به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، معاونت حقوقی از محوریترین معاونتهای قوه قضاییه به شمار میرود و از این رهگذر مدیریت کلان و سیاستگذاری در امورحقوقی دستگاه قضایی را عهدهدار است.
بر این اساس مواردی نظیر مدیریت، ساماندهی، برنامهریزی، اولویتبندی و انجام امور مربوط به تدوین لوایح و مقررات قضایی، تنقیح قوانین و مقررات، صدور نظریههای مشورتی، ساماندهی مطالعات حقوقی، ساماندهی اسناد و پروندههای مختومه، ایجاد بایگانیهای الکترونیک و حوزه ترجمه رسمی از تکالیف برجسته این معاونت به شمار میرود.
ذبیح اله خدائیان معاون حقوقی قوه قضاییه در گفتوگو با خبرنگار گروه حقوقی وقضایی خبرگزاری میزان به تشریح وظایف و عملکرد اداره کل اسناد و امور مترجمان اشاره کرد و گفت: اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی مدیریت ساماندهی و نظارت بر امور مترجمان رسمی و اسناد و بایگانی راکد قوه قضاییه را عهدهدار است.
وی افزود: در این راستا به انجام تکالیف نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مرتبط با حوزههای یادشده، رسیدگی به تخلفات انتظامی مترجمان رسمی، تشکیل شورای عالی ترجمه، انتخاب قاضی تأیید اسناد ترجمه شده در شهرستانها با هماهنگی رؤسای کل دادگستریها و معرفی به معاون حقوقی جهت صدور و ابلاغ، برگزاری آزمونهای جذب مترجم رسمی، نظارت بر عملکرد مترجمین و دفاتر ترجمه رسمی، برنامهریزی و نظارت بر اجرای طرح ساماندهی اسناد و پروندههای مختومه قضایی و ... اهتمام میورزد.
ساماندهی اسناد و پروندههای مختومه قضایی
معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: به دنبال بروز معضلات متعدد و پیشبینی الزامات و تکالیف قانونی در برنامههای توسعه کشور مبنی بر لزوم ساماندهی پروندههای مختومه و بایگانیهای راکد توسط قوه قضاییه، معاونت حقوقی عهدهدار انجام طرح ساماندهی اسناد و بایگانیهای راکد دستگاه قضایی گردید که نتایج حاصل از اجرای این طرح به طور سراسری در دو حوزه بایگانیهای راکد دادگستریهای کشور و مراجع و واحدهای تابعه قوه قضاییه، در فرایندهای مختلف پالایش (ضروری و غیر ضروری)، ثبت اطلاعات در رایانه، رقومیسازی (اسکن)، انتقال یا امحاء تحت نظارت این معاونت، از ابتدا (1389) تا پایان آذرماه تهیه و ثبت گردیده است.
خدائیان بر بازرسی از نحوه ساماندهی این اسناد و پروندهها تاکید کرده و گفت: در راستای انجام بهینه طرح ساماندهی، معاونت حقوقی به عنوان اصلیترین راهبر طرح، انجام بازرسیهای دورهای از مراکز مجری را در سراسر کشور در دستور کار داشته و دارد.
معاون رئیس قوه قضاییه ادامه داد: بازرسیهای انجام شده توسط کارشناسان این معاونت در طی سالهای 1393 تا 1397 مجموعه دربردارنده 64 نوبت بازدید از دادگستری استانها و مشتمل بر 273 بازدید از شهرستانها است.
دستاوردهای ساماندهی اسناد و پروندههای مختومه
معاون حقوقی دستگاه قضایی در ادامه به دستاوردهای ساماندهی اسناد اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح دستاوردهای بسیار خوبی از جمله آزادسازی حدود 74,246 متر مربع از فضاهای فیزیکی اشغال شده بایگانی راکد دستگاه قضایی در سراسر کشور، تقدیر سازمان اسناد ملی از معاونت حقوقی و ارجگذاری بر یک دهه جهاد و تلاش مجدانه دستگاه قضایی به عنوان دستگاه برتر کشوری در سامان بخشی به اسناد و بایگانیهای راکد خود طی سنوات 1391 تا 1396 و مکانیزه شدن بایگانیها و ارتقاء امنیت پروندهها را به همراه داشته است.
حوزه ترجمه رسمی کشور
خدائیان در ادامه به تشریع عملکرد این معاونت در حوزه ترجمه رسمی اشاره کرد و گفت: از سال 1388 تا 1397 بالغ بر شش میلیون و 458 هزار و 209 مورد از اسناد ترجمه شده مترجمان رسمی کشور توسط کارشناسان معاونت حقوقی و قضات تأیید اسناد کشور تأیید و تصدیق شده است.
این حقوقدان افزود: ارتباط تنگاتنگ حوزه ترجمه رسمی با وجهه بینالمللی ایران، درآمدزایی این بخش و لزوم توجه به منافع صاحبان ترجمه و...، نظارت کارآمد بر این حوزه و انجام بازرسیهای مستمر و دورهای را از دفاتر ترجمه رسمی به امری ضروری تبدیل کرده است. بر اساس آمار و ارقام به دست آمده تعداد 1810 مورد بازرسی از دفاتر ترجمه رسمی کشور توسط کارشناسان معاونت طی سالهای 1388 تا 1397 انجام شده است.
وی به صدور یا تمدید پروانه فعالیت مترجم رسمی هم اشاره کرد و گفت: معاونت حقوقی قوه قضاییه در حوزۀ سامانبخشی به امور مترجمان رسمی اعم از صدور، تعویض و تمدید پروانه مترجمی رسمی طی سالهای 1388 تا 1397 عملکردی به میزان یک هزار و 831 مورد و در حوزه صدور پروانه تأسیس دفتر ترجمه رسمی آماری به میزان یک هزار و 956 مورد داشته است.