۱۱ گل‌ خوشبوی بهاری

البته برخی از گیاهانی که با آنها آشنا می‌شوید بیرونی هستند اما می‌توان آنها را در بالکن، و تحت شرایطی خاص‌تر در خانه، هم پرورش داد. با ما همراه باشید تا خانه‌تان پر از عطر و بو شود!

11 گل‌ خوشبوی بهاری

گیاهان زیادی هستند که گل‌هایی با بوی خوش به خانه ما هدیه می‌کنند اما آیا همه این گیاهان در بهار گل دارند؟ خیر. گیاهانی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم در بهار گل دارند!

البته برخی از گیاهانی که با آنها آشنا می‌شوید بیرونی هستند اما می‌توان آنها را در بالکن، و تحت شرایطی خاص‌تر در خانه، هم پرورش داد. با ما همراه باشید تا خانه‌تان پر از عطر و بو شود!

گاردنیا

گاردنیا اولین گیاه این دسته است. می‌پرسید چرا؟ چون ظاهرش واقعا مجلل است! این گیاه به خاطر یک دلیل ساده گیاهی بسیار دوست داشتنی شده، بوی دل انگیز و به یاد ماندنی‌اش.

شرایط نگهداری: گیاه به مکانی روشن و با نور زیاد نیاز دارد اما باید آن را از آفتاب مستقیم، به خصوص آفتاب شدید تابستانی، دور نگه داشت. در طول فصل رشد خاک گیاه را همواره مرطوب نگه دارید و با فرا رسیدن زمستان آبیاری را به تدریج کاهش دهید. گیاه را در طول فصل رشد غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. مواظب باشید در هنگام غبار پاشی آبی بر روی غنچه‌های گاردنیا نریزید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. گیاه به دمایی متعادل تا زیاد نیاز دارد و از دماهای پایین بدش می‌آید. گاردنیا را از معرض بادهای سرد و خشک زمستانی در امان نگه دارید. برای این گیاه از خاک قلیایی استفاده نکنید. گاردنیا خاک اندکی اسیدی را ترجیح می‌دهد. گیاه را 2 هفته یک بار با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند و خاصیت اسیدی هم ندارند، کود دهی کنید.

یاس رازقی

گیاهی بعدی لیست امروزمان یاس رازقی است که تقریبا همه علاقه مندان به گل و گیاه آن را به خوبی می‌شناسند و نیازی به تعریف از بوی خوشش نیست. این گیاه آنقدر گل می‌دهد که بتوان با آن یک اتاق را پر کرد و بویش را از چندین متر آن ورتر استنشاق کرد.

شرایط نگهداری: این گیاه را در مکانی با آفتاب کامل و مستقیم یا در مکانی نیم سایه – نیم آفتاب بکارید. درست است که گیاه در سایه هم به خوبی رشد می‌کند و گل می‌دهد اما برای بیشترین گل دهی و پرپشت شدن، باید آن را در آفتاب مستقیم بکارید. اگر یاس رازقی‌تان را به درون خانه آورده اید، آن را در کنار پنجره‌ای با آفتاب مستقیم بگذارید. یاس رازقی نیاز دارد که خاکش مرطوب باشد، به خصوص در فصل گلدهی. در کل اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید. با فرا رسیدن زمستان آبیاری را کمتر کنید. یاس رازقی از سرما و یخبندان خوشش نمی‌آید پس باید آن را از معرض بادهای سرد دور نگه دارید. اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید قبل از شروع فصل سرما گیاه را به داخل خانه بیاورید و در کنار پنجره‌ای آفتابی قرار دهید. به خاکی سبک با زهکشی خوب نیاز دارد. نسبت به خاک‌ها آهکی حساس است و از بین می‌رود. بد نیست خاک گیاه را با موادی مانند خاک برگ و پیت موس مخلوط کنید. گیاه در فصل رشد و به خصوص در هنگام گلدهی به کود نیاز دارد پس آن را با کودهایی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه است تغذیه کنید. در پاییز و زمستان کود دهی را متوقف کنید.

کاملیا

نکته جالبی که در مورد کاملیا، این گیاه زیبا، وجود دارد، گل دهی زمستانه آن است و البته که در بهار هم گل دارد. این گیاه، گیاهی مخصوص باغچه است اما می‌توان با توجه بیشتر و فراهم کردن گردش هوا و نور خوب آن را در خانه هم پرورش داد.

شرایط نگهداری: نیاز به نور شدید دارد ولی از آفتاب مستقیم بیزار است. خاک کاملیا را همواره مرطوب نگه دارید. اگر آبیاری کاملیا کم باشد و گیاه هر از گاهی خشکی بکشد، تعدا گل‌ها و تعداد گلبرگ‌های هر گل کاهش می‌یابد. استرس خشکی، همچنین، کاملیاتان را به آفت کنه عنکبوتی مستعد می‌کند. پس آبیاری به موقع آن را فراموش نکنید. در صورت مشاهده آفت سم مناسب را از گلفروشی‌های منطقه‌تان خریداری کنید. بعد از تمام شدن گل دهی گیاه، کاملیاتان را هرس کنید تا از شر شاخه‌های مریض، شکسته و بدون گل راحت شوید. هر شاخه‌ای که روی زمین افتاده را از گیاه جدا کنید. کود دهی برای داشتن گل‌هایی بزرگ و سرحال لازم است. گیاه‌تان را در اواخر شهریور، به وسیله کودهایی با درصد پتاسیم زیاد، کود دهی کنید تا گل‌ها درشت تر شوند. در اوایل فصل بهار گیاه را با کودهای نیتروژن داری که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند، کود دهی کنید، به این ترتیب برگ‌هایی سبز و شاداب خواهید داشت.

شمعدانی عطری

فکر می‌کنید تنها یک نوع شمعدانی معطر داریم؟ خیر! در بین انواع مختلف شمعدانی‌های معطر بگردید تا ببینید کدام بو را بیشتر از همه دوست دارید. ممکن است همه آنها را پیدا نکنید اما بدانید که شمعدانی‌های معطر به رایحه‌های شکلات، لیمو، رز، زنجبیل و جوز هندی موجود هستند، البته این‌ها هم تنها تعدادی از چندین گونه شمعدانی معطر است. درست است که در این گیاه منبع تولید بود برگ است اما باز هم تفاوتی ایجاد نمی‌کند، ما به دنبال گیاهان معطریم! برگ این نوع شمعدانی هم در شکل‌های متفاوتی، توری شکل یا ساده، قابل یافت است. همچنین برگ‌ها ممکن است پوشیده از مو یا بدون مو باشند. با دست زدن به برگ‌های این نوع شمعدانی دست‌تان هم بو می‌گیرد!

شرایط نگهداری: این گیاه را در مکانی با آفتاب مستقیم قرار دهید و از تماس با بادهای سرد و خشک حفظش کنید. شمعدانی معطر به آبیاری و کود دهی منظم نیاز دارد.

یاسمن

گل‌های گل یاسمن سفید رنگ و براق هستند و بوی خوشی آزاد می‌کنند. البته گیاه حتی زمانی که گل ندارد هم جذاب است و با شاخسارش از شما دلبری می‌کند.

شرایط نگهداری: یاسمن را در مکانی بسیار روشن با آفتاب مستقیم بگذارید و آن را از بادهای سرد و خشک حفظ کنید. گیاه را در بهار و تابستان مرتبا آبیاری و کود دهی کنید. در فصل پاییز و زمستان آبیاری را کم کنید و کود دهی را متوقف کنید.

یاس رونده (یاس ستاره‌ای)

این گیاه در واقع یاس نیست اما گل‌های ستاره شکلی دارد که مانند گل‌های یاس هستند. این گیاه در مکانی آفتابی یا نیم آفتاب و نیم سایه به سرعت تا ارتفاع 90 تا 180 رشد می‌کند. این گیاه در نیمه بهار گل‌هایی خوشبو می‌دهد. خویشاوند این گیاه، یاس ستاره‌ای ژاپنی، می‌تواند تا 6 متر هم ارتفاع پیدا کند و گل‌هایی 5 گلبرگه تولید کند. بعضی قسمت‌های این گیاه برای انسان سمی است.

یاس زرد (یاسمن زرد)

این همان گیاهی است که در اولین روزهای بهار با گل‌های زرد و معطر خود شهر را زینت می‌بخشد. یاس زرد هم یکی دیگر از گیاهان رونده‌ای است که سریع رشد می‌کند. در مکانی آفتابی تا ارتفاع 6 متر و عرض 180 سانتی متر هم رشد می‌کند. این گیاه در صورت جویده شدن برای انسان سمی است و نباید در نزدیکی حیوانات خانگی هم باشد.

روش نگهداری: یاس زرد مکانی با آفتاب کامل و نور مستقیم را دوست دارد پس برای کاشت گیاه قسمتی از باغچه با آفتاب زیاد را در نظر بگیرید. البته اگر آفتاب مستقیم زیادی ندارید هم می‌توانید یاس زرد را در باغچه داشته باشید اما ممکن است گلدهی گیاه کمتر شود. گیاهانی که به تازگی کاشته اید را به خوبی آبیاری کنید تا گیاه در زمین مستقر شود. بعد از استقرار گیاه در زمین آن را به طور منظم و متعادل آبیاری کنید. یاس زرد به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد اما چون گیاهی سرسخت است، تا حدودی به خاک رسی هم مقاوم است. از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

کلماتیس

کلماتیس خزان کننده است اما آرماندز کلماتیس گیاهی همیشه سبز است که در اوایل بهار گل می‌دهد. این گیاه تا ارتفاع 3 تا 4٫5 متری رشد می‌کند و نسبتا عریض می‌شود. آرماندز کلماتیس گل‌هایی سفید و خوشبو تولید می‌کند. این گیاه در مکان‌هایی آفتابی یا سایه دار رشد می‌کند.

رز

رزها یکی از متنوع ترین گیاهان روی کره زمین اند. 14000 واریته مختلف رز وجود دارد که بعضی از آنها حتی سرمای زیر صفر درجه سانتی گراد را طاقت می‌آورند و بعضی دیگر در آب و هوای و گرمای طاقت فرسای مناطق استوایی هم چنان گل می‌دهند!

شرایط نگهداری: بهترین زمان برای کاشت رز بهار تا اوایل تابستان است. بعد از خریدن رزها از گلفروشی سریعا آنها را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید چرا که معمولا گلدان‌های اولیه آنها کوچک هستند. در مناطق استوایی تا نیمه استوایی رزها را در بین پاییز و زمستان بکارید. بعد از چند وقت گلدان‌های رزتان را به محل پرنور تری که حداقل 7 ساعت از روز آفتاب دارد منتقل کنید. زرها نمی‌توانند برای مدت طولانی کم نوری را تحمل کنند و ضعیف می‌شوند. در سراسر سال گلدان‌های رزتان را به مقدار مناسب و منظم آبیاری کنید و مواظب باشید گیاه‌تان خشکی نکشد چرا که رز خشکی را تحمل نمی‌کند. یکی از خوبی‌های پرورش گیاهان در بالکن این است که گل‌های موجود در بالکن نسبت به گیاهانی که در باغچه کاشته شده اند گرم‌تر می‌مانند. اما همچنان هم باید کارهایی برای گرم کردن گیاهان بالکنی‌تان انجام دهید مثل مالچ پاشی با عناصر طبیعی و حفظ گیاهان از سرمای هوا .

گل برف (موگه، زنبق دره)

این زیبای خوش بو یکی از آسان رشد ترین گیاهان پوششی است. این گیاه برای رشد در مکان‌های سایه داری مثل بالکن‌ها یا در حیاط و زیر سایه درختان بزرگ، عالی است. حواستان باشد این گیاه قدرتمند می‌تواند گسترش زیادی پیدا کند.

شرایط نگهداری: سایه و خاکی با زهکشی خوب.

پریوش

از گل‌های خوشرنگ پریوش که در بهار درمی‌آیند و تا پاییز همراهی تان می‌کنند غرق لذت می‌شوید! گل‌های سفید، آبی و صورتی آن جلوه دو چندانی به شاخ و برگ سبز براق گیاه می‌دهند. این گیاه بسیار شکیبا شرایط خاکی بسیار مختلفی را تحمل می‌کند. این گیاه می‌تواند رشد بسیار سریعی داشته باشد.

شرایط نگهداری: سایه کامل و خاک مرطوب با زهکشی خوب.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان