تازه‌ترین اخبار بارندگی و سیلاب

سرویس اجتماعی فردا: براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور روز دوشنبه 12 فروردین تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

 

30واحد مسکونی در بخش گیان ریزش کرد

بخشدار گیان گفت: در اثر بارش‌های روز گذشته و امروز بخش‌هایی از 30 منزل مسکونی قدیمی در بخش گیان دچار ریزش شد.

هاشم جهانگیری امروز افزود: با توجه به وجود به آسیب‌زا بودن و احتمال وجود خطر در این منازل قبلا به ساکنان آن هشدار تخلیه داده شده بود که خوشبختانه آنان نیز منازل را ترک و به خانه اقوام خود رفته و یا در مدارس شهر گیان اسکان داده شدند.

وی گفت: البته این منازل به طور کامل تخریب نشده‌اند اما به علت بارش شدید و قدیمی بودن قسمت‌هایی از آنها ریزش پیدا کرده که دیگر قابل سکونت نبوده و زندگی در آنها همراه با خطر است.

بخشدار گیان افزود: از این تعداد خانه‌های آسیب‌دیده 10 واحد در شهر گیان و مابقی در روستاهای تابعه بخش قرار داشته‌اند که خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشته اما در برخی موارد خسارت مالی برای ساکنان داشته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آبگرفتگی‌هایی در داخل روستاهای گیل‌آباد و مهین‌آباد وجود دارد و مردم برای جلوگیری از ورود آب کیسه‌های شن مقابل منازل خود گذاشته‌اند.

جهانگیری گفت: جاری شدن سیلاب در روز گذشته و امروز باعث خسارت رساندن به زمین‌های کشاورزی و کشت روستاهای مختلف شده است.

قابل ذکر است طی 24 ساعت گذشته شهرستان نهاوند با بیش از 125 میلیمتر بارندگی بیشترین بارش را در سطح استان و کشور داشته که بخشی از آن به صورت برف بوده است.

هم اکنون باران همراه با رعد و برق به شدت در حال بارش است.

 

تخریب کامل برخی مدارس لرستان/وضعیت بازگشایی مدارس از روز شنبه
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان لرستان از آسیب سیل به 300 مدرسه خبر داد و گفت: برخی مدارس به طور کامل تخریب شده‌اند

رضا زینی‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت مدارس سیل‌زده استان لرستان اظهار کرد: 300 مدرسه در استان لرستان بر اثر سیل آسیب دیده‌اند که برخی به طور کامل تخریب شده‌اند و به تعدادی دیگر از مدارس گل و لای وارد شده است.

وی افزود: تمام تجهیزات و امکانات مدارس را به طبقات بالاتر منتقل کرده‌ایم تا به تجهیزات الکترونیکی آسیبی وارد نشود اما در شهرهایی مانند پلدختر، معمولان، درود، بروجرد و نورآباد سیل بسیار شدید است و برخی مدارس کامل تخریب شده است.

مدارس شنبه باز می‌شوند؟

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان لرستان گفت: پس از قطع بارندگی نسبت به به برآورد خسارات اولیه اقدام می‌شود تا روز پنجشنبه برآورد نهایی خسارت سیل به مدارس را اعلام می‌کنیم و مدارسی که نیازمند لایروبی گل‌ولای هستند را آماده خواهیم کرد، تلاش ما این است برای روز شنبه 17 فروردین مدارس آماده باشند، برخی مدارس زیر آب رفته‌اند بنابراین باید به جای آنها کانکس جایگزین شود.

زینی‌وند بیان کرد: تلاش ما نجات جان مردم است و خانواده‌های سیل‌زده در مدارس اسکان یافته‌اند؛ همچنین برای بازگشایی مدارس در روز شنبه باید با ستاد مدیریت بحران استان هماهنگ کنیم تا پس از آن اعلام شود که وضعیت فعالیت مدارس چگونه خواهد بود و آیا تعطیلی ادامه خواهد داشت یا خیر.

 

اسکان اضطراری 40 مسافر در راه مانده در نهاوند / 30 چادر برپا شد
سرپرست جمعیت هلال‌احمر نهاوند از برپایی 30 چادر اسکان اضطراری در شهرستان نهاوند خبر داد و گفت: تاکنون 40 نفر از درراه ماندگان در این مراکز اسکان یافته اند.

حمید نوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی هلال‌احمر در نهاوند گفت: تاکنون در شهرستان نهاوند 40 نفر از مردم اسکان اضطراری گرفته اند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر 3 مرکز اسکان هلال‌احمر با ظرفیت 30 چادر آماده پذیرش است، گفت: تا این لحظه در شهرستان 35 مورد آب‌گرفتگی گزارش شده و 10 نفر که در محورهای ارتباطی گرفتارشده‌اند رهاسازی شده‌اند.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر نهاوند از توزیع چراغ والور 24 شعله در مناطق موردنیاز خبر داد و گفت: در مناطقی که گاز آن‌ها تا به این لحظه وصل نشده 36 گالن نفت توزیع‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه 50 امداد گر در شهرستان نهاوند آماده خدمات‌رسانی هستند، گفت: هلال‌احمر نیازمند همت و مشارکت اهالی همه روستاها و شهروندان است لذا خواهشمندیم هرکدام از همشهریان خودرو وانت کمک دار دارند به هلال احمر جهت همکاری مراجعه کنند.

نوروزی تأکید کرد: مردم هشدارها را جدی بگیرند و با توجه رعدوبرق کمتر از گوشی همراه در محیط باز استفاده کنند.

 

طغیان رودخانه کن

معاون عمرانی فرمانداری تهران با اشاره به بارندگی شدید در محدوده کن و ادامه بارش‌ها و طغیان رودخانه کن گفت: این رودخانه طغیان کرده اما اوضاع تحت کنترل است و خطری وجود ندارد. در حال حاضر نیز مسیر کن امامزاده داوود مسدود است.

غلامحسین آرام اظهار کرد: بر اثر طغیان رودخانه کن دو نقطه از مسیر کن امامزاده داوود آسیب دیده اما این آسیب‌دیدگی جدی نیست اما برای احتیاط بیشتر این مسیر بسته شده و تنها تردد به صورت محدود برای بومیان منطقه امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: از همه شهروندان درخواست می‌کنیم تا فردا از این مسیر تردد نکنند، چرا که بر اثر بارش‌های شدید سنگ‌ها در این مسیر لق شده و در دو نقطه شاهد رانش زمین بوده‌ایم که احتمال رانش‌های بیشتر و ریزش سنگ در مسیر وجود دارد، لذا از همه شهروندان اکیدا درخواست می‌کنیم در این مسیر تردد نداشته باشند.

وی ادامه داد: تمامی تمهیدات لازم در این محدوده اندیشیده شده و عوامل اجرایی در منطقه حضور دارند که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوانیم اوضاع را کنترل کنیم.

سه جاده ارتباطی در خوزستان مسدود شد

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از مسدود شدن سه جاده ارتباطی به دلیل طغیان رودخانه‌ها و ریزش کوه خبر داد.

غلام‌عباس بهرامی نیا ، اظهار کرد: جاده مسیر تردد اندیکا - شهرکرد به دلیل شدت بارش و ریزش کوه و بالا آمدن رودخانه‌های منطقه، جاده قدیم بستان - چذابه به دلیل طغیان رودخانه کرخه و جاده گتوند - آبید به دلیل آبگرفتگی و طغیان رودخانه عقیلی مسدود شد.

وی افزود: تردد در جاده‌های دیگر استان در کلیه مسیر‌های ارتباطی خوزستان به صورت روان گزارش شده و مشکلی ندارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: شهروندان و مسافران نوروزی به منظور کسب اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها و جاده‌های خوزستان با شماره گیری سامانه 144 به صورت شبانه روزی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

 

تلاش راهداران برای مهار سیلاب در محور هراز

رئیس اداره راه و شهرسازی لاریجان مازندران با اعلام اینکه همه عوامل راهداری و راهداران مشغول مهار سیلاب در محور مواصلاتی هراز هستند، گفت: جاده شریانی هراز همچنان مسدود است و زمان بازگشایی آن مشخص نیست.
تلاش راهداران برای مهار سیلاب در محور هراز

یوسفی جغتا دقایقی قبل اظهار کرد: به دلیل ریزش شدید نزولات آسمانی و سست شدن کوه‌ها از روز گذشته شاهد ریزش سنگ و سنگ‌ریزه در محور مواصلاتی هراز هستیم.

وی با اشاره به جاری شدن سیل و سیلاب در برخی مناطق سطح جاده هراز، افزود: با اعلام آماده‌باش همه عوامل راهداری و راهداران به همراه وسایل، ماشین‌الات سبک و سنگین راهداری مشغول مهار سیلاب در محور مواصلاتی هراز هستند.

رئیس اداره راه و شهرسازی لاریجان مازندران تصریح کرد: جاده شریانی هراز از روز گذشته تاکنون همچنان مسدود است و زمان بازگشایی آن مشخص نیست.

این مسؤول با اشاره به ریزش نزولات آسمانی، بارندگی، ریزش سنگ و وقوع سیلاب در جاده هراز، بیان کرد: پاک‌سازی سطح جاده از سنگ و سنگ‌ریزه انجام شده است البته هم‌اکنون در منطقه تونل شماره 8 و شرکت پیماب در حال ایجاد مهارکننده‌های سیل هستیم تا ایمنی به جاده هراز بازگردد.

جغتا یادآور شد: بیشتر حجم ریزش سنگ و بروز سیلاب در مناطق زیارباغ، لاسم و ابتهاج بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ساعت 21 شب گذشته به دلیل عدم وجود ایمنی در تردد در دو سمت شمال به جنوب و برعکس محور هراز این جاده شریانی مسدود شد، گفت: با تلاش عوامل راهداری و انتظامی در حال ایجاد ایمنی تردد در محور هراز هستیم همچنین رانندگانی که قصد تردد در جاده هراز را دارند از سفرهای غیرضروری به شدت خودداری کنند و حین سفر البسه گرم، غذای سبک، پرکالری و کم‌حجم همراه خود داشته باشند.

دستور تخلیه 17 روستای الیگودرز صادر شد/ خطر شکستگی سد «خمه»

فرماندار الیگودرز با اشاره به شدت بارش‌ها در این شهرستان گفت: خطر شکستگی سد «خمه» وجود دارد.

حمید کشکولی ظهر امروز، اظهار کرد: شدت بارش‌ها موجب آبگرفتگی معابر و خیابان‌های شهر الیگودرز شده است.

وی با اشاره به اینکه راه ارتباطی 290 روستای الیگودرز کاملا مسدود است، عنوان کرد: رانش و ریزش جاده، تخریب ابنیه و پل‌ها موجب قطع راه ارتباطی روستاها شده است.

فرماندار الیگودرز خاطرنشان کرد: بارندگی موجب آبگیری معابر و خیابان‌های سطح شهر شده و از طرفی رودخانه نیز در حال پر شدن است.

کشکولی ادامه داد: در صورت وقوع خطر سیلاب، هشدار ترک منازل به ساکنان حاشیه رودخانه الیگودرز داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط الیگودرز با درود کاملا مسدود است، تصریح کرد: محور الیگودرز- شازند- اراک- توره و بروجرد محور جایگزین اعلام شده است.

فرماندار الیگودرز اظهار کرد: با توجه به اینکه خطر شکستگی سد خمه وجود دارد، هشدارها به اهالی روستای خمه به منظور ترک خانه‌هایشان داده شده است.

کشکولی عنوان کرد: تاکنون دستور تخلیه به 10 روستای بخش زز و ماهرو، 5 روستای بخش زلقی و 2 روستای بخش مرکزی الیگودرز داده شده است.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه‌های خدماتی در آماده‌باش کامل به سر برده و با استفاده از همه امکانات و تجهیزات مشغول امدادرسانی به شهروندان این شهرستان هستند.

 

ساکنین حریم رودخانه کرهرود منازل خود را تخلیه کنند

فرماندار اراک گفت: ساکنین اطراف حریم رودخانه کرهرود و سنجان اطراف رودخانه را تخلیه کنند.

حسین بختیاری اظهار کرد: با توجه به وضعیت رودخانه کروهرود از اهالی سنجان و کرهرود خواسته شده اطراف رودخانه را تخلیه کنند.

وی تصریح کرد: احتمال خطر در این منطقه وجود دارد، از مردم خواهش داریم تحت هیچ شرایطی به اطراف رودخانه‌ها نرود و در مسیر رود‌ها توقف نکنند.

دیواره رودخانه در کرهرود اراک تخریب شده و از مردم خواسته شده از نزدیک شدن به این مناطق خودداری کنند.

 

شرایط در شهر پلدختر و معمولان بحرانی است

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «شرایط در شهر پلدختر و معمولان بحرانی است»، گفت: در شرایط کنونی نیروهای امدادی باید حداکثر توان خود را برای نجات جان مردم بگذارند.

سید حمیدرضا کاظمی، با اشاره به آخرین وضعیت شهرهای پلدختر و معمولان بعد از سیل، بیان کرد: وضعیت شهر پلدختر و معمولان بحرانی است به طوری که آب خانه‌های مردم را گرفته است و در شهر و روستا آب جریان دارد. مردم گرفتار سیل هستند و بر روی پشت بام منازل ایستاده‌اند. نه شرایط جوی اجازه می‌دهد که هلی‌کوپتر این افراد را نجات دهد و نه امکانات به میزان کافی موجود نیست که بتوانند افراد را از منازل نجات دهند.

وی تصریح کرد: اگر آب از این میزان بالاتر برود جان مردم در خطر است. انتظار می‌رود که دستگاه‌های امدادرسان با استفاده از امکانات امدادی نظیر هلی‌کوپتر برای نجات جان مردم اقدام کنند. از لحاظ مالی که دیگر چیزی برای شهر و مردم باقی نمانده است. حداقل تلفات نداشته باشیم.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نیروهای امدادی باید هرچه سریع‌تر به داد مردم برسند و جان مردم را نجات دهند. اکنون نصف شهر پلدختر و معمولان در زیر آب است و تمام روستاهای حاشیه رودخانه به زیر آب رفته است و مردم بر روی پشت بام‌ها نظاره‌گر تخریب هستند و درخواست کمک دارند.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پایان تاکید کرد: آنچه که در شرایط کنونی حائز اهمیت است نجات جان مردم است. تنها استفاده از بالگرد است که در شرایط کنونی می‌تواند جان مردم را نجات دهد.

 

تخریب پل اناری و برخی منازل مسکونی در خرم‌آباد؛ از تردد در سطح شهر خودداری شود
رئیس سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد با بیان اینکه پل اناری و برخی منازل مسکونی در شهر خرم‌آباد تخریب شده است گفت: مردم از تردد در سطح شهر خودداری کنند.

حمید علیرضایی، با اشاره به بارش‌های شدید و آبگرفتگی در سطح شهر اظهار داشت: با توجه به‌شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه پل اناری تخریب شد.

وی افزود: منازل مسکونی در علوی، عباسیه، نگارستان، سرچشمه، مطهری، شهدای شرقی و کرگانه دچار آب‌گرفتگی شده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‌آباد عنوان کرد: منازل مسکونی در نوار ساحلی رودخانه کرگانه دچار آب‌گرفتگی شده و تعدادی از واحدهای مسکونی در این منطقه نیز تخریب‌شده است.

وی بیان کرد: پارک شهر خرم‌آباد زیرآب رفته و محله باغ دختران تا پل حاجی و همچنین منطقه ماسور آب وارد منازل مردم شده است؛ در حال حاضر تمامی نیروهای آتش‌نشانی در حال امدادرسانی و نجات دادن مردم هستند و فرصت تخلیه آب‌گرفتگی منازل نیست.

علیرضایی تصریح کرد: از مردم درخواست می‌شود از تردد در سطح شهر خودداری کنند و در مناطقی که تخریب و آب‌گرفتگی وجود دارد حضور نیایند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر