در قالب ۳ کتاب منتشر شد

کوچه مرجانی‌ها، نامه‌ای بسیار طولانی و ۱۸ داستان

«کوچه مرجانی‌ها» نوشته سپیده ابرآویز، «نامه‌ای بسیار طولانی» نوشته مریما با و مجموعه داستان «صدای کوتاه نویسنده» با گردآوری البرز احمدی منتشر شده‌اند.

کوچه مرجانی‌ها، نامه‌ای بسیار طولانی و 18 داستان

 به گزارش ایسنا،  رمان «کوچه مرجانی‌ها» نوشته سپیده ابرآویز در  143 صفحه با شمارگان 1200 نسخه و قیمت 23هزار تومان در انتشارت کتاب نیستان منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: شکوفه را صبح گذاشتیم زیر خاک. کوچه و من، بعد از مردن شکوفه با هم کاری نداریم. همه کوچه مرجانی‌های آن سال‌ها رفتند، حتی نگار.

حالا دیگر از این کوچه، در فاصله بین تئاتر شهر و تالار رودکی، جوان‌هایی می‌گذرند با جلیقه‌های ریشه‌دار، با مانتوهای چین‌دار و رنگی، با سیگارهایی میان انگشت‌های لاغر، نزدیک ناخن‌های بلند که آویزهای براق به آن‌ها وصل است. حالا دیگر همه چیز این کوچه فرق کرده است.

 همچنین «نامه‌ای بسیار طولانی» نوشته مریما  با  با ترجمه سوادو لی  در 160 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 30هزار تومان در نشر علمی فرهنگی معصومی راهی بازار شده است.

در معرفی ناشر از  نویسنده و کتابش آمده است: مریما با از مشهورترین داستان‌نویسان زن سنگالی است و در شمار برجسته‌ترین داستان‌نویسان قاره آفریقا قرار داد. مریما با از نویسندگان چیره‌دست در تشریح مسائل و نقش و دشواری‌های زندگی زنان آفریقا، به ویژه در سنگال است و از مسائلی  مانند ازدواج، زایمان، بیماری، مرگ، بی‌سوادی و خیانت صحبت می‌کند. مریما با به علت موضوعاتی که در رمان‌هایش مطرح می‌کند، یک نویسنده و پژوهشگر اجتماعی - نه از نظر کمیت، بلکه از نظر کیفیت - شناخته می‌شود.  او در سال 1981 میلادی درگذشت.

مشهورترین رمان او «نامه‌ای بسیار طولانی» است. این رمان یکی از معروف‌ترین رمان‌های ادبیات آفریقا در قرن بیستم است که در سال 1979  میلادی به زبان اصلی فرانسوی نوشته و به بیست و چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است.  این رمان به عنوان کتاب درسی در دبیرستان‌های سنگال تدریس می‌شود. مریما با در «نامه‌ای بسیار طولانی» به تشریح فرهنگ‌های متفاوت و گوناگون کشور سنگال می‌پردازد و در این بررسی، او پیرامون مردم و اقوام، اقشار و طبقات مختلف اجتماعی سنگال، به ویژه وقایع تاریخی، دینی، سنتی، جغرافیایی، اجتماعی و نیز اختلافات خانوادگی و درون قبیله‌ای جامعه سنگال صحبت می‌کند و از آن‌ها اطلاعاتی بسیار ارزنده و سودمند ارائه می‌دهد.  او در این رمان با شجاعت از زبان زنان سنگال، به ویژه درباره تعدد زوجات و مشکلات آن سخن می‌گوید.

 همچنین مجموعه داستان «صدای کوتاه نویسنده: هجده داستان کوتاه» با گردآوری البرز احمدی در 107 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 16 هزار تومان در انتشارت ماهوریان عرضه شده است.

این مجموعه با این داستان‌ها همراه است: «ا که هی» نوشته پیمان پورشکیبائی، «اتفاق توی ذهنم پرسه می‌زند» از فاطمه حسن‌پور، «از فصل و فاصله» نوشته مسعود نورمحمدیان، «الخ» نوشته نصرت ماسوری، «باید مرگش را جلو بیاندازم»  قباد حیدر، «ساعت پنج بعدازظهر» از پروین مختاری، «تمیز مثل برف» از تکتم توسلی، «تو در تو» نوشته محمدرضا پورجعفری، «خانه قدیمی مجید» از قدرت قائم‌مقامی، «درخت ثریا» از نسرین اسدی، «دیوار برلین که فرو ریخت» نوشته سهیلا عرفانیان، «زمستان استکهلم» از زهره حکیمی، «عرق شیرین» نوشته محمدرضا گودرزی، «عطر یاس امین‌الدوله» از مونا عامری، «غربت آشنا» نوشته پروین جاودان، «قفل در» از فرخ‌لقا نوایی، «نی‌لبک» از سیما عبادی و «یک قزل‌آلای کوچک برای دخترش» نوشته گیتی رجب‌زاده.

در مقدمه ناشر آمده است: داستان کوتاه، عملی ناتمام است. قوس کوچکی از زندگی. در بهترین شکل نشان می‌دهد که چه چیزهایی را ننوشته‌ایم. داستان کوتاه نفسی‌ است که می‌کشیم. هر لحظه از زندگی‌مان را به لحظه دیگر می‌پیوندد. داستان کوتاه لحظه مرگ است و گریز از مرگ. کاری برای نمردن. استراحتگاهی موقت است برای رسیدن به منزل بعدی، به داستان کوتاهی دیگر و داستان‌های کوتاه دیگر. مجموعه‌ای که چهره ما را در جامعه و چهره جهان را در فضای خاصی که در آنیم بازمی‌نمایاند. درد زخمی مرگبار را که بر ما وارد می‌شود  در قالبی تند و قاطع بازمی‌گوییم تا آن کس که پشت سر یا در کنار ماست و از آوار فاجعه جان به در برده‌ است، گواهی باشد بر آنچه بر ما رفته‌ است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان