ماهان شبکه ایرانیان

از سرطان تخمدان چه می دانید؟ [قسمت دوم/پایانی]

همان‌طور که از نام آن پیداست، سرطان تخمدان، سرطانی است که از تخمدان‌ها شروع‌شده و آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد؛ بنابراین فقط زنان از آن آسیب می‌بینند

همان‌طور که از نام آن پیداست، سرطان تخمدان، سرطانی است که از تخمدان‌ها شروع‌شده و آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد؛ بنابراین فقط زنان از آن آسیب می‌بینند. در قسمت قبل گفتیم در زنانی که بین 35 تا 74 سال سن دارند، سرطان تخمدان پنجمین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان است. همچنین عوامل خطرزای سرطان تخمدان ازجمله زمینه ژنتیکی، سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی ابتلا به سرطان سینه، سرطان رحم و سرطان تخمدان، بالا رفتن سن و ناباروری را نام بردیم. سپس به علائم و نشانه‌های سرطان تخمدان مانند نفخ کردن٬ درد در نواحی شکمی و لگنی٬ به‌دشواری غذا خوردن یا به‌سرعت احساس سیری کردن و احساس نیاز به دفع فوری ادرار اشاره کردیم. و در آخر روش‌‌های درمانی این سرطان از قبیل عمل جراحی٬ شیمی‌درمانی٬ اشعه‌درمانی و درمان‌های مکمل را بیان کردیم. در این قسمت شما را با داروهای خانگی مهم برای درمان سرطان تخمدان آشنا می‌کنیم. قسمت قبل را می‌توانید در «از پوکی استخوان در زنان تا غذاهای مفید برای استخوان ها [قسمت اول]» بخوانید. با بنیتا همراه باشید.

این بیماری به‌عنوان هفتمین سرطان رایج در زنان، خیلی جدی مورد درمان قرار می‌گیرد به‌ویژه به‌این‌علت که یکی از اندام‌های حیاتی بدن را موردحمله قرار می‌دهد. عمل جراحی این سرطان بسیار پیچیده و خطرناک است. سرطان تخمدان بیشتر در زنانی پیش می‌آید که مدت‌ها از تخمک‌گذاری آن‌ها گذشته است، یعنی معمولاً در زنانی با سن بالا، یا زنانی که هرگز باردار نشده‌اند و یا زنانی که خیلی دیر یائسه می‌شوند.

کارسینومای تخمدان متداول‌ترین شکل این سرطان است، اما عوامل خطرزای دیگر و علل بالقوه‌ای نیز هستند (مثل هورمون درمانی و ژنتیک) که باید موردتوجه قرار بگیرند. با توجه به اینکه تخمدان‌ها در نزدیک دیگر اندام‌های حیاتی بدن قرار دارند، احتمال بسط و گسترش سرطان از آن‌ها به دیگر نواحی بدن ازجمله شکم، روده، ریه و کبد وجود دارد.

مانند بیشتر سرطان‌ها، گزینه‌های درمانی مختلفی برای درمان سرطان تخمدان وجود دارد. ازجمله درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی، شیمی‌درمانی، هورمون درمانی، پرتودرمانی و عمل جراحی؛ که هرکدام از این درمان‌ها باید بسته به‌شدت و نوع سرطان مورداستفاده قرار بگیرند. بااین‌حال بعضی از راه‌های درمانی، (مثل اصلی‌ترین روش مداوا که عمل جراحی است) عوارض جانبی شدیدی دارند. به همین دلیل بسیاری از بیماران متمایل‌اند که از شیوه‌های درمانی طبیعی بهره ببرند. این سرطان باید در مراحل اولیه تشخیص داده شود و بعدازآن با شدت و جدیت مورد درمان قرار بگیرد، بنابراین این روش‌های خانگی باید به‌عنوان درمان‌های مکمل، در کنار برنامه‌ی درمانی اصلی که توسط متخصص غدد ترتیب داده‌شده مورداستفاده قرار بگیرند. حال اجازه بدهید که نگاهی نزدیک‌تر به این داروهای خانگی درمان سرطان تخمدان بیندازیم.

 

داروهای خانگی برای سرطان تخمدان

قارچ شیتاکه (قارچی برای مصرف دارویی که در اصل در چین و ژاپن یافت می‌شود)

 هزاران نوع قارچ در جهان وجود دارند که برخی از آن‌ها در بهبود بسیاری از بیماری‌ها مؤثر بوده‌اند. اما شیتاکه قطعاً معروف‌ترین آن‌هاست. از عناصر فعال موجود در قارچ شیتاکه یکی ماده‌ی بتا گلوکان به نام لنتینان است که مانع رشد و گسترش انواع سرطان‌ها می‌شود. عصاره قارچ شیتاکه قرن‌ها در ژاپن و دیگر طب‌های سنتی مورداستفاده قرارگرفته است. اگرچه هنوز تحقیقات بر روی قارچ شیتاکه و اثر آن بر روی سرطان تخمدان ادامه دارد، قطعاً ضرری هم ندارد که آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

قارچ شیکاتهCredit: wholeearthharvest

محصولات سویا

 درست است که روی آوردن به شیر سویا و سایر محصولات آن به‌نوعی «مد روز» است، اما بی‌تردید بر روی سلامتی اثرات مثبتی دارد. اگر شما از سرطان تخمدان (یا سایر سرطان‌ها) رنج می‌برید مصرف محصولات سویا می‌تواند اثرات و علائم ناخوشایند آن‌ها را کاهش دهد.  ایزوفلاون موجود در محصولات سویا مانع از انتقال سلول‌های سرطانی به نواحی دیگر بدن می‌شود و رشد سرطان و گسترش تومور را محدود می‌کند. علاوه بر این ایزوفلاون می‌تواند به ترمیم بدن و همچنان محافظت بدن از عوارض جانبی شدید شیمی‌درمانی و دیگر روش‌های پزشکی درمان سرطان کمک کند.

چای نعناع

 به‌تنهایی داروی معالجه سرطان نیست، اما کمک می‌کند علائم و نشانگان این بیماری تخفیف پیدا کنند و بدن را برای مبارزه‌ی بهتر با این بیماری آماده می‌کند. چای نعناع برای تسکین ناراحتی‌های معده (که یکی از رایج‌ترین علائم سرطان تخمدان است) فوق‌العاده است، علاوه‌بر‌این نعناع منبعی غنی از سایر ترکیبات آلی و آنتی‌اکسیدان‌هاست که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به بهبود سریع‌تر بیماری‌ها کمک می‌کند.

هیدراتاسیون

همان‌طور که بسیاری از سرطان‌ها بر روی روده، اندام‌های شکمی و پروستات اثر می‌گذارند، یکی از عوارض مهم سرطان تخمدان دوره‌های یبوست و اسهال است. هردوی این موارد هم ناخوشایند هستند و هم خطرناک. نوشیدن آب کافی تضمین می‌کند که بدنتان دچار کم‌آبی نمی‌شود و کمک می‌کند گوارش راحت‌تر صورت بگیرد و از یبوست ممانعت می‌کند.

پیاز قرمز

 پیاز قرمز ممکن است یکی از معمولی‌ترین و ساده‌ترین سبزیجات به نظر برسد، اما پیاز در ترکیب با داروهای ضد سرطان ازجمله کوئرستین، آپیگئین و آنتوسیانین‌ها قرار می‌گیرد. درحالی‌که همه‌ی انواع پیازها بسیار مفیدند، پیاز قرمز بی‌تردید مؤثرترین آن‌هاست که با دوز بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با سرطان می‌پردازد و با مصرف آن احتمالاً شما شاهد کاهش گسترش سرطان تخمدان به دیگر نواحی بدن خواهید بود.

جینکو بیلوبا

 درحالی‌که اکثر داروهای خانگی برای درمان و بهبود بیماری‌ها به کار می‌روند (به‌ویژه وقتی بحث سرطان در میان است)، جینکو بیلبائو استراتژی ویژه‌ای برای محافظت از سرطان تخمدان دارد. یکی از مهم‌ترین اثرات جینکو، رابطه‌ای است که با ترمیم DNA، ژن‌ها و توقف و جلوگیری از ایجاد تومور دارد. جینکو به‌این‌علت که باعث می‌شود سلول‌های مخاطی تخمدان، جهش‌های متداولی را که در سرطان‌ها رخ می‌دهد تجربه نکنند، در مرحله‌ی اول به پیشگیری و محافظت از ایجاد تومور کمک می‌کند. علاوه‌براین خواص متابولیسمی و درمانی دیگری نیز دارد.

جینکوییلوباCredit: mr-ginseng

نور آفتاب

 نور آفتاب یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی سرطان تخمدان است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود. به‌این‌ترتیب که فقط باید کمی از خانه بیرون رفت و زیر نور آفتاب قرار گرفت. همیشه مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D یکی از بهترین گزینه‌های مبارزه با سرطان است، به‌ویژه اثر فوق‌العاده‌ای در جلوگیری از شیوع سرطان تخمدان دارد. درواقع زنانی که در عرض‌های جغرافیایی شمالی زندگی می‌کنند و کمتر نور خورشید را دریافت می‌کنند، بیشتر به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، اگر بگذارید هرازگاه نور آفتاب به شما بتابد، ضرری ندارد!

زنجبیل

می‌بینیم که یک‌بار دیگر زنجبیل در پیشگیری و درمان یک بیماری جدی مفید است. ترکیبات فعال زنجبیل ازجمله جینجرول، زینجرون و شوگاول عملکردهای ضد سرطان دارند و مانع از جهش‌های ژنتیکی سرطانی می‌شوند. سرطان پدیده‌ای است که خود را با هر شرایطی سازگار می‌کند و به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. اما زنجبیل مدت‌هاست که به‌عنوان یک داروی تکمیلی در افزایش مقاومت بدن در درمان سرطان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ماهی

 خوردن ماهی‌های چرب یکی از بهترین راه‌هایی است که باعث می‌شود بدن اسیدهای چرب امگا3 موردنیازش را برای محافظت از قلب به دست آورد. خوشبختانه امگا3 به علت خواص «ضد رگ‌ زایی» که دارد از بدن در برابر سرطان نیز محافظت می‌کند. این به‌آن معنی است که امگا3 باعث می‌شود سلول‌های سرطانی از بهره‌گیری تغذیه‌ای از بدن محروم شوند، گرسنه بمانند و نتوانند تقسیم شوند. علاوه براین سلول‌های سرطانی نمی‌توانند وارد خون شده و به نقاط دیگر بدن منتقل شوند و از متاستاز جلوگیری می‌شود.

چای سبز

 حجم بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز که طیف گسترده‌ای از کاتشین و اپیکاتشین‌ها را شامل می‌شوند، این چای را تبدیل به یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای پیشگیری و درمان سرطان کرده است. کاتشین‌ها باعث مرگ سلول‌های سرطانی، جلوگیری از تقسیم آن‌ها و گسترش پیدا کردنشان به سایر نواحی بدن می‌شوند. اگر شما به علل محیط زیستی، ژنتیکی و مشکلات قاعدگی، ریسک ابتلا به سرطان تخمدان رادارید، با اضافه کردن چای سبز به رژیم غذایی روزانه، از خودتان محافظت کنید.

چای سبزCredit: medicalnewstoday

هشدار 

همان‌طور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، هر سرطانی باید کاملاً جدی گرفته‌شده و توصیه می‌شود حتماً تحت مشاوره و درمان یک متخصص حرفه‌ای انکولوژیست قرار بگیرد. بسیاری از استراتژی‌های پیشگیری، درمان‌های مکمل هستند، یعنی راه‌هایی برای بهبودی عوارض جانبی درمان اصلی هستند و هرگز نباید جایگزین درمان‌های دارویی و پایه‌ای سرطان شوند. از خواندن مطلب «سرطان رحم یا آندومتر؛ علل، مراحل، علائم، و روش های درمان آن» نیز غافل نشوید.

 منبع: ovarian ,organicfacts


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان