معنی کلمه چیپ در فوتبال چیست؟

حتما اصطلاحاتی مانند چیپ (chip)، چیپ زدن، پنالتی چیپ، ضربه چیپ در فوتبال را شنیده اید. اما آیا می دانید معنی کلمه چیپ در فوتبال چیست؟

کلمه چیپ (chip) در فوتبال به معنی ضربه ای آرام به زیر توپ با نیرویی کم است که معمولا توسط روی پا زده می شود. در این حالت سطح تماس پا و توپ می تواند بسیار کوچک باشد. در برخی از ضربات چیپ و به خصوص در پنالتی، توپ در جهت مخالف به چرخش در آمده و به گل تبدیل می شود. نکته مهم در این ضربه دقت بسیار زیاد است. وارد کردن نیروی بیش از حد به توپ حتما نتیجه ای نامطلوب در پی خواهد داشت.

ضربه چیپ معمولا برای ضربات پنالتی استفاده می شود. به این دلیل که اگر دروازه بان جهتی را انتخاب کرده باشد، دیگر به توپ نخواهد رسید. برخی از بازیکنان در موقعیت های تک به تک نیز از این ضربه استفاده خواهند کرد. در این زمان دروازه بان از دروازه خود فاصله گرفته است و بنابراین ضربه چیپ می تواند توپ را از بالای سر او عبور دهد. زاویه توپ با سطح زمین در موقعیت های تک به تک باید به نحوی تنظیم شود که از حریف عبور کرده و وارد دروازه شود. روبرتو باجیو، روماریو، فرانچسکو توتی، آلساندرو دل پیرو، زین الدین زیدان و لیونل مسی از معروف ترین بازیکنانی هستند که پنالتی های زیادی را به صورت چیپ وارد دروازه کرده اند.

معنی چیپ در فوتبال

بد نیست این نکته را بدانید که کلمه chip در زبان فارسی، "تراشه" ترجمه شده است که در رشته الکترونیک کاربرد زیادی دارد. لازم به ذکر است که در توضیح این کلمه می توان عبارت "برشی کوچک از جسمی سخت" را نیز بیان کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان