اوایل اسفند ماه گذشته بود که طرح پیشنهادی انجمن ایمنی حمل و نقل اتحادیه اروپا (ETSC) در رابطه با نصب سیستم های پیشرفته ایمنی از جمله محدود کننده سرعت در خودروهای فروخته شده در اروپا خبرساز شد.
بر اساس این طرح باید یک دستیار هوشمند سرعت (ISA) در همه خودروها نصب شود تا رانندگان را از سرعت غیر مجاز باز دارد. حال خبر می رسد طرح ETSC تصویب شده و نصب دستیار مذکور در خودروها از سال 2022 در اروپا اجباری می شود.
همانطور که پیش تر به اطلاعتان رسانده ایم، این دستیار با تشخیص تابلوهای راهنمایی رانندگی، تعیین مکان خودرو از طریق GPS و کنترل قدرت موتور حداکثر سرعت مجاز در مناطق مختلف را تعیین می کند.
مثل سیستم های محدود کننده سرعت کنونی که در برخی از اتومبیل ها وجود دارند، در صورت فشردن پدال گاز و اصرار راننده بر افزایش سرعت، دستیار ISA از مدار خارج شده و سرعت خودرو از حد مجاز فراتر خواهد رفت؛ با این حال تا زمان بازگشت مجدد به محدوده سرعت مجاز با پخش اعلان های صوتی و تصویری به راننده اخطار مداوم داده می شود.
در ابتدا دستیار ISA با یک دکمه روشن و خاموش روی خودروها نصب خواهد شد تا زمینه پذیرش آن برای عموم مردم فراهم شود. این دستیار رفته رفته به حالت همیشه روشن تغییر حالت خواهد داد.
به غیر از سیستم محدودیت سرعت اجباری، نصب چند سیستم دیگر روی خودروهای به فروش رسیده در اروپا اجباری خواهد شد که از جمله آنها می توان به سیستم گردآوری داده، ترمز اضطراری خودکار، سیستم حفظ خودرو در بین خطوط و سیستم تشخیص خستگی و عدم تمرکز راننده اشاره کرد.
به گفته ETSC سیستم محدود کننده سرعت تا 30 درصد از برخوردها کاسته و در یک بازه زمانی 15 ساله جان 25 هزار نفر را نجات خواهد داد. بد نیست اشاره کنیم کمپانی ولوو زودتر از سیاستمداران اتحادیه اروپا دست به کار شده و از سال 2020 حداکثر سرعت تمامی مدل های تولیدی خود را در 112 مایل (180 کیلومتر) در ساعت محدود خواهد کرد.
هاکان ساموئلسن (Hakan Samuelsson) مدیرعامل ولوو در این باره گفته:
ولوو در زمینه ایمنی پیشتاز است؛ ما تاکنون پیشتاز بوده ایم و همواره هم خواهیم بود. تحقیقات ما نشان می دهند که چه چیزهایی باعث وارد شدن صدمات و جان باختن سرنشینان در خودروهای ما می شوند. اگر چه محدود کردن سرعت راهکاری همه جانبه نیست، اما بخاطر حفظ جان افراد ارزش اجرایی شدن را دارد.