همراه با سریال های روز جهان/ بخش چهارم: از رازهای زنانه تا معماهای فلسفی

تب سریال‌بینی چند سالی است که حسابی در جهان و البته کشور ما بالا گرفته است

تب سریال‌بینی چند سالی است که حسابی در جهان و البته کشور ما بالا گرفته است. از وقتی در آمریکا و کشورهای اروپایی سریال‌سازی هم مانند تولید فیلم به چرخه اقتصادی اضافه شد و سودآوری تجاری‌اش با رسانه سینما به رقابت پرداخت شاهد تولید سریال‌هایی بسیار با کیفیت هستیم که گوی سبقت را از فیلم‌های سینمایی در جذب مخاطب ربوده‌اند. این رقابت تا جایی پیش رفته است که ستارگان درجه یک هالیوود تمایل بسیاری برای حضور در سریال‌های خوب شبکه‌های موفق دارند و یکی پس از دیگری به پروژه‌های عظیم سریال‌سازی شبکه‌های قدرتمند محلق می‌شوند. از طرفی لذت تماشای سریال به نسبت دیدن فیلم از جنسی متفاوت است. سریال اشتیاقی برای تعقیب داستان و دنبال کردن ماجراها به دنبال دارد که برای مخاطب بسیار جذاب و دلنشین است.

در چهارمین بخش از معرفی  سریال‌های روز جهان با معرفی سه سریال «بازماندگان» ، «دروغ های بزرگ ِ کوچک» و «لوسیفر» با ما همرا باشید.  

The Leftovers/ بودن یا نبودن

تصور کنید در میانه‌های یک روز عادی هستید. سر کار رفتید، در پاساژ مشغول خرید هستید. در خانه خود، ماشین، هواپیما یا هر وسیله نقلیه دیگری نشسته‌اید. ناگهان دو درصد از جمعیت مردم جهان از روی زمین ناپدید می‌شوند. نه به خاطر حادثه‌ای طبیعی، نه حمله تروریستی، نه کُشتاری و نه چیز دیگری. فقط فضای خالی از انسان‌هایی باقی می‌ماند که تا لحظاتی پیش وجود داشتند اما حالا دیگر نیستند. از سلبریتی‌ها و رهبران سیاسی گرفته تا رهبران دینی، همسایه شما، پدرتان، فرزندتان. هیچ‌کس دلیل آن را نمی‌داند. چگونه خود را با شرایط جدید وفق می‌دهید؟ به چه آدمی تبدیل خواهید شد؟حالا سه سال از این ماجرا می‌گذرد و  مردم شهر «میپل تاون» نیویورک همچنان درگیر آن هستند که بدانند چه بلایی سر عزیزانشان آمده. برخی از آنها خانه و کاشانه خود را رها کرده و به فرقه‌ای به نام «بازماندگان گناهکار» پیوسته‌اند. فرقه‌ای که اعضایش باید روزه سکوت بگیرند و لباس‌های سفید بر تن کنند. وظیفه اصلی اعضای گروه یک چیز است: نظاره کردن مردمانی که عضو گروه نیستند و انتظار برای پایان دنیا! 

ژانر: درام، معمایی

خالق سریال: دیمون لیندلوف، تام پروتا

بازیگران: جاستین ثرو، ایمی برنمن، کری کان، کریستوفر اکلستون، لیو تیلور.

سریال «بازماندگان» می‌توانست به سریالی خشک و کسالت‌بار با مضمونی فلسفی و سنگین تبدیل شود اما خالق سریال با هوشمندی ضمن رعایت همه جوانب برای تبدیل نشدن سریال به اثری صرفا تخیلی، با افزودن پاساژهای جذاب و داستانک‌های پرکشش اثرش را به درامی خواستنی تبدیل کرده است. در سریال تقریبا همه آدم‌های جهان گم‌شده دارند و این به درد مشترک انسان‌های روی کره زمین از هر نژاد و کشور تبدیل شده است. سوالی در دنیا مطرح است که کسی برایش پاسخی ندارد. دانشمندان سعی می‌کنند قضیه را از ابعاد علمی تشریح کنند، مذهبیون دلایل مذهبی می‌اوردند و این میان فرقه‌های مختلفی شکل گرفته‌اند که حادثه را بر گردن خود انسان‌ها و گناهان آنها می‌اندازند و همه این فجایع را کفاره گناهان بشر می‌دانند.

در نگاه اول سریال «بازماندگان» شبیه به سریال «لاست» است. نوع ساختار از نظر روایت همراه با فلاش‌بک‌های متعدد و سوالاتی که برایشان جوابی وجود ندارد همگی شبیه به سریال معمایی «لاست» است اما تفاوت بازماندگان در این است که سریال تمرکز بیشتری روی ابعاد درام و روابط شخصیت‌ها و البته شخصیت‌پردازی کاراکترها داشته است. «بازماندگان» سریال عمیق‌تری به نسبت «لاست» است اما از نظر سرگرم‌کنندگی به پای سریال خاطره‌انگیز «لاست» نمی‌رسد.

اگر به دنبال تماشای سریالی معمایی و جذاب هستید که در قصه آن روی ارتباط شخصیت‌ها تاکید شده و ذهنتان را با داستان فلسفی‌اش به چالش می‌کشد و هم‌زمان سرگرمتان هم می‌کند، «بازماندگان» بهترین گزینه است.

فصل سوم این سریال به تازگی شروع شده است.

Big Little Lies/ رازهای زنانه

رازهای زنانه

 سه مادر که در شهری ساحلی و کوچک زندگی می‌کنند درگیر قتلی عجیب می‌شوند و ...

ژانر: درام ، جنایی، کمدی سیاه

خالق سریال: ژان مارک لی

بازیگران: نیکول کیدمن، ریز ویترسپون، شیلین وودلی، الکساندر اسکارشگرد، آدام اسکات.

یک شاهکار جمع و جور دیگر از شبکه خوب اچ بی او که این سال‌ها نامش برای همه سریال‌دوستان آشناست. این مینی‌سریال داستان روابط سه زن از طبقه مرفه جامعه را تعریف می‌کند که در شهری ساحلی کنار هم زندگی می‌کنند. آشنایی این سه زن به واسطه هم‌مدرسه‌ای بودن فرزندان‌شان است و روابط صمیمانه‌ای با هم دارند. در قسمت اول سریال می‌بینیم که پلیس از دوستان و آشنایان این سه زن بازجویی می‌کند. قضیه از این قرار است که ظاهرا در مراسم خیریه مدرسه یکی از والدین به قتل رسیده و ما برعکس همه سریال‌های جنایی که همان قسمت اول مقتول مشخص است تا آخرین سکانس قسمت آخر نمی‌فهمیم چه کسی از بین این سه زن و همسرانشان به قتل رسیده است ومدام با این چالش روبرو هستیم که چه کسی خواهد مرد و قاتل کیست؟

داستان به نحوی روایت می‌شود که هر کدام از روابط پیچیده شخصیت‌ای اصلی با هم به صورت بالقوه می‌توانند آبستن خطر و جنایت باشند. فیلمنامه‌نویسان با ظرافت و دقت روابط شخصیت‌های اصلی را به شکل موازی پیش می‌برند و هر قسمت حدس ِ اینکه چه کسی ممکن است مقتول باشد سخت‌تر می‌شود. درباره سریال فاخر و خوب «دروغ‌های بزرگِ کوچک» بیش از این نمی‌توان نوشت چراکه لذت تماشای آن از بین می‌رود. اکر به دنبال تماشای یک سریال جنایی متفاوت و روان‌شناسانه هستید این سریال را از دست ندهید.

قسمت آخر این سریال به تازگی پخش شده است.

Lucifer/ وقتی ابلیس مهربان می‌شود!

  داستان این مجموعه درباره لوسیفر مورنینگ‌استار است که خسته و ناراضی به عنوان ارباب جهنم از تاج و تخت خود استعفا و پادشاهی خود را برای زیبایی لس‌آنجلس رها می‌کند، که در آنجا او قدرت خود را برای کمک به پلیس لس‌آنجلس و مجازات جنایتکاران به‌کار می‌گیرد.

ژانر: فانتزی، کمدی، پلیسی

خالق سریال: تام کاپینوس 

بازیگران: تام الیس، لورن جرمن، کوین آلخاندرو، دی بی وودساید، لزلی آن برنت، راچل هاریس.

سریال «لوسیفر» داستان ابلیس سرخوش و سرزنده‌ای است که از زندگی در جهنم خسته شده و برای تعطیلات به لس‌آنجلس می‌اید. اما بعد از مدتی عاشق این شهر شده و دیگر به محل فرمانروایی‌اش بازنمی‌گردد. این سریال که درواقع اسپین آفی از مجموعه ای پرطرفدار است ایده مرکزی و داستانی جذاب دارد اما در پرداخت چندان که باید به عمق نرسیده و در سطحی از کیفیت باقی می‌ماند. درواقع آنچه سریال را از سقوط به ورطه اثری مبتذل نجات می‌دهد شخصیت‌پردازی ویژه کاراکتر لوسیفر همراه با بازی بسیار خوب تام الیس است. لوسیفر این سریال فردی رئوف و مهربان است که به هیچ وجه دروغ نمی‌گوید و همین راستگویی‌اش باعث می‌شود مردم حرف‌هایش را چندان جدی نگیرند. طنزی که چاشنی حرف‌های لوسیفر می‌شود بسیار بامزه است و شوخی این شخصیت طناز به همراه درک درست بازیگرش از بزنگاه‌های کمدی سریال را دیدنی می‌کند.  

هر قسمت از سریال «لوسیفر» دارای داستانی مجزا و پلیسی است اما قصه مرکزی روایتی کاملا فانتزی و تخیلی دارد و تابه‌حال که دو فصل از پخش سریال گذشته روند داستان هنوز به ورطه تکرار نیفتاده اما در صورت پیش رفتن این داستان می‌توان حدس زد این اتفاق در آینده نزدیک بیفتد. اگر به دنبال تماشای سریالی درام/فانتزی با شخصیت محوری طناز و جذاب هستید «لوسیفر» گزینه خوبی است.

فصل دوم این سریال به اتمام رسیده و فصل سوم پاییز روی آنتن خواهد رفت. 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان