شیوع گسترده بدترین نوع بیماری وبا قرار دارد که از آوریل 2017 ثبت شده است. بیش از 1.2 میلیون نفر تاکنون به این بیماری مبتلا شده و 2500 نفز نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‎اند. موج سوم این بیماری در تابستان سال گذشته روند سریع تری به خود گرفت. بیماری‌های گوارشی و اسهال حاد، عمدتا به علت کمبود مواد و دارو‌های بهداشتی و درمانی به دلیل محاصره و نیز عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم تشدید شده اند.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان