جنگل راش مازندران ؛ ثروتی از جنس طبیعت

جنگل ها مجموعه ای از درختان کوچک و بزرگ هستند که در کنار یکدیگر مناظر زیبایی را خلق کرده اند و با جلوه های تماشایی، بسیاری را به سوی خود می کشانند

جنگل راش

جنگل ها مجموعه ای از درختان کوچک و بزرگ هستند که در کنار یکدیگر مناظر زیبایی را خلق کرده اند و با جلوه های تماشایی، بسیاری را به سوی خود می کشانند. مناطق شمالی کشور تعدا زیادی از این جاذبه را در خود جای داده است و به سبب آب و هوای خاص نمونه هایی دیدنی از جنگل ها در آن به چشم می خورد. برخی از این جنگل ها به سبب حضور نوع خاصی از درختان اهمیت خاصی دارند و از ارزش بسیاری برای انسان برخوردارند.

می خواهیم کوله بار ببندیم و راهی استان مازندران شویم. مسیر شهرستان سوادکوه را در پیش می گیریم و به روستای سنگده می رویم. در این روستا یکی از منحصر به فردترین جنگل های ایران انتظارمان را Lی کشد که با سایه سار درختان سر به فلک کشیده اش به استقبالمان می آید و ما را راهی دنیایی بهشتی می کند.

وقت آن است که از شهر و روزمرگی ها و خستگی ها دور شویم و لحظاتی را در دامان طبیعت به سر ببریم. می خواهیم از این انبوه سبز، آرامش هدیه بگیریم. شما هم معطل نکنید و با ما به جنگل راش بیایید و افسون زیبایی های آن شوید.

کارناوال را در این سفر همراهی کنید…

جنگل راش

چرا جنگل راش؟


– جنگل راش محل رشد و نمو یکی از گونه های کمیاب درختان به نام راش است.

– این جنگل با طبیعت بسیار زیبای خود می تواند لحظاتی سرشار از آرامش را برایتان به ارمغان بیاورد.

جنگل راش

جنگل راش ؛ زیبای ارزشمند

با دورشدن از شهر سوادکوه و پش سر گذاشتن جاده به روستایی به نام سنگده می رسیم که در سایه سار قله خرونرو قرار دارد و یکی از زیباترین و ارزشمندترین جاذبه های طبیعی ایران را در خود جای داده است.

این جاذبه ی تماشایی، جنگل راش یا مرسی سی نام دارد و شما را به قدم زدن در مسیری رویایی و لذت بردن از چشم اندازهای کم نظیر دعوت می کند. این جنگل یکی از شاخص ترین منابع درخت راش می باشد که در مناطق کم ارتفاع شمال کشور بسیار نادر و کمیاب است.

جنگل راش

دیدنی ها و تفریحات

با انجام دادن فعالیت های زیر لحظاتی فراموش نشدنی را در جنگل راش برای خود خلق کنید.

1- جنگل نوردی

با ورود به جنگل درختان سر به فلک کشیده، شما را مسحور زیبایی خود خواهند کرد. قدم زدن در میان این جنگل به منزله ی گذر از مسیری رویایی است که برای لحظاتی، آرامش را برای شما به ارمغان می آورد.

جنگل راش

2- رودخانه خروشان

در میان جنگل صدای گذر آب شما را همراهی خواهد کرد تا خستگی را برای شما بی معنا کند. این رودخانه با عبور از میان جنگل راش طراوت فضا را چندین برابر کرده و موجب تماشایی تر شدن آن شده است.

جنگل راش
photo by Peyman Leylan

3- آبشار اوبن

با پیشروی در جنگل صدای ریزش آب به گوش می رسد که حکایت از نزدیک شدن به آبشار دارد. آبشار زیبای اوبن در دل جنگل راش خودنمایی می کند و بر زیبایی آن می افزاید. این آبشار از چشمه های طبیعی بالا دست خود سرچشمه می گیرد و پس از سرازیر شدن در میان جنگل به رود تجن می ریزد.

آبشار اوبن
photo by Morteza Esfandiari

4- پیک نیک

اگر دوست دارید که خاطراتی خوش را برای خود و همسفرانتان خلق نمایید، پیک نیک و خوشگذاری در جنگل راش را فراموش نکنید. در گوشه و کنار جنگل می توانید بساط پیک نیک خود را برپا کنید و از این مناظر بهشت گونه لذت ببرید.

جنگل راش

5- عکاسی

به هر طرف که نگاه کنید سوژه ای برای ثبت با دوربین عکاسی پیدا می کنید. از درختان سر به فلک کشیده گرفته تا رقص آب در میان جنگل و ریزش آب از آبشار، همه و همه می توانند تبدیل به تصاویری ماندگار در آلبوم عکس های شما شوند.

جنگل راش

پوشش گیاهی ؛ راش، ثروتی از جنس طبیعت

سراسر جنگل راش را درختان کهن پوشانده اند که از جمله ی آنها می توان به افرا، سردار یا سرخدار، ملج، توسکا و راش اشاره نمود. در این میان راش از همه ی درختان ارزشمند تر است چرا که با وجود کمیاب بودن، در این منطقه در ارتفاع 2000 متر از سطح دریا به وفور دیده می شود.

درخت راش، شاخ و برگ های زیادی دارد و با عنوان سایه پسند مشهور است. این درخت در مناطق سرد رشد خوبی ندارد و مناطق گرم محیط بهتری را برای نمو آن فراهم می آورند. به دلیل اینکه ریشه های درخت، سطحی است، جنگل هایی با خاک کم عمق و آهکی بهترین مکان برای آن به شمار می روند. این درخت می تواند تا ارتفاع 35 متر رشد کند و  قطرش 1٫5 متر برسد.

راش بسیار حساس می باشد و در هر فصلی امکان از میان رفتن آن وجود دارد. سرمای شدید زمستان به نهال این درخت آسیب می زند و سرمای بهاره نیز برگ هایش را از بین می برد. در گرمای تابستان نیز این درخت در امان نیست و ممکن است به آن آسیب وارد شود.

این درخت بین 200 تا 250 سال عمر می کند و در جنگل های وسیع بین 60 تا 80 سالگی و در فضای باز بین 40 تا 50 سالگی به بار می نشیند. با وجود خاک خوب، هر 5-6 سال یک بار و در آب و هوای نامساعد هر 15 سال یک بار میوه هایی بر روی شاخه های آن به چشم می خورد که 7 تا 5 درصد روغن دارد.

چوب راش یکی از پرمصرف ترین چوب هاست و در اموری چون ساخت منازل روستایی، ساخت درب و پنجره، میز و صندلی ، مبل و .. کاربرد دارد. از سلولز راش نیز به منظور تولید پارچه های ابریشمی مرغوب و لطیف استفاده می کنند. به علاوه، زغال و هیزم آن نیز از شهرت خاصی برخوردار است.

جنگل راش

بهترین فصل سفر

راش در ارتفاع نسبتا بالاییی قرار دارد و آب و هوای کوهستانی بر آن حکمفرماست پس بهترین زمان برای بازدید از جنگل راش، اواسط بهار تا اوایل زمستان است.

بهار و تابستان: پوشش سرسبز جنگل بسیار زیبا به نظر می رسد.

پاییز: در فصل پاییز، جنگل راش به سبب رنگارنگی برگ هایش بر سر زبان ها می افتد و گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.

زمستان: ارتفاع زیاد منطقه باعث می شود که سرمای سختی بر آن حاکم شود.

جنگل راش
جنگل راش

کجا بمونیم؟

برای اقامت می توانید از خانه های محلی، مهمانسراها و هتل های شهرهای اطراف استفاده کنید. کمپینگ در طبیعت هم یکی دیگر از گزینه های شماست که برای آشنایی با آن می توانید مطالب زیر را مطالعه نمایید:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ ؛ وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

جنگل راش

ملزومات سفر

برای جنگل نوردی کفش مناسب به پا داشته باشید و به دلیل سرد بودن منطقه بردن لباس گرم را نیز به شما توصیه می کنیم. مواد غذایی فاسد نشدنی نیز به همراه داشته باشید تا در ساعاتی که در جنگل هستید بتوانید از آن استفاده نمایید.

هفت آبشار تیرکن

راه دسترسی

آدرس

استان مازندران، 50 کیلومتری شیرگاه

راه دسترسی

در جاده فیروزکوه بین شهرک صنعتی شورمست و پل سفید یک خروجی وجود دارد که شما را به لمرز و سپس به فلورد می رساند. مسیر را ادامه دهید تا به وزملا و درزیکلا و در نهایت به روستای سنگده برسید. از روستای سنگده جاده ای خاکی وجود دارد که شما را به ابتدای جنگل می رساند. برای عبور از این جاده می توانید از محلی ها کمک بگیرید.

فاصله از شهرهای اطراف

شیرگاه : 50 کیلومتر

فیروزکوه: 77 کیلومتر

جنگل راش

دیدنی های اطراف

در نزدیکی جنگل راش جاذبه های دیگری نیز وجود دارند که در صورت داشتن زمان می توانید از آنها بازدید نمایید:

* دریاچه شورمست ؛ برای آشنایی با این جاذبه در کارناوال بخوانید:  دریاچه شورمست مازندران ؛ تنها دریاچه طبیعی سوادکوه

* ییلاق آلاشت ؛ برای آشنایی با این جاذبه در کارناوال بخوانید: روستای آلاشت ؛ بهشتی تاریخی در طبیعت مازندران

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست

توصیه های کارناوالی

در سفر به جنگل راش مراقب طبیعت باشید. ریختن زباله و یادگاری نوشتن بر روی درختان تنها این سرمایه ی ارزشمند را از آیندگان می گیرد و فایده ی دیگری ندارد.

حتی الامکان از روشن کردن آتش خودداری کنید و اگر مجبور به این کار شدید دو نکته را مد نظر قرار دهید: چوب درختان را برای روشن کردن آتش نشکنید و قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل نمایید.

جنگل راش

سخن آخر

تا به حال به جنگل راش سفر کرده اید؟

چه جنگل های زیبای دیگری را در ایران می شناسید؟

تجربیات خود را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید

منتظر شما هستیم…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان