ماهان شبکه ایرانیان

مهران مدیری: مردی برای تمام فصول ـ قسمت دوم

مهران مدیری: مردی برای تمام فصول ـ قسمت اول

 

مهران مدیری: مردی برای تمام فصول ـ قسمت اول

تولد دوباره
درحالی‌که خبر می‌رسید، مدیری با مجموعه‌ای جدید در حال و هوای برره به تلویزیون بازمی‌گردد، «قهوه تلخ»، هیچ‌گاه به آنتن تلویزیون نرسید. مدیری با مدیران سیما به توافق نرسید و برای اولین بار،یک مجموعه چندقسمتی که کار حرفه‌ای محسوب می‌شد را روانه شبکه نمایش خانگی کرد. تا قبل از «قهوه تلخ»، آثاری که در این شبکه پخش می‌شدند آن‌قدر جدی نبودند که مخاطب را درگیر کنند و یک پلت فرم جدی برای عرضه آثار هنری محسوب گردد. حتی «گنج مظفر» که خود مدیری برای پخش در این شبکه ساخته بود هم آن‌قدرها دیده نشد. «قهوه تلخ»، تولد رسمی شبکه نمایش خانگی بود و همچنین آغاز دوران کدورت مدیری و تلویزیون.«قهوه تلخ» روایتی مشابه «شب‌های برره» داشت و برهه‌ای خیالی قبل از روی کار آمدن قاجارها در ایران را به تصویر می‌کشید و کاراکتر نیما زند کریمی همان کاراکتر کیانوش بود.

بااینکه جدایی قاسم‌خانی‌ها از مدیری ضربه مهلکی به کار او بود، «قهوه تلخ» تریبونی مانند صداوسیما در اختیار نداشت و حواشی زیادی این مجموعه را احاطه کرده بود و این کار هیچ‌وقت به سرانجام نرسید، اما «قهوه تلخ»، پرفروش‌ترین مجموعه شبکه نمایش خانگی لقب گرفت و مدیری اثبات کرد که مرد روزهای سخت است و مخاطبان هم نشان دادند که به او و کارش اعتماد دارند.

همیشه تلویزیون، یک‌بار هم سینما
مهران مدیری بی‌شک ستاره تلویزیون است، اما در سینما هم بااینکه حضور نه‌چندان پررنگی داشته، اما همیشه درخشیده است. در«دیدار» ساخته محمدرضا هنرمند در نقش یک رزمنده حاضر می‌شود، در «دایره‌زنگی» پریسا بخت آور، خیلی شبیه کاراکتر همیشگی‌اش در تلویزیون است، اما درست و به‌اندازه، در «همیشه پای یک زن در میان است» کمال تبریزی، با حیوان خانگی‌اش که یک مار است حضور پیدا می‌کند و در «توکیو بدون توقف» یکی از بهترین بازی‌های طنز سینمای آن سال‌ها را ارائه می‌دهد و در «پل چوبی»، در یک نقش جدی و متفاوت می‌درخشد. حالا هم که «رحمان 1400» را روی پرده دارد و احتمالاً دومین همکاری‌اش با تبریزی، «ما همه باهم هستیم»، به زودی روی پرده می‌رود. مدیری باوجوداینکه همیشه در سینما حضور داشت و امکانات کاملی هم برای ساخت فیلم سینمایی‌اش داشت و گهگاهی هم صحبت از ساخت یک فیلم متفاوت سینمایی می‌کرد، تا سال 95 دست به چنین کاری نزد.
«ساعت 5 عصر»، اولین فیلم سینمایی مهران مدیری، با حواشی که فقط نام او می‌توانست همراه داشته باشد اکران شد و بااینکه این فیلم با فضای سراسر خنده سریال‌های او بسیار متفاوت بود، اما فروش خوبی در گیشه داشت و راه را برای کارهای بعدی او هموارتر کرد.

در حاشیه
«قهوه تلخ» هیچ‌گاه کامل پخش نشد. همان زمان، «تهران 1500» یکی از پرهزینه‌ترین پویانمایی‌های ایرانی با صداپیشگی مهران مدیری روی پرده رفت، اما در تیزرهای تلویزیونی خبری از مدیری نبود تا اینکه مشخص شد او ممنوع‌التصویر‌است و پخش صدای او حتی بردن نامش در صداوسیما ممنوع است.
چندی بعد، در بحبوحه حوادث سال 88، مجموعه «بمب خنده»، به‌طور غیررسمی روانه بازار شد. مجموعه‌ای متشکل از آیتم‌هایی با محوریت انتقاد از شبکه‌های ماهواره‌ای. مدیری هیچ‌گاه مسئولیت پخش این مجموعه را بر عهده نگرفت، اما هم‌زمانی برخی حوادث، خیلی‌ها را نسبت به مدیری بدبین کرد، مخصوصا که ادبیات جاری این مجموعه چندان دلچسب نبود.مدیری مدتی در شبکه نمایش خانگی مشغول بود، خبری از برادران قاسم‌خانی نبود و معجزه‌ای که با «شب‌های برره» اتفاق افتاده بود تکرار نشد. انگار ستاره بخت مدیری در حال خاموش شدن بود که او دوباره به تلویزیون برگشت. «در حاشیه» گرچه در دوران پخشش مجموعه‌ای موفق بود، اما بازهم نشانی از روزهای اوج مدیری نداشت و باز همه سراغ پیمان قاسم‌خانی را می‌گرفتند.
اما نه «در حاشیه» و نه «در حاشیه2»، هیچ‌کدام برگ برنده مدیری نبودند.
او با «دورهمی»، به شبکه نسیم رفت و با یک فرمت جدید، برنامه‌ای گفتگو محور را آغاز کرد. این بار دیگر خبری از قاسم‌خانی‌ها و ایده‌های روایتی و تیپ‌سازی معمول کارهای مدیری نبود. مدیری خودش جلوی دوربین ایستاد و در قالب استندآپ کمدی، حرف‌های دلش را زد، با مهمانانش صمیمی و بی‌ریا گفتگو کرد و خیلی زود جای خود را در میان مخاطبین تلویزیون باز کرد و حتی عادل فردوسی پور را هم در نظرسنجی‌ها کنار زد.

از طرف دیگر «دورهمی»، شروع سیر جدیدی از حاشیه‌ها برای مدیری بود. یک‌بار در برنامه‌اش با حقوق زنان شوخی کرد و یک‌بار به دلیل آنچه خارج از عرف بودن سؤالاتش از مهمانان عنوان شد مورد توبیخ قرار گرفت، گفتگویی با ناصر ملک‌مطیعی ترتیب داد که هیچ‌گاه پخش نشد.

 مدیری در آخرین قسمت یکی از دوره‌های «دورهمی»، عنوان کرد که همیشه سمت مردم ایستاده است. صحبت‌های مدیری نه‌تنها کام خیلی‌ها را تلخ کرد بلکه این شبهه را به وجود آورد که کار او در تلویزیون تمام است.
حالا مدیری با «دورهمی» بازگشته است. البته فقط یک قسمت ، و همین یک قسمت هم دوباره پای حاشیه‌های تمام‌نشدنی را به برنامه مدیری باز کرد. مدیری در انتقاد از شیوه رسیدگی مسئولان به حادثه سیل اخیر که استان‌های زیادی را در برگرفت، شوخی‌های تندی کرد، حسینی بای را به پری دریایی تشبیه کرد و همین هم باعث توبیخ مجدد او شد. اما حالا که چند روزی هم از ماجرا می‌گذرد، وزیر کشور، شخصاً خواستار برخورد جدی با مهران مدیری شده است. مدیری هم در این مورد به همان دیپلماسی همیشگی‌اش رجوع کرده است؛ برای کارش توضیحی ارائه نمی‌دهد زیرا این را نشانه ضعف می‌داند.
با همه این‌ها، باید منتظر قسمت‌های بعدی «دورهمی» باشیم، البته اگر این فشارها اجازه تولید مجدد این مجموعه را بدهد، تا ببینیم که مدیری تیغ تیز انتقادهایش راکمی غلاف کرده یا خیر.اما قبل از شروع رسمی فصل جدید «دورهمی»، مدیری باید پروژه دیگر که در دست دارد را سروسامان دهد. این روزها مدیری مشغول ساخت آخرین مجموعه نمایشی‌اش برای شبکه نمایش خانگی است. مهران مدیری و پیمان قاسم‌خانی که بهترین کارهایشان را در کنار هم انجام داده‌اند و هیچ‌کدام به‌تنهایی فروغ همکاری مشترکشان را نداشتند در «هیولا» بار دیگر کنار یکدیگر قرار دارند و ترکیب بازیگران این مجموعه که از سایر کارهای مدیری متفاوت است و فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی بازیگران اصلی این مجموعه هستند.
درنهایت باید گفت، می‌توانید مهران مدیری را دوست داشته باشید یا حتی از او متنفر باشید، او در 52 سالگی، خستگی‌ناپذیر امپراتوری شکست‌ناپذیر خود را گسترش می‌دهد و هیچ‌وقت هم خودش را توضیح نمی‌دهد، پس دنبال توضیح اضافه‌ای نباشید.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان