معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد که براساس مصوبه 21 شورای عالی فضای مجازی و آئیننامههای مربوط به آن که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده، ارسال پیامک انبوه ممنوع است.
«مجید حقی» در همین رابطه افزود: «در مقررات تصویب شده در شورای عالی فضای مجازی سقف مجاز برای ارسال پیامک در شبانهروز 500 پیامک تعیین شده است که اپراتورهای تلفن همراه از امروز 25 فروردین 98 آن را اجرائی میکنند.»
مطابق گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این تصمیم ین تصمیم در راستای رسالت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت و حفاظت از حقوق مشترکین در حوزه ICT اجرائی شده است و این انتظار وجود دارد که رضایتمندی مشترکین را در پی داشته باشد.
از چندی پیش که مردم نسبت به حجم انبوه تبلیغات پیامکی بارها و بارها اعتراض خود را نسبت به این موضوع در شبکههای اجتماعی نشان دادند، وزارت ارتباطات تلاش کرد تا در اقداماتی مختلف جلوی ارسال این حجم از پیامکها گرفته شود. محدودیت سازی پیامک به 500 عدد در شبانه روز میتواند تا حدی در برابر این اقدامات نقش راه حلی را ایفا کند.
چندی پیش نیز معاون وزیر ارتباطات از قطع 120 هزار سیم کارت ارسال کننده پیامک انبوه تبلیغاتی خبر داده بود او همچنین پیشتر در مورد چگونگی حذف این پیامکها به ایسنا گفته بود:
« در اینجا بحث فرهنگسازی مطرح است و اینکه راهکارهای ارزانتر مانند تبلیغات برای کسبوکارهای کوچک فراهم شود. تا زمانی که برای یک تبلیغ کوچک در صداوسیما یا در بیلبوردهای شهری باید میلیونها تومان پرداخت شود، آنها قاعدتاً سراغ تبلیغات ارزانتری میروند که اگرچه برای کسبوکار یک راهکار ارزانقیمت است، اما برای مردم مزاحمت دارد.»
با وضع این قانون به نظر میرسد افرادی که به عنوان مثال با داشتن یک اپلیکیشن، نیازمند به ارسال تعداد زیادی پیامک برای کاربران خود در روز هستند؛ باید شماره خدماتی دریافت کنند. «حمید موصوف» کارشناس فناوری در این رابطه به دیجیاتو میگوید:
«در پنل اس ام اس سرشمارهها به دو شاخه پیامک خدماتی و پیامک تبلیغاتی دستهبندی میشوند. خط خدماتی برای ارسال پیامک اطلاع رسانی به اعضای یک اپیلیشکن فرستاده میشود، مانند کدفعال سازی و وریفای شماره موبایل ؛ پیامکهایی که با شماره خدماتی ارسال می شود از خطوط بلک لیست عبور کرده و به تمامی شمارهها ارسال میشود»
به گفته او برای تبدیل خطوط تبلیغاتی به شماره خدماتی اختصاصی میبایست شرکت حقوقی وجود داشته باشد، تعهدنامه خدماتی را تکمیل نماید و همراه با سفته به اوپراتور جهت انجام پروسه خدماتی تحویل دهد. افراد حقیقی نیز با داشتن نماد اعتماد الکترونیک یا مجوز کسبوکار میتوانند درخواست شماره خدماتی داشته باشند.
گفتنیست مشترکان تلفن همراه میتوانند با شمارهگیری کد دستوری ستاره هشتصد مربع (# 800 *) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامکهای انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام کنند. البته با وجود راهاندازی این سامانهها، راهکارهای جدیدی برای ارسال پیامکهای تبلیغاتی از سوی برخی افراد اتخاذ شده و بدین ترتیب عدهای با بهرهگیری از سیمکارتهای شخصی به جای سرشمارههای ارسال پیامک انبوه به ارسال این پیامها میپردازند.
پیامکهای انبوه از سه طریق شمارههای تلفن ثابت، تلفن همراه و سرشمارههای تبلیغاتی ارسال میشود؛ البته بسیاری از پیامکهای ارسالی با شمارههای تلفن همراه شخصی ارسال میشود و امکان ثبت شکایت از این شمارهها نیز در سامانه 800 فراهم شده است.