ماهان شبکه ایرانیان

آخرین اخبار از مناطق سیل زده/ وضعیت قرمز در لرستان

سرویس جامعه فردا: براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور، رگبار باران با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس. در استان‌های مرکزی، جنوب قم، زنجان، همدان و طی بعد از ظهر و شب دامنه‌های البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها پیش بینی می‌شود.

همچنین بعد از ظهر و شب دوشنبه مسیر‌های کوهستانی و گردنه‌های برفگیر دامنه‌های البرز در شمال و نقاط مرتفع جاده‌های کوهستانی زاگرس در شمالغرب و غرب کشور بطور موقت با بارش برف پیش بینی می‌شود و احتمال انسداد موقت جاده وجود دارد و آب‌های خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان طی یکشنبه و دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی میشود؛ بنابراین برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات زیر توصیه می‌شود:

تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مکان‌های مستعد سیلاب جدا خودداری و از فعالیت‌های کوهنوردی اجتناب شود. محدودیت برای حرکت شناور‌های سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود.

رئیس پلیس‌راه استان لرستان گفت: شاهراه ترانزیتی جنوب و اکثر محور‌های اصلی لرستان براثر ریزش کوه و وقوع سیلاب مسدود شد.
مهار آبگرفتگی در روستا‌های حادثه‌دیده همدان/ طغیان رودخانه روستای برکت‌آباد

به گزارش فارس، مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان از مهار حوادث در روستا‌های تابعه شهرستان همدان و اعزام اکیپ‌ها رفع حوادث در اولین لحظات خبر داد.

کمال حسنی با بیان اینکه در جریان بارش‌های برخی از تاسیسات شرکت آب و فاضلاب روستایی در روستا‌های بخش مرکزی دچار مشکل شد اظهار کرد: البته در اولین فرصت اکیپ‌های رفع نواقص و حوادث به مناطق مورد نظر اعزام شدند.

وی با بیان اینکه سیلاب در روستای قاسم‌آباد یکی از لوله‌های انتقال آب را برد گفت: بالافاصله اکیپ حوادث در محل حاضر و نسبت به رفع حادثه اقدام کردند.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان افزود: در روستای شورین با گرفتگی و تخریب شبکه‌های انتقال فاضلاب روبه رو شدیم که این حادثه نیز در لحظات ابتدایی مدیریت و با انتقال واترجت بخشی از گرفتگی برطرف شد.

وی با بیان اینکه در روستای چشین نیز با طغیان رودخانه و شکستگی برخی لوله‌های انتقال مواجه بودیم عنوان کرد: در این روستا نیز با اعزام به موقع اکیپ حوادث مشکل پیش آمده برطرف شد.

حسنی همچنین از گزارش طغیان رودخانه در روستای برکت‌آباد و احتمال بالا آمدن چاه در این روستا خبر داد که در این خصوص نیز گفت: بالافاصله پس از نخستین گزارش، اکیپ حوادث نسبت به رفع خطر احتمالی اقدام می‌کنند.

وی اعلام کرد: اکیپ حوادث شرکت آب و فاضلاب روستایی در 9 شهرستان استان به صورت آماده باش کامل، آماده خدمت رسانی به روستا‌های حادثه دیده می‌باشند.
 
500 واحد مسکونی در معمولان لرستان زیر آب رفت

بخشدار معمولان گفت: تا کنون 500 واحد مسکونی در این شهر زیر آب رفته است.

حبیب‌الله موسوی، بخشدار معمولان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی وقوع سیل حدود 500 واحد مسکونی در شهر معمولان زیر آب رفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون راه ارتباطی معمولان کاملا قطع بوده و آب، برق و گاز منطقه نیر قطع شده است، گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی بارش‌ها ادامه دارد و وضعیت از شرایط موجود نیز بدتر خواهد شد.

بخشدار معمولان خواستار تخلیه کلیه منازل در حاشیه رودخانه‌ها شد.

احتمال شکسته شدن سد گنج در لردگان/ تخلیه روستاهای پایین دست آغاز شد

فرماندار لردگان از سرریز سدخاکی گنج خبر داد و گفت: تخلیه منازل 3 روستای گنج، شهریار و چارده که در پایین‌دست این سد قرار دارند در دستور کار قرار گرفته است.

برهان حسین‌پور از تهدید شکسته شدن سد گنج در پی موج دوم بارش‌ها در شهرستان لردگان خبر داد و گفت: سه روستای گنج، شهریار و چارده در معرض خطر سیل هستند.

فرماندار لردگان با بیان اینکه آب سد خاکی گنج به بالاترین حد خود رسیده و در حال سرریز است، ادامه داد:هم‌اکنون در حال تخلیه منازل این سه روستا هستیم.

 
2 روستا در کمیجان تخلیه شدند

فرماندار کمیجان از تخلیه دو روستای این شهرستان به دلیل شدت بارش خبر داد.

به گزارش فارس، سعید فائض‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به پر شدن کامل سد‌ها و بند‌های خاکی برخی روستا‌ها این شهرستان و سرریز این سد‌ها و بند‌ها برای حفظ جان اهالی روستا دستور تخلیه دو روستای امامزاده عباس و مهدی‌آباد صادر شده است.

وی تصریح کرد: تخلیه این روستا به منظور پیشگیری از بروز حوادث برای اهالی روستا صورت گرفته و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی به وجود نیامده است.

فرماندار کمیجان افزود: میزان بارندگی صورت گرفته در شهر کمیجان طی 24 ساعت گذشته 70 میلیمتر بوده است.

فائض‌پور از آبگرفتگی اراضی کشاورزی خبر داد و بیان کرد: تخلیه روستا‌ها به منظور جلوگیری از بروز خطر صورت گرفته است.
 
وضعیت قرمز در لرستان؛ مردم به پشت بام‌ها پناه بردند

معاون عمرانی استاندار لرستان وضعیت سیل در استان را تشریح کرد.

احمد مرادپور با اینکه وضعیت شهر خرم آباد قرمز است اظهار داشت: رودخانه کرگانه و خرم رود طغیان کرده است و وارد خیابان‌های ساحلی شده است.

وی افزود: متاسفانه طغیان رودخانه کرگانه ساختمان‌های زیادی را تخریب کرده است و ساکنین این محله با توجه به هشدار‌ها و اطلاع‌رسانی در روز‌های گذشته منازل خود را تخلیه کرده‌اند، ولی عده از ساکنین مقاومت می‌کنند و منازل را تخلیه نمی‌کنند که با حکم قضایی و کمک نیرو‌های نظامی برای تخلیه منازل وارد عمل شده‌ایم.

معاون عمرانی استانداری لرستان عنوان کرد: در حال حاضر ساحلی خرم‌رود در حد آبگرفتگی است، ولی ساحلی کرگانه دچار سیلاب شده است و سایر معابر شهر نیز دچار آبگرفتگی شده‌اند، آب از پل ماسور سرریز کرده و وارد فرودگاه شده و همچنین روستا‌های دارایی و ناصروند نیز در محاصره آب هستند و جهت تخلیه منازل به وسیله بلندگو، مراجعه به درب منازل اطلاع‌رسانی شده است.

وی با اشاره به وضعیت شهرستان دورود بیان کرد: هشت روستای مسیر سد مروک صد درصد تخلیه شده و همچنین با طغیان رودخانه تیره در بعضی نقاط آب وارد خیابان‌های ساحلی شده و مناطق مسکونی نقاط حادثه‌خیز تخلیه شده است.

مرادپور با بیان اینکه وضعیت شهرستان دلفان نیز بحرانی است گفت: در این شهرستان طغیان رودخانه داخل شهر سبب آبگرفتگی منازل ساحلی مسیر رودخانه شده است و بسیاری از منازل مسکونی تخلیه شده است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی روستای بابازید پلدختر تصریح کرد: این روستا در حال حاضر کاملا زیر آب رفته و افرادی که علی‌رغم هشدار‌ها جهت تخلیه روستا منازل خود را ترک نکرده‌اند به پشت بام خانه‌ها پناه برده‌اند.

معاون عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: رودخانه دوره از بامداد امروز طغیان کرده و شهر و منازل از جمله طبقه اول ساختمان فرمانداری دچار آبگرفتگی شده است و در حال حاضر نیرو‌های امدادی در حال کمک و امدادرسانی به مردم این شهرستان هستند.

وی با اشاره به قطعی آب و برق در برخی مناطق شهر خرم‌آباد اظهار داشت: در برخی از موارد قطعی موقت آب و برق در سطح شهر داریم، ولی در برخی موارد با توجه به خسارت به تاسیساتی که از حریم رودخانه عبور کرده‌اند دچار خسارت جدی شده‌اند.
 
راه همه روستا‌های دلفان قطع شد

بر اثر بارش شدید برف و باران راه ارتباطی تمام روستا‌های شهرستان دلفان قطع شده است.

به گزارش فارس، حشمت بهمنی وضعیت شهر نورآباد را خوب ارزیابی نکرد و اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل تداوم بارش برف و باران وضع در شهر عادی نیست و همچنان شاهد افزایش شدت سیل در شهر هستیم.

وی افزود: با وجود وضع بحرانی، اما تاکنون هیچ خسارت جانی نداشته‌ایم و برخی شایعات در فضای مجازی صحت ندارد.

فرماندار دلفان عنوان کرد: نیرو‌های امدادی در تلاش هستند، اما به دلیل توپوگرافی منطقه تا زمانی که بارش‌ها قطع نشود وضع به همین منوال است.

بهمنی گفت: تمام راه‌های روستایی به دلیل برف و باران قطع است.

15نفر از اهالی «بابازید» گرفتار در پشت‌بام خانه‌های در محاصره سیل

معاون جمعیت هلال احمر لرستان گفت: 15 نفر از اهالی روستای «بابازید» در سیلاب محاصره شده‌اند.

عزیزعلی امرایی با اشاره به اینکه 15 نفر از اهالی روستای «بابازید» در سیلاب گرفتار شده‌اند، اظهار داشت: سیلاب خانه‌های این روستا را به زیر آب برده است و این 15 نفر روی پشت بام خانه‌ها گرفتار شده‌اند.

وی با بیان اینکه تنها راه نجات این افراد پرواز بالگرد است، یادآور شد: به علت نامساعد بودن شرایط جوی امکان پرواز بالگرد‌های این جمعیت وجود ندارد و علی رغم اینکه هم اکنون 3 فروند بالگرد هم در اختیار داریم، اما در حال حاضر هیچ کاری از طریق هوایی برای افراد گرفتار در سیل روستای بابازید شهرستان پلدختر نمی‌توان انجام داد.
 
بارش برف راه ارتباطی روستا‌های نهاوند را قطع کرد/ قطع گاز 10 روستا

به گزارش فارس، بر اثر بارش برف سنگین که از شب گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد راه ارتباطی اغلب روستا‌های شهرستان قطع شد، ضمن اینکه گاز 10 روستا قطع شده است.

آیت صالحی اظهار کرد: بارش بی‌سابقه برف در سال جاری موجب شد راه‌های ارتباطی روستا‌های بانسره، عشوند، سیاهدره ملوسان، ده‌سرخه، تازناب‌ها، راوند سرخه لیجه، گردنه آورزمان و گردنه گاماسیاب و چندین روستای دیگر این بخش قطع شود که با تلاش ماموران راهداری راه‌های ارتباطی در حال بازگشایی است.

وی افزود: در حال حاضر گردنه گاماسیاب مسدود بوده و رانندگان به جز با زنجیرچرخ نمی‌توانند از این منطقه عبور کنند.

بخشدار مرکزی نهاوند گفت: در اثر افت فشار گاز حدود 10 روستا از جمله راوند، تازناب‌ها، سرخه لیجه از توابع این بخش قطع شده که برای تامین سوخت آن‌ها نفت تامین شده است.

بخشدار گیان گفت: بارش برف جاده‌های روستایی این بخش را مسدود کرده بود که بامداد امروز از سوی راهداری بازگشایی شد.

هاشم جهانگیری افزود: با توجه به آب شدن بخشی از برف سطح جاده‌ها را هم اکنون آب فرا گرفته و لغزنده کرده است به همین دلیل به رانندگان توصیه می‌شود از تردد بی مورد جدا خوداری کنند.

وی گفت: به لطف خدا تا کنون در سطح بخش خزل مشکل بحرانی بوجود نیامده و آبگرفتگی در روستا‌های گیل‌آباد، ورازانه و حسین‌آباد به داخل مسیل‌های آب هدایت شده‌اند.

بارش برف سنگین که از شب گذشته در نهاوند آغاز شده و همچنان ادامه دارد باعث گرفتگی خیابان‌های سطح شهر شده است.

این بارش که در مواقعی با رعد و برق همراه بود و بیش از 30 سانتی متر ارتفاع دارد سطح خیابان‌ها را لغزنده و عبور و مرور را با مشکل مواجه ساخته است.

اگرچه تماس با بخشدار خزل بدون نتیجه ماند، اما بر اساس اطلاعات مردمی در حال حاضر برف در این بخش نیز مشکلات ارتباطی ایجاد کرده و راه‌های ارتباطی روستا‌های تاریک دره، سیاهدره، شطزل، گور نصب محمودوند و چندین روستای دیگر این منطقه نیز قطع شده است.
 
بخش غربی معمولان لرستان زیر آب رفت/ راه‌های ارتباطی با معمولان کاملا قطع شد

در پی وقوع سیل و طغیان رودخانه کشکان بخش غربی شهر معمولان و روستای افرینه زیر آب رفته و راه ارتباطی معمولان با خرم‌آباد و پل‌دختر به طور کامل قطع شده است.

به گزارش فارس، در پی بارش شدید باران و وقوع سیل رودخانه کشکان بار دیگر طغیان کرده و معمولان را با مشکلات بسیاری مواجهه کرده است.

به گفته حبیب‌الله موسوی بخشدار معمولان تا کنون راه ارتباطی 100 روستای این بخش مسدود شده و راه ارتباطی معمولان با خرم‌آباد و پل‌دختر نیز قطع شده است.

همچنین سیل موجب تخریب پل ارتباطی به 5 روستای معمولان شده و از طرفی آب آشامیدنی شهر معمولان نیز قطع است.

بنا بر گزارش خبرنگار فارس وضعیت در پل‌دختر نیز بحرانی بوده و در حال حاضر پوشش تلفن در این منطقه قطع شده است.

احتمال سرریز 4 سد خاکی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ظرفیت تمامی بند‌های خاکی در استان در پی بارش‌های اخیر کامل شده است، گفت: در حال حاضر احتمال خطر سرریز و شکسته شدن برای چهار سد خاکی گنج لردگان، نعل‌اشکنان و نصیرآباد کوهرنگ و چلیچه فارسان وجود دارد.

علی محمدی‌مقدم امروز  در خصوص وضعیت سد‌های خاکی در چهارمحال و بختیاری، گفت: ظرفیت تمامی بند‌های خاکی در استان در پی بارش‌های اخیر کامل شده است و در حال حاضر دریچه‌های سد‌ها و سرریز‌ها برای تخلیه آب مازاد سد‌ها باز است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 86 سد خاکی در استان وجود دارد، ادامه داد: قبل از احداث سد‌های خاکی دریچه‌هایی در کف سد‌ها برای تخلیه آب تعبیه شده است که فشار آب را بر بدنه سد کم می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر احتمال خطر سرریز و شکسته شدن برای چهار سد خاکی گنج لردگان، نعل‌اشکنان و نصیرآباد کوهرنگ و چلیچه فارسان وجود دارد که از هفته‌های گذشته نیرو‌های منابع‌طبیعی جهت نظارت بر سد‌های خاکی چهارمحال و بختیاری در حال آماده‌باش کامل هستند.

محمدی‌مقدم با بیان تأثیرات آبخیزداری در کنترل و مهار سیلاب، خاطرنشان کرد: در هر منطقه‌ای از استان که اقدامات آبخیزداری صورت گرفته است با مشکل وقوع سیل روبه‌رو نبودیم و این اقدامات در دوره خشکسالی برای ذخیره آب و در دوره ترسالی برای تعدیل و کنترل سیلاب مؤثر است.

رانش زمین در روستای جوزستان/ منطقه مشایخ تنها نقطه آسیب‌پذیر در شهرستان کیار

فرماندار کیار از رانش زمین در روستای جوزستان شهرستان کیار در پی بارش‌های روز گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر نیرو‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر جهت امدادرسانی و بررسی وضعیت روستا در منطقه حضور دارند.

علی‌فتح نصیریان در شهرکرد از رانش زمین در روستای جوزستان شهرستان کیار در پی بارش‌های روز گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر نیرو‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر جهت امدادرسانی و بررسی وضعیت روستا در منطقه حضور دارند.

فرماندار کیار با اشاره به اینکه تمامی محور‌های مواصلاتی شهرستان به جز جاده ارتباطی چارطاق در منطقه مشایخ باز است، عنوان کرد: تنها نقطه آسیب‌پذیر شهرستان کیار منطقه مشایخ است که تدابیر لازم جهت جلوگیری از خسارات سیل در این منطقه اندیشیده شده است.

وی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر تمام دستگاه‌های اجرایی، سپاه، بسیج، جمعیت هلال‌احمر و راهداری در شهرستان کیار در آماده‌باش کامل هستند و مدارس و سالن‌های ورزشی آماده اسکان سیل‌زدگان در صورت نیاز هستند.
 
اعلام تخلیه منازل روستایی حاشیه رودخانه‌های شهرستان تبریز

فرماندارتبریز گفت: برای پیشگیری از بروز هرگونه حادثه در روستا‌های شهرستان از روستائیان ساکن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خواسته شده تا اطلاع ثانوی منازل خود را ترک کنند.

به گزارش فارس، بهروز مهدوی در حاشیه بازدید از مسیل‌ها و ورودی‌های شهر باسمنج و کندرود و عملیات لایروبی رودخانه‌ها در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: به دنبال هشدار‌ها و پیش‌بینی‌های جوی سازمان هواشناسی و احتمال وقوع سیل، تمام دستگاه‌های اجرائی و خدمات‌رسان در آماده‌باش کامل هستند.

وی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی مسوول بطور شبانه روزی برای مقابله با خطرات احتمالی تمام امکانات و تجهیزات خود برای لایروبی و پاک سازی مسیر رودخانه‌های داخل شهر‌ها را پای کار آورده و تلاش می‌کنند.

رئیس ستاد بحران شهرستان تبریز با تاکید بر آمادگی کامل عوامل اجرائی دخیل در امداد رسانی گفت: درصورت وقوع هرگونه حوادث سیل و طوفان تمام دستگاه‌ها آماده ارائه خدمات و انجام وظایف محوله به نحو احسن هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از بروز هرگونه حادثه در روستا‌های شهرستان با اطلاع رسانی بخشداران مرکزی و خسروشاه از طریق دهیاران از روستائیان ساکن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خواسته شده تا اطلاع ثانوی منازل خود را ترک کنند.

فرماندار تبریز با اشاره به بازدید‌های سرزده از دستگاه‌های اجرائی و ادارات شهرستان اضافه کرد: بازدید‌های سرزده از دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان برای ارزیابی میزان آمادگی و نحوه ارائه خدمات آن‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

تالاب گمیشان لایروبی می‌شود/ افزایش سرعت تخلیه آب به دریا

سرپرست استانداری گلستان از لایروبی کانال اصلی گمیشان و افزایش سرعت تخلیه آب به سمت دریا خبر داد و گفت: تالاب گمیشان هم در روز‌های آینده لایروبی می‌شود.

به گزارش مهر، میرمحمد غراوی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر فردا (سه شنبه) از شدت بارش کاسته شود و خطر ذوب برف نداشته باشییم امید داریم بتوانیم سیلاب در گلستان را کنترل کنیم.

وی با اشاره به این که آمادگی لازم برای تخلیه آب را به دست آورده ایم، افزود: با اقدامات مهندسی که در بالادست سد وشمگیر انجام می‌دهیم امیدواریم سیلاب به مناطق شهری و روستایی بیش از این آسیب نزد و حجم سیلاب با سرعت بیشتری به سمت دریا تخلیه شود.

سرپرست استانداری گلستان ادامه داد: اقدامات مهندسی انجام شده در شمال گمیشان جواب داد و با لایروبی انجام شده در کانال اصلی گمیشان آب با سرعت خوبی در حال انتقال به دریاست.

وی اضافه کرد: در شمال گمیشان و شهر گمیش تپه هم اقداماتی را برای لایروبی کانال‌های موجود آب انجام داده ایم که آب را به دریا نزدیک می‌کند.

غراوی تصریح کرد: لایروبی تالاب گمیشان و انتقال آب به سمت دریا از این مسیر هم در حال انجام است و بسیار امید داریم در روز‌های آینده آب از شهر‌ها و روستا‌ها تخلیه شده و به دریا منتقل شود.
 
قطعی برق 87 روستا در کوهرنگ/ خسارت سیل به 3 هزار واحد مسکونی

فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه برق 87 روستا در بخش بازفت به‌علت وقوع سیل قطع است، گفت: سیلاب تاکنون به 3 هزار منزل مسکونی در شهرستان کوهرنگ خسارت وارد کرده است.

به گزارش فارس، مرتضی زمانپور با بیان اینکه بارش‌ها از شب گذشته در شهرستان کوهرنگ به شدت ادامه دارد، اظهار داشت: میزان بارش تا صبح امروز در این شهرستان 100 میلی‌متر گزارش شده است.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه برق 87 روستا در بخش بازفت به‌علت وقوع سیل قطع است، عنوان کرد: سیلاب تاکنون به 3 هزار منزل مسکونی در شهرستان کوهرنگ خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه 50 پُل در بارش‌های اخیر در شهرستان کوهرنگ دچار خسارت شده‌اند، افزود: راه ارتباطی 53 روستا قطع و ارتباط 100 روستا از طریق جاده دسترسی به سختی انجام می‌شود.

زمانپور از خسارت به 250 کانال و سربند کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: به 20 مزرعه پرورش ماهی در شهرستان کوهرنگ خسارت وارد شده است.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه 16 روستا در این شهرستان در معرض خطر هستند، توضیح داد: ساکنان 3 روستا به‌طور کامل و ساکنان بخشی از روستا‌های در معرض خطر تخلیه شده است.

وی از انتقال یک مادر باردار پس از تلاش 48 ساعته به مرکز درمانی خبر داد و گفت: بیماری در منطقه بیرگان نیز توسط بهورز با دستورات پزشک در حال درمان است تا در اولین فرصت با بازگشایی جاده مواصلاتی به مرکز درمانی منتقل شود.

زمانپور در پایان افزود: وضعیت سد نصیرآباد در حال حاضر خوب است و نظارت بر این سد هر 2 ساعت یکبار در حال انجام است.

 
رودخانه‌های ابهررود و خررود به حالت طغیان درآمده است

به گزارش فارس، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: میزان آب در رود‌های خررود و ابهر رود افزایش یافته و به حالت طغیان درآمده، اما با تمهیداتی که پیش از این اندیشیده بودیم، تا الان مشکلی نداریم.

قدرت‌الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه بارندگی در استان به صورت شدید ادامه دارد، اظهار کرد: بارندگی در منطقه آوج، آبگرم و ارتفاعات بارش به صورت برف است.

وی افزود: میزان آب در رود‌های خررود و ابهر رود افزایش یافته و به حالت طغیان درآمده، اما با تمهیداتی که پیش از این اندیشیده بودیم، تا الان مشکلی نداریم.

مهدیخانی تأکید کرد: اگر آمادگی‌هایی که پیش از این ایجاد کرده بودیم نداشتیم، قطعا الآن در استان قزوین نیز مانند خیلی از استان‌های دیگر مشکل داشتیم.

وی عنوان کرد: به لطف خدا تا به الان وضعیت تحت کنترل است و مشکلی نداریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در پایان یادآور شد: مسؤولین مخصوصا بخشداران استان به صورت تمام وقت در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و امیدواریم که مشکلی در استان نداشته باشیم.

شاهراه ترانزیتی جنوب و اکثر محور‌های اصلی لرستان مسدود شد
رئیس پلیس‌راه استان لرستان گفت: شاهراه ترانزیتی جنوب و اکثر محور‌های اصلی لرستان براثر ریزش کوه و وقوع سیلاب مسدود شد.

سرهنگ مرتضی چغلوند، از انسداد اکثر محور‌های استان خبر داد و اظهار داشت: براثر وقوع سیلاب و رانش کوه اکثر محور‌های استان لرستان مسدود شده است.

وی افزود: محور خرم‌آباد- کوهدشت، خرم‌آباد- دوره چگنی، خرم‌آباد- پل‌دختر، پل‌دختر- کوهدشت و بلعکس، خرم‌آباد- بروجرد و بلعکس و همچنین بخش ازنا به خرم‌آباد مسدود است.

رئیس پلیس‌راه استان لرستان عنوان کرد: محور سپیددشت- خرم‌آباد، خرم‌آباد- زاغه، الیگودرز- دورود، ازنا- دورود، الیگودرز- اصفهان و ازنا- شازند نیز مسدود شده است.

وی بیان کرد: آزادراه خرم‌آباد- پل زال و همچنین محور پل‌دختر به آزادراه نیز براثر ریزش کوه مسدود شده است؛ در گردنه‌های استان بارش شدید برف سبب انسداد این مسیر‌ها نیز شده است.

چغلوند تصریح کرد: وضعیت تمامی محور‌های استان لرستان مناسب نیست بنابراین به مردم توصیه می‌شود از تردد در محور‌های استان خودداری کنند.
انتقال لایروب ارتش از خرمشهر به گمیشان
فرمانده نیروی دریایی ارتش از انتقال لایروب ارتش از خرمشهر به گمیشان خبر داد و گفت: با ورود این لایروب خروج آب سرعت می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی ارتش، فرمانده نیروی دریایی ارتش در استان گلستان گفت: دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های ملی کمک بگیریم. از آنجا که لایروب‌هایی که در شمال بوده را به گلستان آورده‌ایم، لایروبی را از خرمشهر به اینجا جابجا می‌کنیم.

دریادار خانزادی افزود: با ورود این لایروب که در دهانه گرگان رود فعالیت خواهد کرد، حجم آب خروجی بیشتر می‌شود و تخلیه آب سرعت بیشتری می‌گیرد.
قطع آب در 4 روستای دالاهو / آسیب جدی به زیرساخت‌ها وارد نشد

به گزارش مهر، فرماندار دالاهو با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در این شهرستان با بیان اینکه زیرساخت‌ها آسیب جدی ندیدند، گفت: آب 4 روستا قطع است.

جهانبخش حیدری در خصوص آخرین وضعیت این شهرستان پس از بارش‌های گسترده اظهار داشت: در حال حاضر آب 4 روستای این شهرستان قطع است.

وی افزود: این موضوع امروز توسط نیرو‌های آب و فاضلاب روستایی پیگیری و مرتفع خواهد شد.

فرماندار دالاهو در پاسخ به مشکلات به وجود آمده برای زیرساخت‌های این شهرستان گفت: خوشبختانه تاکنون گزارش جدیدی در این زمینه به دست ما نرسیده و مشکلی از نظر زیرساخت‌هایی، چون آب، برق و… به جز روستا‌های مذکور نداریم.

این مسئول در خصوص خسارت‌های وارد شده به شهرستان در نتیجه بارش‌های گسترده روز گذشته تاکنون، تصریح کرد: ارزیابی خسارت‌ها مستلزم حضور تیم‌های کارشناسی در حوزه‌های مختلف در منطقه است که بر اساس تخصص و حوزه مربوطه این خسارات را محاسبه کنند.

حیدری در خصوص وضعیت شهرستان از نظر بارندگی‌ها نیز گفت: خوشبختانه بارش‌ها هم اکنون قطع شده است.
 
سیلاب وارد روستای نرزیوه اشنویه شد

به گزارش فارس، فرماندار اشنویه گفت: روستای نرزیوه اشنویه در مسیر سیل قرار دارد به همین سبب سیلاب وارد این روستا شد.

اسعد خضری با اشاره به اینکه نیرو‌های امداد شهرستان اشنویه تمامی تلاش خود را در رابطه با کمک‌رسانی به کار بسته‌اند اظهار کرد: هم‌اکنون در روستای صوفیان این شهرستان آب وارد بعضی از انبار‌ها و حیاط منازل شده و نیرو‌های امدادی در حال کمک هستند.

وی با اشاره به علت این حادثه گفت: فاضلاب شهر اشنویه از مسیر روستای نرزیوه عبور می‌کند و این روستا در مسیر سیل قرار دارد به همین دلیل هم اکنون شاهد ورود آب به معابر و ایجاد سیل در این روستا هستیم.
 

وضعیت عادی در سرپل‌ذهاب /بارش منجر به سیل نداشتیم
فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به اینکه بارش جدی و سیل آسایی در این شهرستان نداشتیم، گفت: وضعیت در حال حاضر عادی است.

محبت جمالی نیا وضعیت شهرستان سرپل ذهاب را از نظر بارش‌ها عادی اعلام کرد و اظهار داشت: طی دو روز گذشته ما شاهد بارش‌های قابل توجه بهاری و پراکنده بودیم، اما بارشی که سبب سیل و مشکلی شود تا به این لحظه نداشتیم.

وی افزود: برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از وقوع سیل در این شهرستان تمام تمهیدات را اتخاذ کرده‌ایم و آمادگی مقابله با هرگونه حادثه احتمالی در این زمینه را داریم.

فرماندار سرپلذهاب خاطر نشان کرد: با توجه به هشدار‌های هواشناسی امروز نیز تمام نیرو‌های مربوطه ما در شهرستان در حالت آماده باش هستند.

وی عنوان کرد: ستاد بحران شهرستان سرپلذهاب در حالت آماده باش است و تا پایان هشدار‌ها اوضاع را تحت مدیریت داریم.
 
سد کرخه 4 سیلاب بزرگ را مهار کرده است
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه شهرستان اندیمشک گفت: سد کرخه تاکنون 4 سیلاب بزرگ را در استان خوزستان مهار کرده است.

به گزارش تسنیم، محمد یزدانی اظهار داشت: سد و نیروگاه کرخه در کنترل و مدیریت آب استان خوزستان و مقابله با حوادث و کاهش خسارت‌های احتمالی موفق عمل کرده است.

وی با بیان این که سد کرخه شهرستان اندیمشک تاکنون چهار سیلاب بزرگ را در استان خوزستان مدیریت و مانع ایجاد خسارت برای شهروندان شده است گفت: دو سیلاب بزرگ نیز در سال جاری توسط سد کرخه کنترل و مهار شده است.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه شهرستان اندیمشک عنوان کرد: هیچ گونه سرریزی قرار نیست در سد کرخه و شهرستان اندیمشک اتفاق بیفتد و با توجه به تمهیداتی که انجام شده در این زمینه جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به برخی دخل تصرف‌ها و تجاوز به حریم‌های آبی استان خوزستان، افزود: علی‌رغم شدت بارندگی در بستر‌های آبی مربوط به سد کرخه با توجه به مدیریت آب و تمهیدات پیش‌بینی شده آمادگی لازم در شهرستان اندیمشک برای باران وجود دارد.

یزدانی با بیان این که احتمال وقوع باران گسترده و افزایش ورودی آب به سد کرخه در اردیبهشت‌ماه نیز وجود دارد خاطرنشان کرد: سد کرخه با تمام ظرفیت و توان خود برای تأمین نیاز شهروندان و مقابله با حوادث احتمالی آماده است.

وی با اشاره به این که متوسط آورد سد کرخه طبق طراحی ابتدایی آن 2 میلیارد و 900 میلیون مترمکعب بوده است بیان کرد: امسال سد کرخه شهرستان اندیمشک 6 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب آورد داشته و خروجی سد کرخه نیز سه میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب بوده است.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه شهرستان اندیمشک با بیان این که آورد آب به سد و نیروگاه کرخه در بلندمدت 116 درصد و نسبت به سال آبی گذشته 355 درصد افزایش نشان می‌دهد، افزود: این خود بیانگر افزایش بارندگی نسبت به گذشته در بستر‌های آبی مربوط به سد کرخه است.

وی با بیان اینکه سد کرخه 43 هزار کیلومتر مربع و پنج استان کشور را در برمی‌گیرد است، ادامه داد: حوزه کرخه در بلند مدت 332 میلی متر بارندگی را تجربه کرده است که این میزان باران امسال به حدود 2 برابر افزایش یافته است.

یزدانی میزان رشد باران در بستر‌های آبی کرخه را نسبت به دوران بلندمدت خود 87 درصد و به نسبت به سال گذشته 195 درصد دانست و عنوان کرد: با توجه به افزایش باران تمهیدات مورد نیاز پیش‌بینی و آماده تأمین نیاز‌های شهروندان و مقابله با حوادث احتمالی هستیم.


3 سد در لرستان سرریز کرد؛ خسارت 315 میلیارد تومانی به حوزه آب استان

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه سد کزنار الیگودرز، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد سرریز کرد گفت:خسارت‌های وارده به مجموعه‌های وزارت نیرو 315 میلیارد تومان است.

به گزارش  تسنیم، رضا میرزایی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد بابیان اینکه در حال حاضر 15 سد در استان در دست اجرا و یا به بهره‌برداری رسیده است اظهار داشت: از این تعداد سه سد مربوط به آب نیرو، 12 سد مربوط به آب منطقه‌ای است که شش سد تاکنون با حجم مخزن 206 میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده و تاکنون بیش از 95 درصد معادل 196 میلیون مترمکعب حجم مخازن سد‌ها پرشده است.

وی افزود: سه سد کزنار الیگودرز، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد سرریز کرده است؛ با توجه به آمار سازمان هواشناسی استان لرستان داری 515 میلی‌متر میانگین بارندگی در بلندمدت است، ولی آمار میانگین آبی سال جاری پرباران‌ترین استان کشور بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: استان لرستان دارای 130 رودخانه فصلی و دائمی با طول 900 کیلومتر است و بر اساس آمار هیدرومتری بر روی رودخانه‌های اصلی میانگین بلندمدت حجم آب خروجی از استان لرستان حدود 12 و نیم میلیارد مترمکعب است که از این میزان حدود 8 میلیارد مترمکعب مربوط به آب‌های تولیدی در استان لرستان و 4 ونیم میلیارد مترمکعب مربوط به روان آب‌های ورودی از استان‌های هم‌جوار است.

وی بیان کرد: در بارندگی‌های سال آبی جاری از ابتدای مهرماه سال گذشته مجموع بارش‌های استان 26 ونیم میلیون مترمکعب بوده که از این میزان حدود 10 میلیارد مترمکعب به‌صورت روان آب از استان خارج و به مخازن سد‌های دز و کرخه واردشده است.

میرزایی با اشاره به شرایط زمین‌شناسی و وجود سازند‌های ریزدانه و همچنین شیب توپوگرافی که حدود 71 درصد استان لرستان کوهستانی و دارای شیب 25 درصد است تصریح کرد: میانگین بارش‌های استان لرستان بالا است و با توجه به نبود تأسیسات ذخیره‌سازی، کنترل سیلاب و حجم ناچیز سد‌های استان با 420 میلیون مترمکعب نمی‌تواند سیلاب‌های استان لرستان و همچنین خوزستان را کنترل کند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان پل‌دختر به دلیل قرار گرفتن در خروجی استان لرستان سیل خیزترین شهرستان استان و پس‌ازآن شهرستان خرم‌آباد قرار دارد و همچنین دبی تغییر رودخانه‌های استان حداکثر در سیل اخیر حدود سه هزار و 350 مترمکعب در ثانیه بوده که مربوط به رودخانه کشکان بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به خسارات سیلاب اخیر گفت: در اثر این سیلاب خسارات زیادی به دیواره حفاظتی شهرها، روستاها، ایستگاه‌های پمپاژ، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و همچنین طرح‌های آب‌رسانی شرب شهری و روستایی و شبکه‌های برق استان واردشده بر همین اساس درمجموع خسارت‌های وارده به مجموعه‌های وزارت نیرو 315 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به بحرانی بودن دو حوزه رودخانه تیره شهرستان دورود با دبی سیلابی حدود 350‌مترمکعب در ثانیه است افزود: حداکثر ظرفیت این رودخانه 420 مترمکعب در ثانیه است که با توجه به سیلاب رودخانه سیلاخور، بیاتان، آبسرده و سرریز سد مروک پیش‌بینی‌شده که سیلاب رودخانه تیره در شهرستان دورود به حدود 600 مترمکعب در ثانیه برسد در همین راستا پیش‌بینی می‌شود بخش ساحلی شهر غرق آب شود.

میرزایی بابیان اینکه دبی رودخانه کشکان هزار 582 مترمکعب در ثانیه است عنوان کرد: با توجه به اینکه این رودخانه شهر پل‌دختر، معمولان، روستا‌های پرجمعیت در مسیر و بخش‌هایی از شهرستان چگنی را دربر می‌گیرد پیش‌بینی می‌شود با ورود سامانه بارشی دررود خانه کشکان تا حدود 3 هزار 500 مترمکعب در ثانیه برسد بر همین اساس روستا‌های مسیر رودخانه و بخشی از شهر پل‌دختر غرق آب خواهد شد.

وی بیان کرد: در سیلاب اخیر مشخص شد که استان لرستان به دلیل عدم وجود سد‌های مخزنی و کنترل سیلاب قادر نیست نقش مؤثری در مدیریت سیلاب حوزه‌های کرخه و کارون ایفا کند بر همین اساس ضروری است وزارت نیرو با ایجاد سیستم پویا در توزیع آب و ساخت مخازن در بالادست استان سبب شود که سیلاب‌های استان لرستان و خوزستان کنترل شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: وزارت نیرو می‌تواند با ایجاد سد‌هایی همچون تنگ شبیخون، معشوره، داربلوط، کاکاشرف، بهرام کش، بن لار، چولهول مازیان رود و زال سیلاب را در بالادست شهر‌های بزرگ کنترل کند.

وی با اشاره به اهمیت احداث سد معشوره گفت: چنانچه این سد ساخته شود می‌تواند سیلاب شهرستان‌های چگنی، معمولان و پل‌دختر بخش زیادی از سیلاب استان خوزستان را کنترل کند، سد معشوره در سنوات گذشته بناشده ساخته شود، ولی به دلایلی در مخزن این سد بازنگری کردند و مخزن از 580 میلیون مترمکعب به 50 میلیون مترمکعب تغییر دادند، ولی چنانچه با مخزن قبلی ساخته شود می‌تواند بخش عمده‌ای از سیلاب استان لرستان و خوزستان را کنترل کند.

میرزایی خاطرنشان کرد: از دیگر درخواست‌های استان لرستان از وزارت نیرو تسریع در ساخت سد‌های اجرایی آب سرده، شهید بروجردی، کمندان، مروک، مخمل کوه، زیبا محمد، تاج امیر، عالی محمود است.

احتمال ذوب برف و تداوم سیلاب در روز‌های آینده در گلستان وجود دارد

به گزارش  تسنیم، علی نظری شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سطح پوشش برف حوضه گرگانرود و قره‌سو بر اساس اطلاعات حاصله از پژوهشگاه فضایی ایران، در حدود 3 هزار و 700 کیلومتر مربع است و به صورت میانگین ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان نیز حدود یک متر برآورد می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: احتمال ذوب برف در حوضه گرگانرود و قره‌سو و تداوم سیلاب در روز‌های آینده در استان گلستان وجود دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به عملیات برف‌سنجی و چگالی برف موجود، پتانسیل تولید رواناب حاصل از ذوب برف حدود 220 میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: با توجه به اخطاریه هواشناسی مبنی بر وجود سامانه بارشی در استان و وزش باد در صورت افزایش شدید دما و ذوب ناگهانی پوشش برف، امکان افزایش آبدهی رودخانه‌ها و ایجاد سیلاب در حوضه گرگانرود محتمل است.

نظری گفت: از هم استانی‌ها تقاضا داریم همچنان از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و نقاطی که مستعد جاری شدن سیل است، خودداری کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان