چرا بارش‌ها در کشور‌های همسایه مانند ایران نبود؟

 

باشگاه خبرنگاران: سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در خصوص علت بارش‌های اخیر در کشور اظهار کرد: سامانه بارشی که در روز‌های اخیر وارد کشور شد یک سامانه کم فشار بود و این سامانه از سمت مدیترانه به داخل کشور ورود کرده است.

وی افزود: شرایط اقلیمی ایران به گونه‌ای است که این سیستم‌ها زمانی به منطقه زاگرس می‌رسند تقویت می‌شوند.

تاج‌بخش در ادامه گفت: اثر توپوگرافی منطقه زاگرس موجب می‌شود که حرکت‌های صعودی و رو به بالا تقویت شود؛ به همین دلیل سامانه‌های بارشی تقویت و بارش‌ها بیشتر در آن منطقه اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان هواشناسی در رابطه با اینکه چرا بارش‌ها در کشور‌های همسایه مانند ایران نبود، تصریح کرد: کشور‌های اطراف ایران به دلیل اینکه حالت دشت را دارند سیستم‌های بارشی درآن حالت نشست می‌کنند.

تاج‌بخش ادامه داد: سیستم کم بارش زمانی که از زاگرس عبور کرده و به فلات ایران مانند استان‌های یزد، کرمان و سمنان رفته بسیار ضعیف بود؛ آنچه که عامل فعالیت بیشتر این سیستم بارشی شده است ارتفاعات منطقه‌ای بود.

تاج‌بخش اظهار کرد: در روز‌های آینده یک سامانه بارشی در قسمت‌های شرقی کشور را داریم که فعالیت آن بیشتر در بخش‌های جنوبی استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان خواهد بود و همچنین بارش‌هایی نیز در استان گلستان خواهیم داشت؛ البته بارش‌ها مانند روز‌های گذشته قابل ملاحظه نیست، اما چون نفوذ پذیری درخاک آن منطقه بیشتر است احتمال خسارات پیش بینی می‌شود.

وی همچنین در خصوص اینکه خشکسالی در ایران به پایان رسیده است، گفت: نمی‌توان گفت: با این بارش‌ها دوره خشکسالی به پایان رسیده و به دوره ترسالی رسیده ایم، اما تا حدودی خشکسالی بر طرف شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان