اگر رودخانه کرج طغیان کند چه اتفاقی می افتد؟

یک کارشناس حوزه آبخیزداری از خطر سیلابی شدن رودخانه ورودی کرج خبر داد و گفت: سیلابی شدن این رودخانه شرایطی را پیش خواهد آورد تا حجم آب تا استان قم برود.

علی سلاجقه استاد دانشگاه و کارشناس برجسته حوزه آبخیزداری عصر دیروز در همایش بررسی وضعیت سیلاب های کشور که در تالار شهدای پردیس کشاورزی برگزار شد در خصوص سیل و مسئله آبخیزداری، گفت: اگر رودخانه ورودی کرج با سیلاب همراه شود حجم آب تا استان قم پیش خواهد رفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آبخیزکرج تا شهریار شرایط خوبی ندارد بیان کرد: زمانی که رودخانه کرج حریم خود را باز کند قطعا دردناک خواهد بود؛ باید مدیریت جامع حوزه آبخیزداری در کشور تعریف شود و شورای مربوط به آن نیز فعالیت خود را آغاز کند.

سلاجقه با بیان اینکه نباید شورای عالی آب تحت نظر وزارت نیرو باشد افزود: وزارت نیرو شورای عالی آب را به‌عنوان یک کالا نگاه می کند و این تفکر غیر قابل تغییر است؛ به واقع مدیریت جامع حوزه آبخیز یک دید کلان نسبت به محیط زیست باید پیدا کند.

وی از سد چرخه که در جنوب کشور ساخته شده است به عنوان یکی از افتخارات ملی نام برد و توضیح داد: در برخی از شرایط با تغییر یک قانون همه چیز جابه جا خواهد شد و شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.

*انجام 25 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور*

این استاد دانشگاه بیان کرد: آبخیزداری یعنی ترمیم طبیعت؛ عملیات آبخیزداری حدود 25 میلیون هکتار در سطح کشور انجام شده است که اگر با همین روش ادامه دهیم ترمیم طبیعت 250 سال دیگر ادامه دارد.

سلاجقه در ادامه عملیات آبخیزداری را مانع ورود آب به سدها برشمرد و گفت: برای احداث سد باید شرایط منابع طبیعی و آبخیزداری را به صورت دقیق بررسی و ارزیابی کنیم.

*یکی از گام های اصلی تحقق شعار سال فعالیت در حوزه آبخیزداری است*

این استاد دانشگاه با بیان این مهم که برای تحقق شعار سال می توانیم در حوزه آبخیزداری نیز فعالیت های چشم گیر و وسیعی داشته باشیم، تاکید کرد: همه مسؤولان موظف هستند تا در رشته آبخیزداری تحصیل کرده باشند چرا که برای گذراندن امور مدیریتی علم آبخیزداری واجب و ضروری است.

*32 میلیون هکتار از بهترین زمین های کشور با کاربرد کشاورزی است*

این کارشناس آبخیزداری بیان کرد: لازم است، فعالیت در حوزه کشاورزی کشور بهبود پیدا کند چرا که در حال حاضر 32 میلیون هکتار از بهترین زمین ها با خاک و آب مناسب به کار کشاورزی تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه تولیدات باید در واحد سطح انجام شود توضیح داد: اگر در حوزه آبخیزداری به درستی عمل کنیم شرایط فعلی کشور قابل کنترل است و این در حالی است که تنها مقام معظم رهبری خواستار رسیدگی به حوزه جنگل و مراتع برای مقابله با سیلاب شده است .

در پایان این استاد دانشگاه با بیان این مهم که سازه های گذشتگان مفید بود و طول عمر بالایی داشتند در حالیکه در این برهه از زمان هرچه می سازیم سریع از بین می رود بر لزوم توجه بیشتر به حوزه آبخیزداری تأکید کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان