ماهان شبکه ایرانیان

آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب/اعلام حالت فوق‌العاده در خوزستان

 سرویس جامعه فردا:  براساس هشدار سازمان مدیریت بحران، بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق، وزش باد، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در اکثر استان‌ها را خواهیم داشت که احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها می‌شود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با هشدار به مردم گفت: بارش برف در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی شمال غرب، زاگرس و البرز، وزش باد شدید در استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی اصفهان، جنوب سمنان و خراسان جنوبی را خواهیم داشت لذا از‌مردم می‌خواهیم فعلا سفر نکنند و مسافرت خود را به تأخیر بیندازند و در صورت اجبار برای مسافرت حتماً با دستگاه‌های امدادی هماهنگی لازم را داشته باشند.
 
آخرین خبرها از وضعیت بارندگی و احتمال وقوع سیلاب در مناطق مختلف کشور دراین گزارش خبری بدین شرح است: 

ستاد بحران قروه در حالت آماده باش/دستور تخلیه منازل پرخطر صادر شد

فرماندار قروه از آماده باش نیرو‌های ستاد بحران با شناسایی 22 منطقه آسیب پذیر و دستور تخلیه مکان‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند برای روز‌های یازدهم و دوازدهم خبر داد.

به گزارش مهر، موحد امان اللهی شامگاه شنبه در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران شهرستان قروه در راستای هشدار موج بارشی جدیدی که از روز یکشنبه منطقه را فرا می‌گیرد، از وجود 22 نقطه حادثه خیز در شهرستان و اخطار تخلیه به منازلی که در خطر تخریب قرار دارند خبر داد.

به گفته وی میزان بارش بارانی که برای قروه پیش بینی شده 40 میلی متر بوده و در همین راستا تمامی مناطق پرخطری که در مسیر رودخانه‌های فصلی و یا در محل مسیل آب قرار دارند، شناسایی و هشدار‌های لازم صادر گردیده است.

امان اللهی مناطق آسیب پذیر در داخل شهر قروه را شامل 4 خانوار در شهرک امام خمینی و پشت مرکز جایگاه سوخت گاز طبیعی «CNG» و 8 خانوار در مجاورت رودخانه قلعه دانست که بنا به اظهارات وی به ساکنان این خانه‌ها در خصوص تخلیه منازل خود هشدار داده شده و برای آنان مکان‌هایی جهت اسکان موقت در نظر گرفته شده است.

فرماندار قروه همچنین از اصلاح مسیر‌های پرخطر در شهر‌های سریش آباد، دزج و دلبران در کنار مسدود شدن دسترسی محلی شهرک دانش به سمت داخل شهر و آماده باش کامل تیم‌های ستاد بحران خبر داد.

موحد امان اللهی با بیان اینکه در شهر دلبران واحد مسکونی مجاور مسجد جامع 2 باید تخلیه گردد، افزود: در برخی روستا‌ها هم خانه‌هایی که در مجاورت مسیل آب قرار دارند دستور تخلیه صادر شده است.

به گفته وی تعدادی از خانه‌های روستایی که دستور تخلیه گرفته‌اند شامل مشیرآباد اوریه، سنگین آباد، قاملو و سراب قحط در بخش مرکزی، مالوجه، طوغان و قزلجه کند در بخش دلبران، حاجی آباد، دوسر، زنگ آباد، برمه تپه و سوتپه در بخش چهاردولی، روستا‌های شیخ جعفر، حسن خان، سیلاب، شوراب هزاره، شوراب خان، گیلکلو، عبدل آباد، فیروزآباد در بخش سریش هستند.

امان اللهی از شدت بارش‌ها در قروه از روز عصر یکشنبه تا ساعات ابتدایی بامداد روز دوشنبه یعنی دوازدهم فروردین به مدت 8 ساعت گفت و تصریح کرد: از بامداد روز دوشنبه میزان بارش باران کاهش یافته و بارندگی به صورت برف خواهد بود.

وی همچنین به اماده باش کامل نیرو‌های ستاد بحران و بیمارستان و خانه‌های بهداشت اشاره کرد و یادآور شد: برای مادران بارداری که زایمان آنان نزدیک است تمهیدات لازم در نظر گرفته شده و باید تمامی کادر درمان و بهداشتی شهرستان حضور داشته باشند.
 
هشدار درباره حضور مردم در حاشیه تالاب قوریگل

فرماندار بستان آباد در خصوص حضور مردم و مسافران در اطراف تالاب بین المللی قوریگل هشدار داد.

به گزارش ایسنا، سیدعلی موسوی در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان با اشاره به اینکه تالاب بین المللی قوریگل از نقاط مستعد وقوع سیل است، خواستار عدم حضور مسافران نوروزی در اطراف این تالاب شد.

وی با بیان اینکه هر ساله در تعطیلات نوروزی مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور به این تالاب می‌آیند، اظهار کرد: امسال به علت اینکه با شروع بارش‌ها احتمال وقوع سیل در این تالاب زیاد است، بنابراین به مسافران و گردشگران توصیه می‌شود از تردد و چادرزدن در حاشیه این تالاب و دیگر رودخانه‌های این شهرستان خودداری نمایند.

فرماندار بستان آباد با انتقاد از بیمه نبودن منازل مسکونی در شهر‌ها و روستا‌های این شهرستان، از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خواست تا جهت جلوگیری از متحمل شدن خسارت مردم در مواقع بروز بحران و حوادث، نسبت به بیمه منازل مسکونی علاوه بر فرهنگ سازی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در پایان گفت: طی یک هفته اخیر با بررسی‌های مکرر بیش از 30 نقطه بحرانی در شهرستان بستان آباد بویژه در مناطق روستایی شناسایی شده و برای کنترل حادثه و بحران در زمان وقوع سیل اقدامات لازم صورت گرفته است.

لای‌روبی و بازگشایی مسیل‌ها و رودخانه‌های بستان آباد

سرپرست شهرداری بستان آباد از لای‌روبی و آزادسازی مسیل‌ها و رودخانه‌ها جهت مدیریت سیل احنمالی در روز‌های آینده خبر داد.

مجید ممی‌زاده با اشاره به اینکه احتمال جاری شدن سیل در بستان آباد طی روز‌های آینده وجود دارد، گفت: طی روز‌های اخیر بستر رودخانه‌های اوجان چای و صبری چای لای‌روبی و بازگشایی شده است.

وی همچنین پاکسازی دهانه پل‌ها و کانال‌ها، رفع انسداد مسیل‌ها و ایجاد آبشکن در رودخانه‌ها را از دیگر عملیات انجام شده عنوان کرد.

سرپرست شهرداری بستان آباد با بیان به اینکه کلیه نیرو‌های خدماتی و آتش نشانی در آماده باش کامل جهت ورود در مواقع بحرانی است، افزود: دستگاه‌ها، ماشین آلات و تجهیزات شهرداری بستان آباد از آمادگی کامل برخوردار هستند.

همه دستگاه‌ها با تمام امکانات و تجهیزات پای کار هستند

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درخصوص افزایش شدت بارندگی‌ها در سه روز آینده، گفت: همه دستگاه‌ها با تمام امکانات و تجهیزات خود پای کار هستند و با اقدامات انجام شده در روز‌های اخیر، مشکل خاصی در استان نخواهیم داشت.

محمدرضا پورمحمدی در نشست تخصصی بررسی وضعیت مسیل‌ها و نقاط حادثه‌خیز شهر تبریز، اظهار کرد: اکنون همه باید به فکر پیشگیری از خسارات ناشی از افزایش بارندگی‌ها باشند و آمادگی خود را تا زمان رفع کامل نگرانی‌ها حفظ کنند.

وی بر وحدت فرماندهی در مواقع بحرانی و هماهنگی همه دستگاه‌ها با ستاد مدیریت بحران استان تأکید کرد و گفت: در هنگام وقوع بحران، امکانات و تجهیزات متعلق به هیچ دستگاهی نیست و همه امکانات باید در خدمت مدیریت بحران قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان به اینکه اقدامات لازم برای مدیریت بارش‌ها در همه شهرستان‌های استان انجام شده و نگرانی خاصی نداریم، افزود: همه مسئولان استانی و شهرستانی در چند روز آینده به حالت آماده‌باش کامل هستند و از مردم هم می‌خواهیم که در کنار مسئولان باشند تا بتوانیم شرایط پیش رو را به شکل شایسته‌ای مدیریت کنیم.

هشدار احتمال وقوع سیل در آذربایجان شرقی

شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال وقوع سیل در استان آذربایجان شرقی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی آمده است: با توجه به هشدار‌های صادره توسط سازمان هواشناسی در خصوص و نفوذ سامانه بارشی جدید و فعال به استان و حسب وجود پوشش برف در ارتفاعات استان و احتمال افزایش دما و ذوب برفی طی روز‌های آتی، مطابق نتایج مدل‌های شبیه سازی و پیش بینی وقوع سیلاب، انتظار می‌رود طی روز‌های شنبه و یکشنبه 10 و 11 فروردین ماه، میزان جریان آب در رودخانه‌های استان به ویژه در شهرستان‌های میانه، چاراویماق، هشترود، مراغه، آذرشهر، بستان آباد، سراب، هریس و شبستر افزایش یابد.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: از کلیه هم استانی‌های عزیز به ویژه ساکنان اطراف رودخانه‌های مناطق تحت تاثیر خصوصاً کشاورزان و روستائیان عزیز درخواست می‌شود ضمن رعایت موارد ایمنی و احتیاط، از تردد در مناطق خطر آفرین رودخانه‌ها و نیز چادر زدن و توقف در نزدیکی رودخانه‌ها برای استراحت با عکاسی اکیدا خودداری نموده و نسبت به برچیدن تمامی اعیانی و اشجار موجود در حدود قانونی مجاری فوق اقدامات عاجل معمول فرمایند.
 
حالت فوق‌العاده در استان خوزستان اعلام شد
استاندار خوزستان در اطلاعیه‌ای وضعیت استان خوزستان را حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، غلامرضا شریعتی با ارسال اطلاعیه‌ای خطاب به تمامی سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی، نهاد‌های انقلاب اسلامی، مؤسسات عمومی غیردولتی، شهرداری‌ها، نیرو‌های نظامی و انتظامی اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های قابل توجه در سطح استان خوزستان و حوضه‌های بالادست استان و هشدار وقوع سیل مورخ 10 فروردین 98 اداره کل هواشناسی خوزستان و با در نظر گرفتن افزایش ورودی آب به مخازن سد‌های استان و نزدیک شدن حجم اکثر سد‌ها به تراز حداکثری و در نتیجه افزایش خروجی سد‌ها و دبی رودخانه‌ها در ماه‌ها و روز‌های اخیر و احتمال وقوع سیل، طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آبگرفتگی شهر‌ها و روستا‌های استان و به منظور تداوم اقدامات پیشگیرانه و آمادگی مقابله با سیلاب و انجام عملیات ترمیم و تقویت سیل‌بندها، لایروبی رودخانه‌ها، تخلیه مراکز جمعیتی در صورت لزوم و اسکان در مناطق امن و سایر اقدامات مورد نیاز حالت فوق‌العاده در استان از روز شنبه 10 فروردین 98 تا زمان اعلام عادی شدن اوضاع ابلاغ می‌شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: مقتضی است ضمن آماده باش کامل تا زمان اعلام عادی شدن اوضاع تمامی مدیران، معاونان و حداقل یک نفر در هر قسمت به صورت تمام وقت و شبانه روزی در محل کار حضور داشته و نسبت به پیگیری موارد مرتبط، انجام امور، پاسخگویی به تماس‌ها به صورت شبانه روزی، اعزام تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات به محل‌های اعلام شده توسط ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان، هماهنگی با دستگاه‌ها، حضور در محل‌های مورد نیاز و سایر موارد محوله اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات انجام شده را به صورت مستمر به اداره کل مدیریت بحران استان ارسال کنند.
 
دستور تخلیه اضطراری روستا‌های حاشیه رودخانه‌ها در خلخال صادر شد
فرماندار خلخال با اشاره به صدور دستور تخلیه اضطراری روستا‌های حاشیه رودخانه‌ها در خلخال گفت: برای انتقال روستائیان به نقاط امن این دستور صادر شده است.

به گزارش تسنیم، فریدون بابایی بعد از ظهر امروز در بازدید از رودخانه‌های شهرستان خلخال اظهار داشت: دستور تخلیه اضطراری روستا‌های حاشیه رودخانه‌ها در خلخال صادر شد تا روستائیان در اسرع وقت به نقاط امن انتقال یابند که در این زمینه تمهیدات لازم به عمل آمده است.

وی بیان کرد: تمامی مسیر‌های منتهی به رودخانه‌ها مسدود شده و اقدامات لازم برای لایروبی انجام یافته و اطلاع‌رسانی و هشدار‌های لازم به بخشداران، دهیاران و شهرداران داده شده است تا اقدامات پیشگیرانه را در اسرع وقت انجام داده و از بروز سیل جلوگیری به عمل آید.

فرماندار خلخال بیان کرد: میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته و از گردشگران انتظار داریم با توجه به این که به روز طبیعت نزدیک هستیم از هرگونه اسکان در کنار رودخانه‌ها خودداری و در خصوص نگهداری از سالمندان و فرزندان خود دقت لازم را به کار گیرند.

بابایی با اشاره به لغو مرخصی تمامی اعضای مدیریت بحران تا عادی شدن وضعیت نیز بیان کرد: انتظار داریم مدیران و مسئولان مربوطه در این زمینه به وظایف خود جامه عمل بپوشانند و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و در حالت آماده‌باش کامل باشند تا از هر گونه حادثه احتمالی جلوگیری به عمل آید.

وی تصریح کرد: از همشهریان انتظار داریم به نکات و هشدار‌های لازم توجه کنند و گردشگران را نیز آگاه کنند تا خدای نکرده به دلیل بی‌اطلاعی کسی دچار حادثه در این ایام از سال نباشد.
 
سپاه تمامی مسیر‌های سیل‌زده سوادکوه را بازگشایی کرد
فرمانده سپاه سوادکوه با اشاره به اینکه سیل به 110 روستای سوادکوه خسارت وارد کرد گفت: بازگشایی تمامی مسیر‌های سیل‌زده شهرستان انجام شد.

به گزارش سرهنگ پاسدار سید موسی حسین‌نژاد شامگاه شنبه با حضور در جمع خبرنگاران اقدامات سپاه سوادکوه را در سیل اخیر تشریح کرد.

وی با اشاره با آغاز بارش‌های سیل‌آسا از اواخر اسفند 97 که احتمال وقوع سیل در شهرستان را داشت افزود: در همان ساعات اولیه بارش باران، جلسه ستاد بحران در سپاه ناحیه شهرستان تشکیل شد. همکاران سپاه به همراه یک گروهان از گردان بیت المقدس و گردان امام حسین (ع) با حضور جهادی خود در قالب سه تیم به سه دهستان کسلیان، ولوپی و راست پی که از مناطق سیل‌زده شهرستان بودند اعزام شدند.

فرمانده سپاه سوادکوه از اعزام پنج گروه جهادی که به هماهنگی فرماندهان حوزه مقاومت وارد دهستان‌های سیل‌زده شدند، افزود: 90 امدادرسان شامل پنج نفر از گردان امام حسین (ع) و 27 نفر از کارکنان سپاه شهرستان به‌همراه نیرو‌های بسیجی وارد عمل شدند.

حسین‌نژاد با بیان اقدام اولیه سپاه شهرستان در مناطق سیل‌زده عنوان کرد: نیرو‌های جهادی در گام نخست به شناسایی نقاط رانشی، انسداد راه‌ها و کانال‌ها و معابر، منازل آسیب دیده، واحد‌های دامداری و مرغداری تخریب شده پرداختند. هر منطقه تخریب شده با تماس‌های ارتباطی به مخابرات سپاه ناحیه گزارش داده می‌شد تا با حضور میدانی برآورد اولیه از حجم خسارت‌ها را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مناطق و جاده‌های رانشی در سوادکوه زیاد بود و با درخواست تجهیزات از سپاه استان و بسیج سازندگی برای بازگشایی راه‌ها اقدام کردیم، اضافه کرد: دو هزار متر جاده‌های روستایی تنها در دهستان کسلیان خسارت دید که بسیج سازندگی استان با ارسال و اعزام ادوات مهندسی و راهسازی اعم از سه دستگاه لودر، سه دستگاه کمپرسی و یک دستگاه لودر به همراه کمرشکن نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کرد.

فرمانده سپاه سوادکوه با اشاره به اقدامات دیگر راهداری سپاه در سه دهستان ادامه داشت، اعلام کرد: در دهستان کسلیان در جاده ارتباطی بین 17 روستا، 2300 متر رانش داشتیم که توسط کمپرسی‌های سپاه و بسیج سازندگی بازگشایی و مورد استقبال اهالی روستا‌ها قرار گرفت.

حسین‌نژاد به بازگشایی 2500 متر جاده مسدود شده دهستان ولوپی اشاره کرد و گفت: در منطقه پل سفید و در دهستان راست پی هم 3200 متر مسیر بازگشایی شد.

فرمانده سپاه سوادکوه یادآور شد: 10 منزل سیل‌زده از گل و لای پاکسازی و یک کانال آب به طول 500 متر لایروبی شد، اما با توجه اینکه کانال آب استاندارد ساخته نشد امکان دوباره آبگرفتگی آن است. یک پل در روستای پارسی با کمک بیل مکانیکی که شرکت البرز مرکزی و اداره راهداری در اختیار نیرو‌های امدادی سپاه قرار داد، بازگشایی شد.

حسین‌نژاد از تهیه و توزیع 500 بسته غذایی توسط حوزه مقاومت بسیج خواهران با همکاری آبشار عاطفه‌ها به سیل‌زدگان خبر داد و اعلام کرد: سه هزار پرس غذای گرم و تنها در یک روز 10 هزار نان لواش بین مردم پخش شد.

وی به برآورد خسارت سیل پرداخت و ادامه داد: برآورد خسارت در سیل شامل دو بخش بود. برآ‌ورد اولیه خسارتی 120 نقطه رانشی در منطقه را شامل می‌شد که برای هر متر با هزینه 5 میلیون تومان در مجموع 242 میلیارد تومان برآورد شد که 85 میلیارد تومان خسارت اولیه و برای تثبیت 157 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

فرمانده سپاه سوادکوه با اشاره اینکه سیل اخیر به 110 روستا از مجموع 170 روستای این شهرستان خسارت وارد کرد، با اعلام آمار و جزئیات خسارت سیل اخیر گفت: سیل به 400 هکتار اراضی کشاورزی از 10 تا بیش از 100 صددرصد خسارت وارد کرد و 400 هکتار باغات سیاه ریشه که در شیب تند قرار دارد با وقوع سیل از بین رفت.

وی از خسارت سیل به چهار واحد مرغداری، سه واحد پرورش ماهی و 60 واحد دامداری سبک و سنگین خبر داد و افزود: علاوه بر آن، سیل سه واحد مسکونی را کاملا از بین برده است. 140 واحد مسکونی دچار خسارت و آبگرفتگی شد که در این میان وسایل و لوازم خانگی 280 واحد مسکونی در حادثه سیل دچار خسارت شد.

صدور سه اطلاعیه و اخطاریه با ورود سامانه بارشی جدید به استان زنجان؛ احتمال وقوع سیل در شهرستان ماهنشان بالاست

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، صونا صرفی امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به اینکه با توجه به حجم بالای بارش‌ها در استان اواخر روز 12 فروردین و رگباری بودن بارش‌ها، احتمال وقوع سیلاب بالاست و مردم نباید روز طبیعت در حاشیه رودخانه‌ها قرار گیرند، اظهار داشت: سامانه بارشی وارد شده به زنجان تا اواخر وقت دوشنبه در استان فعال است.

وی با تاکید بر این که اخطار‌ها بیشتر برای روز دوشنبه است، بیان کرد: بعدازظهر دوشنبه تا اواخر شب بارش‌ها سنگین و بیشتر رگباری خواهند بود و از طرفی احتمال وقوع تگرگ نیز وجود دارد.

کارشناس پیش بینی هواشناسی استان زنجان گفت: انتظار می‌رود میانگین بارش‌ها امروز و تا دو روز آینده به 20 تا 30 میلی‌متر برسد و علاوه بر این بارش بیش از 40 میلی‌متر در برخی از نقاط دور از انتظار نیست.

وی همچنین به سرعت وزش باد اشاره کرد و اظهار داشت: سرعت وزش باد 40 تا 70 کیلومتر بر ساعت است، علاوه بر این در برخی مناطق مستعد با توجه به شرایط توپوگرافی سرعت وزش باد به بیش از 70 کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید.

صرفی با بیان این که باد‌ها بیشتر به صورت تند باد و موقت و بارش‌ها به صورت رگباری و سیل‌آسا است، تاکید کرد: با ورود این سامانه به استان آب گرفتی معابر، سیل آبی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها به دلیل حجم بالای بارش‌ها وجود دارد، به همین دلیل از هم استانی‌های درخواست داریم روز 13 فروردین در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌های آب قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه قیدار و ماهنشان ظرفیت بالایی برای دریافت بارش‌ها دارند، گفت: بر اساس اطلاعات موجود ماهنشان با بارش‌هایی کمتر از مقدار پیش بینی شده در روز‌های آینده تجربه سیل داشته است و با توجه به حجم بالای بارش‌ها در این مناطق احتمال سیلاب برای روز‌های پیش‌رو بالا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان