کتامین چیست؟

کتامین یک آرامش بخش است که عمدتا به عنوان مسکن درد یا داروی بیهوشی برای حیوانات استفاده می شود. کتامین می تواند در انسان آثار توهم زا ایجاد کند. کتامین امروزه به عنوان مادر مخدر نیز نام برده می شود.

کتامین دارای خواص دارویی برای بیهوشی است. این ماده کتامین داروی تضعیف کننده سلسله اعصاب مرکزی و هوشبری است. این ماده به طور گسترده در دامپزشکی استفاده می شود. کتامین به علت ایجاد آثار توهم زا برای انسان امروزه به عنوان یک ماده مخدر نیز مطرح می شود که استفاده از ان در میان جوانان گسترش یافته است.

کتامین

کتامین چگونه کار می کند؟

کتامین یک مشتق از فنسیکیدیدین است. هر دو آنها بخشی از خانواده آنتاگونیست های گیرنده NMDA هستند. NMDA یک آگونیست گلوتامات است. هنگامی که یک ماده آگونیست است، به این معنی است که اثر یک ماده دیگر را تقویت می کند. برعکس، زمانی که یک ماده یک آنتاگونیست است، به این معنی است که عمل یک ماده دیگر را مسدود می کند.

کتامین یک ماده بیهوشی است زیرا فعالیت NMDA را متوقف می کند که مسئول افزایش فعالیت گلوتامات است. گلوتامات انتقال دهنده عصبی است که بیشترین ارتباطات سیناپسی را در مناطق مختلف سیستم عصبی و مغز دارد. به عنوان مثال قشر مغزی دارای غلظت های زیادی از گلوتامات است، زیرا منطقه ای است که در آن یادگیری و حافظه قرار دارد.

از آنجا که کتامین بلوک گلوتامات را تشکیل می دهد، سیناپس ها اطلاعات هیجان انگیزی را انتقال نمی دهند و سیستم عصبی وارد حالت آرامش می شود. بسته به دوز، دارو بیشتر شبیه یک آرام بخش است.

 

هدف از مصرف کتامین چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، کتامین به عنوان یک ماده آرامبخش و بیهوشی در پزشکی و دامپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال پزشکان به ندرت از کتامین به دلیل عوارض متعدد و خطرناک آن استفاده می کنند. زیرا این یک ماده روان گردان است. کتامین ماده ای است که می تواند وضعیت ذهنی فرد را تغییر دهد. با این حال در کشورهای کمتر توسعه یافته ممکن است از کتامین به عنوان یک بیهوشی استفاده کنند زیرا ارزان تر از بسیاری از گزینه ها است.

 

کتامین

چرا کتامین یک ماده روان گردان است؟

کتامین یک ماده توهم زای قدرتمند است. این بدان معنی است که حس بدن بیمار خود را در فضا تغییر می دهد. به طور معمول افراد احساسات سبک، رهاشدن را توصیف می کنند. هنگامی که پزشکان برای اولین بار از دوزهای پایین در کودکان و سالمندان استفاده می کردند، بسیاری از بیماران در مورد آنچه که تحت تاثیر کتامین احساس کردند، بیان می کردند. از آنجاییکه بسیاری از موارد اظهار نظرهای عجیب و غریب وجود داشت، پزشکان مطالعات متعددی انجام دادند تا اینکه در نهایت متوجه شدند که حتی در دوزهای بسیار پایین، کتامین دارای خواص حساسیتی قوی است. بنابراین دقیقا این ویژگی است که دارو را خطرناک می کند. علاوه بر این اندازه گیری مقدار دوز مناسب دشوار است، زیرا عوارض جانبی فوری است. به عنوان مثال در حداقل دوز اثر آرامش ایجاد می کند. با این حال حتی یک افزایش جزئی در دوز می تواند تجربه های نزدیک به مرگ را نیز به وجود بیاورد.

 

عوارض مصرف کتامین چیست؟

به غیر از توهم، کتامین می تواند حافظه فرد را تغییر دهد و تمرکز را با مشکل مواجه کند. در دوزهای بالاتر فرد ممکن است از آریتمی ها رنج ببرد یا با مشکلات قلبی مواجه شود. دیگر عوارض قلبی عروقی شامل فشار خون بالا، نارسایی قلبی عروقی و افزایش فشار داخل جمجمه است.

همچنین خطر مرگ در کودکان وجود دارد، زیرا این دارو ممکن است باعث ایجاد اسپاسم حنجره ای شود. علاوه بر این کودکان همچنین می توانند از تشنج یا انقباض غیر دائمی عضلات رنج ببرند.

برای همه دلایل فوق پزشکان به ندرت استفاده می کنند. از آنجایی که عوارض بسیار زیاد، مکرر و خطرناک هستند، معایب بیش از مزایای آن است. علاوه بر این اگر با سایر مواد مانند الکل ترکیب شود کتامین خطرناک تر می شود.

اگر فکر می کنید کسی کتامین مصرف کرده است، باید بلافاصله با خدمات اضطراری تماس بگیرید. سپس فرد را در یک اتاق آرام قرار دهید. چراغ ها را خاموش کنید تا بتوانید تمام محرک ها را کاهش دهید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان