ماهان شبکه ایرانیان

تیبا؛ همه چیز درباره هزینه نگهداری و تعمیرات

فرارو: تیبا برای مدت کوتاه یک ساله توانسته بود در فهرست آمار فروش از پراید سبقت بگیرد و در صدر فهرست محصولات پرفروش سایپا جا خوش کند. هرچند این صدرنشینی موقتی بود و دوباره پراید به پرفروش‌ترین محصول این شرکت تبدیل شد. اگر بخواهیم این دو ماشین را مقایسه کنیم، قطعات و به طور کلی هزینه نگهداری تیبا کمی بیشتر از پراید است. همچنین باید توجه داشت که اغلب قطعات تیبا در هر مدل آن متفاوت است. طوری که مدل‌های قبل از سال 91 یک سری قطعه استفاده می‌کنند، مدل‌های 92 تا 95 یک سری قطعه دیگر لازم دارند و مدل‌های بعد از 96 قطعات مخصوص به خود را دارند.

هزینه نگهداری تیبا مثل تعویض روغن و فیلتر‌ها حدود 150 هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. قیمت لاستیک‌های موجود در بازار بسته به ایرانی یا خارجی بودنشان بین 400 هزار تا یک میلیون تومان متفاوت است. برای باتری تیبا باید حدود 300 هزار تومان هزینه کنید و تعویض کیت کلاچ آن حدود 600 هزار تومان خرج دارد. همچنین باید هر چند وقت یک بار حدود 200 هزار تومان برای هر جفت لنت ترمز هزینه کنار بگذارید. از قطعات و هزینه تعمیرات که بگذریم، خود بیمه شخص ثالث می‌تواند برایتان یک کابوس باشد. چراکه هر سال باید حدود یک میلیون و 800 هزار تومان برای بیمه شخص ثالث و حدود 600 هزار تومان برای بیمه بدنه هزینه کنید.

بیمه شخص ثالث تیبا؛ یک میلیون و 800 هزار تومان
برای خرید بیمه شخص ثالث تیبا باید حدود یک میلیون و 800 هزار تومان هزینه کنید. البته این در صورتی است که بیمه نامه قبلی شما شامل تخفیف نباشد و تا به حال برای خسارت جانی یا مالی از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده باشید. اگر تخفیف بیمه‌نامه قبلی داشته باشید هزینه بیمه جدید برای شما کمتر خواهد بود. همچنین این هزینه برای پوشش پایه است که تنها تا سقف 9 میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند. البته در صورت تمایل می‌توانید سراغ بیمه شخص ثالث شش ماهه بروید که حدود یک میلیون و 100 هزار تومان برایتان خرج دارد. استفاده از این مدل بیمه‌نامه‌ها توصیه نمی‌شود چراکه به هر صورت بعد از شش ماه مجددا باید بیمه شخص ثالث خود را تمدید کنید. با این کار صرفا هزینه بیمه شما افزایش پیدا می‌کند.

بیمه بدنه تیبا؛ 500 تا 900 هزار تومان
اگر تمایل داشته باشید می‌توانید علاوه بر بیمه شخص ثالث، برای ماشینتان بیمه بدنه هم بگیرید. در این صورت اگر در تصادف شما مقصر باشید، هزینه خسارت ماشین خودتان را هم می‌توانید از بیمه دریافت کنید. بیمه بدنه برای خودرو‌های لوکس بالای 150 میلیون تومان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چراکه اگر تصادف کنید و مقصر نباشید، بیمه شخص ثالث ماشینی که با شما تصادف کرده، تنها یک سوم خسارت وارد شده به ماشین شما را پرداخت خواهد کرد و مابقی آن را باید از بیمه بدنه‌تان هزینه کنید. در مورد تیبا با توجه به اینکه شامل حال این مورد نمی‌شود شاید بیمه بدنه جذابیت کمتری داشته باشد. به هر صورت اگر تمایل به خرید بیمه بدنه دارید، بهتر است بیمه بدنه‌تان را از همان شرکت بیمه‌ای بخرید که بیمه شخص ثالث خود را از آن خریداری کرده‌اید. چراکه اغلب شرکت‌ها بیمه‌ای برای کسانی که بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را با هم خریداری کرده باشند، تخفیف قائل می‌شوند. هزینه بیمه بدنه یک ساله برای تیبا با توجه به شرکت بیمه‌ای و پوشش‌هایی که دارد بین 500 تا 900 هزار تومان متفاوت است.

لنت ترمز تیبا؛ 170 تا 200 هزار تومان
سری که مکانیکی‌ها بزنید، می‌بینید قیمت لنت ترمز برای تیبا خیلی گران‌تر از دیگر ماشین‌هاست. طوری که برای یک جفت لنت ترمز چرخ عقب باید حدود 200 هزار و برای یک جفت لنت ترمز چرخ جلو باید حدود 180 هزار تومان بودجه کنار بگذارید. به طور مثال لنت ترمز چرخ عقب تیبا GOLD اصل ساخت کره 200 هزار تومان است. لنت ترمز چرخ عقب PHC-VALEO ساخت کره که شش ماه ضمانت بیمه ایران هم دارد، همین قیمت است و 200 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین می‌توانید سراغ لنت ترمز چرخ عقب YES-Q کره‌ای بروید که 170 هزار تومان برایتان خرج دارد. برای لنت ترمز چرخ جلو می‌توانید سراغ لنت‌های YES-Q و PHC-VALEO بروید که هر دو 170 هزار تومان قیمت دارند. با این تفاوت که لنت ترمز PHC-VALEO همراه با شش ماه ضمانت بیمه ایران فروخته می‌شود. لنت ترمز چرخ جلو GOLD گزینه دیگری است که 180 هزار تومان خرج روی دستتان خواهد گذاشت.

نکته‌ای که باید در مورد لنت ترمز تیبا بدانید، این است که لنت ترمز چرخ عقب و جلوی تیبا با ریو مشابه است و همان لنت ترمز برای هر دو ماشین قابل استفاده است. نکته مهمتر اینکه لنت ترمز تیبا برای مدل‌های بعد از 91 و قبل از 91 متفاوت است. قیمت‌های اعلام شده همه برای لنت‌های ترمز مخصوص تیبای تولید شده بعد از سال 91 است.

باتری تیبا؛ 210 تا 420 هزار تومان
باتری مناسب برای تیبا باید دست کم 50 آمپری باشد. مناسب‌ترین گزینه برای تیبا باتری‌های 55 و 60 آمپری است، اما اگر سیستم‌های جانبی روی ماشینتان نصب کرده‌اید یا در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید و کولر ماشین را زیاد روشن می‌کنید، بهتر است سراغ آمپر‌های بالاتر بروید. باتری‌های 55 آمپری فالکون در بازار 380 هزار تومان قیمت دارند و اگر سراغ باتری 60 آمپری بروید باید 420 هزار تومان هزینه کنید. باتری‌های 55 و 60 آمپری کابوک به ترتیب 275 و 300 هزار تومان فروخته می‌شوند. باتری 55 آمپری سهند 280 هزار تومان و مدل 60 آمپری آن 300 هزار تومان قیمت دارد. باتری‌های واریان ارزان‌تر هستند و مدل‌های 55 و 60 آمپری آن به ترتیب 230 و 250 هزار تومان فروخته می‌شوند. برند دیگر پرطرفدار باتری در ایران باطری‌های هندل است که 55 آمپری آن 320 هزار تومان و 60 آمپری آن 350 هزار تومان فروخته می‌شود.

لاستیک تیبا؛ هر جفت 400 هزار تا یک میلیون تومان
چرخ‌های کوچک تیبا باعث شده لاستیک مناسب برای این ماشین سایز 13 باشد که کوچکترین لاستیک‌ها هستند. به طور کلی تیبا، پراید، ماتیز و MVM 110 و از این دست خودرو‌ها لاستیک سایز 13 لازم دارند. قیمت این لاستیک‌ها در بازار از 300 هزار تومان شروع می‌شود و تا 970 هزار تومان می‌رسد. باید توجه داشت که این قیمت‌ها برای یک جفت لاستیک است. اگر بخواهید سراغ انواع باکیفیت بروید باید روی لاستیک‌های ژاپنی حساب باز کنید. یک جفت لاستیک سایز 13 با پهنای 175 میلیمتر یوکوهاما که در ژاپن تولید می‌شود 920 میلیون تومان قیمت دارد، ولی ارزشش را دارد، چون دست‌کم 90 هزار کیلومتر برای ماشین شما کار خواهد کرد. شاید بتوان لاستیک‌های دیگر با این توان اسمی را هم پیدا کرد. به طور مثال لاستیک اکسلرا ساخت کشور اندونزی با قیمت 510 هزار تومان همین کارکرد را برای شما خواهد داشت. با این تفاوت که این لاستیک‌ها از نظر پهنای چرخ نازک‌ترند و 165 میلی‌متر پهنا دارند. تایلندی‌ها لاستیک فالکن را ساخته‌اند که سایز 13 آن با عمر مفید 80 هزار کیلومتر 500 هزار تومان قیمت دارد. لاستیک ژاپنی دنلوپ با همین کارکرد مفید 80 کیلومتری 700 هزار تومان فروخته می‌شود. اگر به کارکرد 70 هزار کیلومتر لاستیک راضی هستید می‌توانید سراغ لاستیک‌های ارزان‌تر بروید. به طور مثال لاسیک آچیلس سایز 13 با پهنای 175 میلیمتر تنها 310 هزار تومان قمیت دارد.

البته انواع گران‌تر آن هم هست. مثلا لاستیک تویو با همین سایز و پهنا 970 هزار تومان فروخته می‌شود. دلیل آن هم این است که ژاپن آن را تولید کرده. لاستیک کره‌ای مارشال گزینه دیگری است که 70 هزارکیلومتر برای شما کار می‌کند و هر جفت آن 620 هزار تومان قیمت دارد. لاستیک‌های ایرانی هیچکدامشان ادعای یک چنین کارکرد مفیدی ندارند. نهایت کارکرد اسمی لاستیک‌های تولید داخل 60 هزار کیلومتر است. لاستیک‌های سایز 13 کویرتایر با کارکرد مفید 60 هزار کیلومتر 400 هزار تومان می‌ارزد. لاستیک‌های یزد تایر هم همین قیمت را دارند.

لاستیک‌های بارز کمی پهن‌تر هستند و برای همین 430 هزار تومان فروخته می‌شوند. لاستیک چینی تری‌انگل روی چرخ خیلی از ماشین‌ها دیده می‌شود. هر جفت این لاستیک‌ها با عمر مفید 60 هزار کیلومتر 500 هزار تومان قیمت دارد. اگر خیلی به فکر صرفه‌جویی هستید می‌توانید لاستیک‌های کم‌کیفیت را انتخاب کنید که 50 هزار کیلومتر به پای شما می‎چرخند. لاستیک سایز 13 با پهنای 165 میلیمتر ایران تایر تنها 330 هزار تومان از بودجه شما را می‌گیرد. البته پهنای 175 میلیمتری آن 390 هزار تومان است. لاستیک بارز هم گزینه دیگری است که هر جفت آن 380 هزار تومان فروخته می‌شود.

روغن موتور تیبا؛ 77 تا 120 هزار تومان
روغن موتور مناسب برای تیبا از نظر ویسکوزیته یا غلظت که به اختصار به آن SAE می‌گویند، (20W50) است. البته برای موتور تیبا یورو 4 باید از روغن موتور با ویسکوزیته (10W40) استفاده کنید. در شاخص SAE عدد اول قبل از حرف W. نشان‌دهنده غلظت روغن موتور در دمای پایین فصل زمستان است و هرچقدر این عدد کوچک باشد روغن موتور رقیق‌تر است یا به اصطلاح گران‌روی پایین‌تری دارد. این عدد نقش مهمی در استارت اول در روز‌های سرد زمستان دارد. عدد دوم بعد از حرف W. نشان‌دهنده غلظت روغن موتور در درجه حرارت‌های بالا است و هرچه این عدد بزرگتر باشد غلظت روغن موتور بالاتر و یا به اصطلاح سنگین‌تر است. برای مثال اگر شما در شهری مثل اهواز زندگی می‌کنید که دمای هوای آن ممکن است تا مثبت 40 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کنید پس بهتر است روغن موتوری انتخاب کنید که با توجه به گرمای هوا و گرمای داخلی موتور خاصیت روانکاری خود را از دست ندهد. نکته‌ای که باید در مورد شاخص API بدانید این است که این شاخص از حروفی مثل SN، SM، SL، SJ، SG و SF تشکیل شده و هرچه ترتیب حروف صعودی‌تر باشد نشان‌دهنده کیفیت بالاتر روغن موتور است. آخرین تکنولوژی روغن موتور در حال حاضر SN است که بهترین نوع روغن موتور به حساب می‌آید. مناسب‌ترین مدل روغن موتور برای تیبا مدل‌های SF تا SL است. همچنین پسوند SAE بعد از اسم روغن موتور نشان‌دهنده استاندارد چسبنگی و لزج بودن آن است. روغن موتور تیبا باید نهایتا در هشت هزار کیلومتر کارکرد تعویض شود و در مناطق گرمسیری و همچنین در شهر‌های آلوده، هر شش هزار کیلومتر کارکرد برای تعویض روغن مناسب است. حجم روغن موتور مناسب برای تیبا حداقل 3.5 لیتر است و برای همین بهتر است سراغ روغن موتور‌های چهار لیتری بروید.

حالا نوبت انتخاب روغن موتور است. روغن موتور‌های 10W40 نسبتا گران‌تر هستند. به طور مثال روغن موتور چهار لیتری مدل API-SL/CF-10W40-SAE برند بهران سوپر پیشتاز در بازار 105 هزار تومان است. برند پارس سوپر پایا همین مدل را با قیمت 95 هزار تومان عرضه کرده است. روغن موتور توتال کمی گران‌تر است و 120 هزار تومان قیمت دارد. همچنین می‌توانید روغن موتور ELF را با قیمت 105 هزار تومان بخرید. البته این قیمت برای ELF تولید داخل است و اگر سراغ مدل‌های وارداتی آن که ساخت امارات و شاخص API آن SN است بروید، دست کم 290 هزار تومان برایتان خرج دارد. برای مدل‌های API-SL/CF-20W50-SAE که ارزان‌تر هستند، می‌توانید سراغ برند بهران سوپر پیشتاز بروید که 77 هزار تومان قیمت دارد. این مدل روغن موتور با برند توتال ایرانی 90 هزار تومان فروخته می‌شود و توتال اماراتی 180 هزار تومان قیمت دارد.

فیلتر هوا و روغن تیبا؛ جمعا 23 هزار تومان
بعد از تعویض روغن موتور، نوبت به تعویض فیلتر‌ها می‌رسد. در چکاپ دوره‌ای بهتر است حتما فیلتر هوا و فیلتر روغن را هم تعویض کنید که هزینه زیادی هم ندارد. فیلتر هوای تیبا مدل سرکان در بازار 9 هزار تومان فروخته می‌شود و فیلتر روغن همین برند 14 هزار تومان است.

دیسک و صفحه کلاچ تیبا؛ حدود 600 هزار تومان
هر چند وقت یک بار لازم می‌شود دیسک و صفحه و به طور کلی کیت کلاچ ماشینتان را تعویض کنید. مکانیکی‌ها عموما کیت کلاچ را یک جا تعویض می‌کنند که شامل دیسک، صفحه و بلبرینگ است. کیت‌های کلاچ مخصوص تیبا موجود در بازار عموما حدود 600 هزار تومان قیمت دارند و اگر سراغ مدل‌های مختلف بروید، قیمت‌ها بین 500 هزار تا یک میلیون تومان متفاوت است. نکته خیلی مهمی که باید در مورد کیت کلاچ تیبا بدانید، این است که مدل‌های مختلف تیبا، کیت کلاچ متفاوتی دارند. برای مثال کیت کلاچ مدل‌های تولید شده قبل از سال 91 مشابه پراید و از نوع 180 میلی‌متری است. همچنین کیت کلاچ مناسب برای مدل‌های تولید شده در سال‌های 92 تا 95 از نوع 200 میلی‌متری و کیت کلاچ مدل‌های 96 به بعد از نوع 215 میلی‌متری است.

کیت کلاچ 200 میلی‌متری برای مدل‌های 92 تا 95 برند دایکن EXEDY ژاپن در بازار حدود 620 هزار تومان فروخته می‌شود. شرکت شایان صنعت این مدل کیت کلاچ را با قیمت 500 هزار تومان عرضه می‌کند و می‌توانید مدل عظام ایرانی را با قیمت 560 هزار تومان تهیه کنید. اگر خواستید می‌توانید سراغ کیت کلاچ شرکتی تیبا برند SECO کره‌ای بروید که در بازار با قیمت 820 هزار تومان فروخته می‌شود. کیت کلاچ 215 میلی‌متری مخصوص مدل‌های 96 به بعد، گران‌تر هستند. به طور مثال برای کیت کلاچ 215 میلی‌متری تیبا برند ایرانی شایان صنعتی باید حدود 920 هزار تومان هزینه کنار بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان