به گزارش ایسنا، تحلیلگران پالایش در نظرسنجی بلومبرگ اظهار کردند پالایشگاههای جهان از سال آینده با اجرای مقرراتی که تحت آن آلودگی سولفور سوختهای دریایی باید کاهش پیدا کند، باید حدود 700 هزار بشکه در روز نفت بیشتری پالایش کنند.
تأمین نفت بیشتر ممکن است راحت نباشد زیرا تولیدکنندگان نفت اوپک و متحدانشان عرضه میلیونها بشکه نفت را محدود کردهاند و ممکن است محدودیتهای عرضه خود را تمدید کنند.
از ژانویه سال 2020 کشتیها در اکثر نقاط دنیا باید محتوای سولفور سوخت خود را از 3.5 درصد به 0.5 درصد کاهش دهند. همچنین آنها میتوانند با نصب تجهیزاتی معروف به اسکرابر جلوی انتشار این آلاینده را بگیرند.
دی اکسید سولفور عامل تشدید مشکلات سلامتی مانند آسم و همچنین نگرانیهای محیط زیستی مانند باران اسیدی است. با وجود این که این مقررات در ژانویه سال 2020 به اجرا گذاشته میشوند اما انتظار میرود مالکان کشتی از پیش خود را آماده کنند. در نتیجه تقاضا برای سوختهای جدید ممکن است از اواخر امسال تسریع شود.
دلیل این که تقاضا برای نفت افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد این است که پالایشگاهها باید تولید فرآوردههایی مانند دیزل را شروع کنند تا کمبود سوخت دریایی حاوی سولفور بالا را جبران کنند و به این منظور باید نفت بیشتری مصرف کنند.
با این حال تحلیلگران انتظار دارند تأثیر مقررات جدید روی رشد نرخ پالایش نفت به مدت طولانی ادامه نخواهد داشت و در سال 2021 تا 2022 از میان میرود.
شرکت "وود مک کنزی" پیش بینی میکند در نتیجه اجرای مقررات IMO 2020 مصرف نفت توسط پالایشگاهها 700 هزار بشکه در روز رشد کند در حالی که شرکت "فکتس گلوبال انرژی" انتظار دارد مصرف نفت پالایشگاهها بین 500 هزار بشکه در روز تا یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.