خسارات سیل بیشتر است یا بابک زنجانی؟!

از روزهای نخست امسال بارندگی ها با حجم زیاد موجب بروز سیل در استان های مازندران، گیلان، فارس، کرمانشاه، لرستان و خوزستان شد.

از روزهای نخست امسال بارندگی ها با حجم زیاد موجب بروز سیل در استان های مازندران، گیلان، فارس، کرمانشاه، لرستان و خوزستان شد. بر اثر سیل هفتاد نفر از هموطنان مان جان خود را از دست دادند و به زمین های کشاورزی، جاده های مواصلاتی، راه آهن، ابنیه ها، زمین های کشاورزی، دام ها، خانه و زندگی مردم خسارات فراوانی خورد.

امید کرمانی‌ها: مسئولان هر استان تاکنون به صورت جداگانه آماری از میزان ریالی خسارت های سیل در حوزه تحت مسئولیت خود داده اند. نکته قابل تأمل آنکه بر اثر این آمارها ذهن جامعه و مردم درگیر مسئله سیل و خساراتش شده و در صحبت های روزانه درباره این مسئله بحث و تبادل نظر می کنند.

خسارت ۳۰ هزار میلیارد تومانی سیل

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره برآورد ۱۲هزار میلیارد تومانی خسارات سیل از ابتدای امسال تاکنون به خبرآنلاین گفت: «خسارت سیل بیش ازاین مبلغ‌هاست چون به اشخاص، خانوار، خانه و کسب و کار مردم آسیب وارد شد. چند برآورد تاکنون درباره خسارات سیل داشتیم که یکی از برآوردها حدود ۳۰ هزار میلیارد است».

بی حسی جامعه نسبت به مفاسد اقتصادی

هرچه جامعه نسبت به حوادث غیرمترقبه و آثار و تبعات آن حساس است، درباره مفاسد اقتصادی هیچ حساسیتی ندارد. حال آنکه آسیب ها و لطماتی که مفاسد اقتصادی بخصوص در سال های اخیر به اقتصاد کشور وارد کرد، برکسی پوشیده نیست. با این وجود دیگر جامعه نسبت به این نوع پرونده ها توجهی نشان نمی دهد. گویی که اعداد و ارقام معنی خاصی ندارند.

اما مسئله آنجا اهمیت پیدا می کند که آمار خسارات سیل در کنار آمار خسارات ناشی از مفاسد اقتصادی گذاشته شود و مورد مقایسه قرار بگیرد. اینجاست که مشخص می شود اگر آثار و تبعات خاموش مفاسد اقتصادی پیگیری و زوایای آن برای مردم روشن شود، دیگر آنها به راحتی از کنار چنین موضوعاتی نمی گذرند.

فرهاد دژپسند با بیان اینکه نظارت و پیشگیری از وقوع مفاسد اقتصادی ضرورت است، گفت: فرق نمی کند هزارمیلیارد یا ۲۰ هزارمیلیارد باشد. ما درمقابل مفاسد اقتصادی باید قاطع باشیم و جدی مبارزه کنیم.

خسارت ۳۰ هزار میلیادتومانی بابک زنجانی

یکی از نمونه های فساد اقتصادی، پرونده بابک زنجانی است که جامعه با نام او آشنایی کامل دارد. وزیر اقتصاد درباره حجم خسارت بابک زنجانی به اقتصاد کشور گفت: وزیر نفت اطلاع بیشتری دارد. از ایشان بپرسید.

در همین رابطه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در گفتگو با خبر انلاین خسارت بابک زنجانی به اقتصاد کشور را بالای ۲۰- ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

نقطه افتراق سیل و بابک زنجانی

گرچه سیل و بابک زنجانی در میزان حجم آسیب به اقتصاد کشور نقطه اشتراک دارند اما نقطه افتراق آنها نیز بسیار زیاد است. چراکه سیل مزایایی همچون پرآب شدن تالاب ها، احیای دریاچه ارومیه، شستشوی خاک مزارع و کشتزارها، پاکسازی رودخانه های کشور از پساب های شیمیایی و زباله ها را نیز به همراه خود دارد. مسائلی که اگر دولت می خواست آنها را در قالب پروژه تعریف کند و به اجرا درآورد، میلیاردها دلار باید مصروف این کارها می شد و ضمن آنکه اجرای پروژه ها نیز سال ها زمان می برد. نمونه بارزش صحبت های اردکانیان وزیر نیرو بود که اعلام کرد «اگر دولت می خواست این حجم آب شیرین را وارد کشور کند باید ۲.۵ میلیارد دلار هزینه می کرد».

در مقابل ایجاد فضای رانت ولو با توجیه دور زدن تحریم ها گرچه فواید زودگذری دارد اما سالها تبعات فسادزایش دامن کشور، مردم و دولت را می گیرد تا جایی که می توان گفت فساد اقتصادی همه‌اش برای دولت و کشور ضرر است؛ ضررهایی که علاوه بر کاهش اعتمادعمومی به مسئولان و نظام، همه جنبه هایش مورد محاسبه قرار نمی گیرد.

البته امروز می توان با درنظر گرفتن خسارات سیل بیان کرد که اگر به عنوان نمونه فقط پرونده فساد مالی بابک زنجانی نبود چقدر دولت با آن پول می توانست در پروژه های زیربنایی همچون جاده، راه آهن، سد، احیای تالاب ها و سفره های زیرزمینی اقدام کند و حالا که چنین پرونده ای وجود دارد، با وجود سال ها پیگیری برای بازگرداندن اموال بیت المال هنوز تلاش های مسئولان دولتی و قضایی به نتیجه نرسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان