طاهر شیخالحکمایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری میزان درباره فروش آثار هنری گفت: فکر میکنم برای فروش آثار هنری باید سیستمی وجود داشته باشد که کارها را قیمتگذاری و مجموعهداران و موزهها را تشویق به خرید آنها کند.
وی بیان کرد: هنرمند تولیدکننده آثار هنری است و به عبارتی کار آرتیست خلق اثر است، بنابراین آنچه در فروش آثار هنری شاهد هستیم مبلغی نیست که از سوی خالق یک اثر تعیین شده باشد. در نمایش و فروش آثار هنری یکسری موارد و هزینهها به دستمزدها اضافه میشود که نسبت به تولید اولیه یا همان مطالبه هنرمند میتواند کمتر باشد.
این هنرمند با تاکید بر اینکه هنرمند بنا بر نیازش قیمت برای اثرش تعیین میکند، گفت: گاه میبینیم که اثر از سوی هنرمند با یک قیمتی عرضه میشود و در نهایت در فروش با بهای متفاوتی مواجه شویم، این موضوع امری طبیعی است چراکه کسی که روی فروش سرمایهگذاری کرده، گالریداران، یا کسانی که کتاب یا چاپ کردهاند در افزایش آن مبلغ و سودی که به سرمایه تعلق میگیرد، تاثیر داشتهاند.
وی با اشاره به اینکه خالق آثار هنری همیشه تعیینکننده بهای آن نیستند، اظهار کرد: طبیعی است که گالریداران، با اختصاص فضاهای عرضه آثار در فروش آن تاثیر داشته باشند. وقتی نگارخانهداران اثری را معرفی میکنند طبیعتا توقعی هم دارند و مبلغی را به هزینه اولیه اضافه میکنند که ممکن است با مرور زمان افزایش هم پیدا کند.
شیخالحکمایی تاکید کرد: از آنجا که اثر هنری در تیراژ بالا تولید نمیشود، منحصر به فرد است و ارزشش با گذشت زمان، نوع ارائه و تبلیغاتی که برایش انجام میشود متغیر است. البته در این میان ممکن است معمولا شبکههای دیگری هم نقش داشته باشند که این حضور ممکن است در همه جا دیده شود.