دادستان قزوین در نشست هم‎اندیشی با نیروی انتظامی:

ضابطان قضایی در تکمیل و جمع آوری ادله اثبات جرم دقت کافی را داشته باشند

قاسمی گفت: بنیان بسیاری از صدور آراء در دستگاه قضایی بر اساس گزارش ابتدایی مراجع انتظامی است و بر اساس همان گزارشات در محاکم مختلف قضایی تصمیم گیری می‌شود که خواسته ما از پرنسل انتظامی این است که در تکمیل و جمع آوری ادله اثبات جرم دقت کافی را داشته باشند.

ضابطان قضایی در تکمیل و جمع آوری ادله اثبات جرم دقت کافی را داشته باشندبه گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، محمد قاسمی دادستان قزوین در اولین نشست هم اندیشی و هماهنگی دادستانی با نیروی انتظامی قزوین که در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد، گفت: امروز جدی‌ترین و اساسی‌ترین مقوله‌ای که در ارکان گوناگون نظام مورد توجه است و در سطوح مختلف نیز پیگیری می‌شود، امنیت و احساس امنیت در جامعه است.


دادستان مرکز استان قزوین افزود: مجموعه دستگاه قضایی و انتظامی از مهم‌ترین دستگاه‌های برقراری و استمرار نظم عمومی و امنیت در جامعه هستند و مظلومان را زیرپوشش حمایت‌های خود قرار می‌دهند و ما باید با افزایش تعاملات سازمانی بتوانیم هرچه بیشتر شاخصه‌های تحقق عدالت و امنیت را ارتقاء دهیم.


قاسمی خاطرنشان کرد: استان قزوین در شاخصه‌های امنیتی کشور وضعیت مطلوب و قابل قبولی را دارد که همه این دستاورد‌ها مرهون تلاش‌ها و اقدامات متأثر از برنامه ریزی‌های کلان هر دو سازمان می‌باشد که در سطح استان تحقق یافته است.


وی در ادامه تصریح کرد: در قانون اساسی نقش آفرینی و حدود دستگاه‌های مختلف در تحقق امنیت مشخص است و لازم است که همه دستگاه‌ها به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند و کمک دستگاه قضایی و انتظامی استان باشند.


این مقام قضایی استان قزوین با بیان اینکه هرجا هم پوشانی و هم افزایی هایمان در کنار اقدامات مکمل به خوبی روی ندهد در تحقق امنیت خلل ایجاد می‌شود، بیان داشت: خوشبختانه نگاه منسجم بین دستگاه قضایی و انتظامی استان قزوین وجود دارد که موجب شده تا فرصت مشترک برای هم افزایی و فراهم سازی امور داشته باشیم و استان نیز از این فرصت بهره‌مند شود.


دادستان عمومی و انقلاب قزوین در ادامه اظهار داشت: نگاه امنیتی نباید به تنهایی ما را قانع کند بلکه نگاه پیشگیرانه و آسیب شناسی می‌تواند ما را به واقعیتی از مطالبات عمومی برساند تا امور امنیتی جامعه را با قالب برجسته مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.


قاسمی یادآور شد: ما نیازمند آن هستیم که پیشگیری را اصل قرار دهیم چرا که امر پیشگیری محور اساسی است و خدمت به مردم نیز با این مهم مرتبط است.


وی تاکید کرد: مطالبه خدمت از دستگاه قضایی و ناجا بایستی در عین آرامش روانی و با اطمینان بخشی صورت گیرد، بسیاری از مردم در ابتدای وقوع جرم به نیروی انتظامی مراجعه می‌کنند و بسیاری از پرونده‌های کیفری در نیروی انتظامی و کلانتری‌ها تشکیل می‌شود که توصیه ما به پرسنل خدوم انتظامی استان این است که حفظ کرامت انسانی و تکریم ارباب رجوع را جزء اولویت‌های کاری خود قرار دهند و گا‌ها به گونه‌ای رفتار نشود که نارضایتی عمومی را در پی داشته باشد و به معنای واقعی همانطور که امام راحل (ره) فرموده اند ملجاء و پناهگاه ستمدیدگان باشیم.


قاسمی اضافه کرد: بنیان بسیاری از صدور آراء در دستگاه قضایی بر اساس گزارش ابتدایی مراجع انتظامی است و بر اساس همان گزارشات در محاکم مختلف قضایی تصمیم گیری می‌شود که خواسته ما از پرنسل انتظامی این است که در تکمیل و جمع آوری ادله اثبات جرم دقت کافی را داشته باشند تا در نهایت به عدالت ختم شود و موجب تضییع حقوق نگردد.


وی بیان داشت: آموزش ضابطان قضایی بخصوص پرسنل ناجا با توجه به قانون آئین دادرسی کیفری جدید باید جدی گرفته شود و با بهره گیری از همکاران قضایی باید ابعاد مختلف قانون جدید به درستی تبیین و تشریح شود تا شاهد اقدامات مغایر با قانون نباشیم که همین امر در تحقق و اجرای عدالت بسیار مهم و اثرگذار است.


دادستان مرکز استان قزوین بیان داشت: انتظار و توقع ما از فرماندهی انتظامی استان این است که در حوزه اجرای احکام نگاه تازه‌ای برای تحقق اهداف قانونی داشته باشند تا شاهد اجرای سریع‌تر و قوی‌تر احکام قضایی باشیم و امیدواریم پلیس بتواند در این حوزه تخصصی عمل کند.


قاسمی با اشاره به دستورالعمل کنترل مجرمان سابقه دار از سوی ریاست معظم قوه قضاییه گفت: هدف این دستورالعمل شناسایی، تشکیل بانک اطلاعاتی روزآمد، اطلاع از آخرین وضعیت حبس، آزادی و رهایی، اشراف اطلاعاتی و رصد اقدامات و سلب هر گونه تحرک و اقدام سوء، پیشگیری از تکرار جرم و افزایش هزینه‌های ارتکاب به جرم مجدد در راستای اصلاح رفتار‌های مجرمانه مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای و ایجاد هماهنگی با سازمان‌ها و نهاد‌هایی که با این مجرمان در ارتباط هستند، می‌باشد.


دادستان قزوین تاکید کرد: اصلاح رفتار مجرمانه مجرمان سابقه دار و کنترل این افراد باید در اولویت دستگاه قضایی و انتظامی استان قرار گیرد تا قبل از اتکا به جرم از اقدامات مجرمانه این افراد آگاه شده و اقدامات لازم صورت پذیرد که در همین راستا تکمیل بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه دار در دستور کار قرار دارد.


قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست به صورت تخصصی بین همکاران قضایی و نیروی انتظامی در طی سال ادامه خواهد داشت تا با افزایش تعاملات بین سازمانی بتوانیم امنیتی پایدار را در استان حاکم نماییم تا عدالت به معنای واقعی تحقق یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان