ماهان شبکه ایرانیان

آخرین اخبار مناطق سیل زده/سرریز کرخه به کانال چمران مهار شد

سرویس جامعه فردا: بارش‎های سیل آسای باران طی چند روز اخیر در مناطق مختلف کشور موجب سیلابی شدن برخی از استان ها و اختلال در زندگی مردم شده است.

همچنان برخی شهرهای خوزستان از جمله سوسنگرد و حمیدیه و رفیع و… در معرض ورود آب هستند.

علاوه بر نهادها و دستگاه‌های امدادی و انقلابی، گروه‌های جهادی، مردم و اصناف و سازمان‌های مردم نهاد مختلف نیز با جمع آوری کمک‌ها در تلاش هستند هرچه سریع‌تر کالاهای مورد نیاز مردم سیل زده را به دستشان برسانند.

سد سرابی سرریز شد/ اکباتان در آستانه سرریز شدن

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از سرریز شدن سد سرابی خبر داد و گفت: حجم سد اکباتان همدان نیز پر شده و در آستانه سرریز شدن است.

منصور ستوده با بیان اینکه حجم سد اکباتان تقریبا پر است اظهار کرد: بر این اساس برای اینکه بتوان رسوبات بخشی از پشت سد و مخزن را خالی کنیم دریچه سد باز شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل بازگشایی زودهنگام دریچه سد اکباتان خروج آب بی‌کیفیتی که در لایه‌های زیرین بود و همچنین کنترل سیلاب در حین بارندگی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: حدود 14 تا 15 مترمکعب آب اکنون از سد وارد رودخانه شده و جاری می‌شود تا محیط زیست نیز بهره‌مند شود.

ورود 15 مترمکعب در ثانیه آب به سد اکباتان

وی ورودی سد اکباتان را 15 مترمکعب در ثانیه آب دانست و گفت: یک متر مکعب در ثانیه نیز از آب این سد برای شرب شهروندان همدان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ستوده دلیل عدم هدایت آب مازاد سد اکباتان به سد آبشینه را خروج آب بی‌کیفیت دانست و افزود: پس از گذشت چند روز که آب بی‌کیفیت خارج شده و رودخانه‌ها نیز تمیز شود، آب سرریز سد اکباتان به سد آبشینه هدایت می‌شود.

وی اضافه کرد: آبی که از سد اکباتان سرریز می‌شود از طریق رودخانه از استان خارج می‌شود که در مسیر موجب تغذیه بست‌ها و دشت‌ها شده و وارد استان‌های مرکزی می‌شود.

دو سد سرریز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه در سنوات قبل نیز شاهد سرریز زودهنگام سد اکباتان بودیم افزود: امسال به علت وقوع بارش‌های سیل‌آسا و مداوم، سرریز سد را در این موقع از سال داشتیم.

وی در ادامه از سرریز شدن سد سرابی خبر داد و گفت: این سد امروز با 9.5 میلیون متر مکعب سرریز شد و اکنون دو سد سرابی و کلان سرریز شده و اکباتان در آستانه سرریز شدن است.

ستوده با تأکید بر اینکه در بالادست سد اکباتان ذخایر زیادی از برف وجود دارد تصریح کرد: ذخایر بالادست سد اکباتان در حال ذوب شدن است و این مسئله نیز بر حجم آب سد می‌افزاید.

 

سیل در خمین 70 میلیارد خسارت به بار آورد

فرماندار شهرستان خمین گفت: بر اساس آخرین آمار و گزارش‌ها خسارت ناشی از سیل در این شهرستان مبلغی بالغ بر 70 میلیارد تومان است.

احمد طهرانی با اشاره به برآورد 70 میلیارد تومانی خسارت ناشی از سیل در شهرستان خمین بیان کرد: دو موج بارشی در فروردین‌ماه سال جاری خسارت 51 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی، 3 میلیاردی به زیرساخت‌های شهری، 11 میلیاردی به جاده‌های مواصلاتی و راهداری خمین به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: خسارت 51 میلیاردی حوزه کشاورزی بخش‌های دامداری، قنوات، گلخانه‌ها، زمین‌های زراعی و منابع طبیعی را شامل می‌شود.

فرماندار شهرستان خمین از تخریب 70 تا 100 درصدی 268 مسکن در روستا‌های این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: خسارت ناشی از سیل در حوزه مساکن و بنا‌ها 268 مورد تخریب 70 تا 100 درصدی منازل روستایی، تخریب جزئی به 274 منزل روستایی و تخریب 30 واحد مسکونی در حوزه شهری و منطقه قورچی باشی بوده است.

طهرانی ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در ستاد مدیریت بحران استان مرکزی تشکیل شد قرار بر آن شد تا خسارت‌های وارده به شهرستان‌ها توسط فرمانداری‌ها جمع آوری و در ستاد بحران استان میزان خسارت‌ها برآورد و در نهایت برای اخذ تصمیم به هیئت دولت ارسال شود.

وی از ارسال چهار محموله به ارزش 150 میلیون تومان به منطقه سیل‌زده خوزستان از شهرستان خمین خبر داد و گفت: توسط مدیریت بحران شهرستان خمین یک قرارگاه برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و خیرین و بخش‌های خصوصی دایر و در این راستا چهار محموله با ارزش 150 میلیون تومان به خوزستان ارسال شده است.

فرماندار شهرستان خمین خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم مدیریت بحران استان کمک‌های جمع‌آوری شده در شهرستان خمین در اختیار ناحیه مقاومت سپاه قرار داده شده و برای توزیع بین مردم سیل‌زده به منطقه ارسال شده است.

طهرانی تصریح کرد: در بحث امدادرسانی به مردم سیل‌زده لرستان 4 گروه جهادی، یک گروه امدادی هلال‌احمر، یک گروه تجهیزات راهداری و حمل‌ونقل از شهرستان خمین اعزام شده است.

سرریز رودخانه کرخه به کانال شهید چمران شهرستان حمیدیه مهار شد
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: عملیات احداث سیل‌بند کانال شهید چمران پس از چهار روز تلاش شبانه‌روزی مجموعه سازمان آب و برق خوزستان به پایان رسید و سرریز رودخانه کرخه به کانال شهید چمران در ورودی شهرستان حمیدیه مهار شد.

به گزارش تسنیم، فرهاد ایزدجو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این پروژه که سحرگاه پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه پس از چهار روز تلاش شبانه‌روزی به پایان رسید، از انحراف رودخانه کرخه و ورود به کانال شهید چمران جلوگیری و از پیشروی آب به برخی از مناطق اهواز و روستا‌ها ممانعت شد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت کانال شهید چمران 90 متر مکعب برثانیه است گفت: علی‌رغم بسته بودن تمامی دریچه‌های کانال، در اثر بالا آمدن تراز سطح آب در رودخانه کرخه حجم زیادی از آب این رودخانه به این کانال سرریز شد که می‌توانست منجر به آب گرفتگی مناطقی از شهر اهواز و روستا‌های اطراف شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر اینکه با این اقدام خطر آب‌گرفتگی برخی مناطق از سمت کانال چمران از بین رفته است تصریح کرد: در این مرحله از پروژه، بند آبگیر شهید چمران با استفاده از مصالح خاص و درشت‌دانه به اتمام رسیده و در تلاش هستیم تا با استفاده از مصالح ریزدانه نیز بند مذکور تقویت شده و به استحکام آن افزوده شود.

ایزدجو خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه، از ورود آب به برخی از مناطق غربی اهواز و روستا‌های این مناطق جلوگیری شد.

سامانه شدید بارشی در سیستان و بلوچستان موجب سیلابی شدن مسیل‌ها می‌شود
رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: سامانه شدید بارشی در هفته پیش رو در استان موجب آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی می‌شود.

به گزارش تسنیم، علی ملاشاهی اظهار داشت: بر اساس الگو‌های پیش یابی در هفته پیش رو سامانه بارشی استان سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد به نحوی که روز‌های شنبه و یکشنبه بارش‌ها در نواحی مرکزی و جنوب استان سنگین برآورد می‌شود.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان افزود: برای شنبه صبح رگبار پراکنده، بعد از ظهر و شب رگبار متوسط تا سنگین و رعد و برق، باد شدید لحظه‌ای، احتمال تگرگ، شدت بارش در نواحی مرکزی و جنوب استان همراه با آبگرفتگی معابر سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای یکشنبه رگبار متوسط تا سنگین و رعد و برق، باد شدید لحظه‌ای، احتمال تگرگ، شدت بارش در نیمه جنوبی استان همراه با آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی پیش‌بینی می‌شود.

ملاشاهی در خصوص شرایط جوی روز دوشنبه هفته پیش رو اظهار داشت: رگبار ملایم تا متوسط، گاهی رعد و برق و باد شدید لحظه‌ای برای این روز پیش‌بینی می‌شود و تمرکز بارش در نیمه شمالی استان خواهد بود و از بعد از ظهر شنبه تا دوشنبه در نواحی مرکزی و جنوبی استان وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: یکشنبه احتمال اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی شمال و مرکز استان به ویژه جاده‌های مواصلاتی به سمت بم وجود دارد با توجه به پیش‌بینی بارش‌های فوق سنگین در حوزه آبریز رودخانه‌های منتهی به شمال استان، افزایش شدت سیلاب و میزان آب ورودی به سمت سیستان در نیمه دوم هفته آینده پیش‌بینی می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان