ترکیه در واکنش به موضع آمریکا

وزیرخارجه ترکیه: قرارداد اس ۴۰۰ با روسیه منعقد شد

خبرگزاری ایرنا: به نقل از عربی 24 چاووش اغلو در اندیشکده واشنگتن به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد: ترکیه همچنان به قرارداد اس 400 با روسیه با وجود فشار‌های دولت آمریکا پایبند و این قرارداد نهایی شده است.

وزیرخارجه ترکیه افزود: نمی‌توان ترکیه را مجبور کرد بین غرب و روسیه یکی را انتخاب کند و آنکارا وارد چنین مسیری نخواهد شد.
اغلو همچنین گفت که «واشنگتن اخیرا به ترکیه موشک‌های پاتریوت را پیشنهاد کرده، اما تضمینی برای فروش نداده است».
آمریکا تهدید کرده است که در صورت خرید اس 400 از روسیه این کشور را از دستیابی به تجهیزات جنگنده اف 35 آمریکایی محروم خواهد کرد.
اغلو افزود: ترکیه به آمریکا پیشنهاد تشکیل گروهی فنی را داد تا مشخص کند که آیا سیستم موشکی اس 400 تهدیدی برای جنگ افزار‌های آمریکا و ناتو هست یا نه؟
وی گفت: ترکیه سیستم (اس 400) را در نظام ناتو تلفیق نکرده است و خواستار تشکیل گروه فنی هستیم تا اطمینان حاصل شود که اس 400 خطری برای اف 35 آمریکا یا سیستم‌های ناتو ندارد.
آمریکا در واکنش به برنامه آنکارا برای خرید سامانه‌های دفاعی اس 400، انتقال تجهیزات جنگنده رادارگریز اف 35 به ترکیه را متوقف کرد.
این نخستین گام آمریکا در توقف فروش جنگنده‌های رادارگریز اف 35 به ترکیه به عنوان یکی از متحدان واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.
مقام‌های آمریکایی در روز‌های اخیر به همتایان ترکیه‌ای خود گفته بودند که تجهیزاتی را که برای ارسال جنگنده‌های اف 35 لازم است، به این کشور نمی‌فرستند.
ارسال تجهیزات آموزشی و همه محموله‌های بعدی مرتبط با اف 35 به ترکیه لغو شده است.
اختلاف آنکارا و واشنگتن برای ارسال جنگنده‌های اف 35 به دلیل برنامه ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 از روسیه پیش آمده است.
آمریکا و متحدانش در ناتو نگران آن هستند که تداوم تولید بخش‌هایی از اف 35 و وجود این جنگنده در ترکیه و حضور همزمان کارشناسان روسیه برای فعالیت سامانه‌های اس 400 سبب شود روس‌ها امکان شناسایی این جنگنده‌ها در رادار اس 400 را داشته باشند.
واشنگتن برای منصرف کردن آنکارا از خرید اس 400، پیشنهاد فروش سامانه ضدموشک پاتریوت را که مقرون به صرفه‌تر بود، داد، اما ترکیه ضمن علاقه مندی به خرید این سامانه، حاضر به انصراف از خرید اس 400 نشد.
تنش‌های بین ترکیه و آمریکا ممکن است تشدید شود و چنانچه آنکارا قرارداد خرید اس 400 را با روسیه امضا کند، ترکیه احتمالا با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر