زاهدی: سفرهای رئیس دانشگاه پیام نور بدون دستاورد بوده است

خبرگزاری فارس: محمد مهدی زاهدی در جریان سؤال خود از وزیر علوم در رابطه با دانشگاه پیام نور در نشست علنی امروز عصر مجلس (سه‌شنبه 27 فروردین 98) گفت: دانشگاه پیام نور به عنوان یکی از مؤثرترین دانشگاه‌های کشور و با داشتن شعب در اکثر شهرستان‌ها از جمله در مناطق محروم در حال ارائه خدمات آموزشی به جوانان با شعار آموزش عالی برای همه است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:‌ دانشگاهی با چند صد هزار دانشجو، 4 هزار عضو هیأت علمی، 11 هزار کارمند و قریب به 450 واحد و مرکز دانشگاهی یکی از زیرنظام‌های بزرگ آموزش عالی کشور است که متأسفانه در سال‌های اخیر به ویژه در دو سال گذشته مورد بی‌مهری شدید وزارت علوم قرار گرفته است.

وی افزود: این دانشگاه در حال حاضر دچار مشکلات متعدد مدیریتی، مالی، اداری و آموزشی شده که این روند به جایگاه دانشگاه آسیب‌های زیادی وارد آورده و آینده مبهمی را برای این دانشگاه ترسیم می‌کند.

زاهدی خاطرنشان کرد: متأسفانه تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در وزارت علوم حلقه بسته افرادی است که به حلقه استرالیایی‌ها معروف است. این تیم به اصطلاح رفقا و هم دوره‌ایی‌های جناب وزیر در دوران تحصیل در کشور استرالیا امروز در سمت‌های عالی وزارت علوم و برخی دانشگاه‌ها به صندلی مسئولیت تکیه زده‌اند.

شایان ذکر است که ریاست دانشگاه پیام نور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این فرد یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه استرالیا است. امیدوارم که مبنای انتصاب اینگونه موارد و اینگونه مدیران مباحث رفاقتی نبوده باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دانشگاه پیام نور طی چند سال اخیر به ویژه یکسال گذشته درگیر موضوعات مختلفی بود که به جایگاه این دانشگاه و خانواده بزرگ چندصد هزار نفری آن لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است متأسفانه عدم اشراف ریاست فعلی دانشگاه به ساختار سازمانی و رسالت این دانشگاه موجب تضعیف این زیرنظام مهم آموزش عالی شده برخی از پیامد‌های این اشرافیت عدم حضور و تعامل با کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه بوده است ایشان اعتقادی به حضور مؤثر در استان‌های مختلف کشور نداشته است.

وی افزود:‌ از شما نمایندگان سؤال می‌کنم رئیس دانشگاه پیام نور به چند استان و چند شهرستان که واحد دانشگاه پیام نور در آنجا وجود دارد سفر کرده چند جلسه با کارکنان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی داشته در برخی از همین واحدهای دانشگاه پیام نور چهره‌های شاخص علمی و پژوهشی حضور دارند که از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

زاهدی خاطرنشان کرد: عدم باور و بی‌توجهی رئیس دانشگاه پیام نور با رسالت‌های دانشگاه‌ها و مأموریت‌ها و تکالیف قانونی از جمله این مشکلات است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای وزیر چند دانشجوی غیرایرانی و مقیم خارج از کشور در دانشگاه پیام نور جذب شده؟ با چند استاد بین‌المللی همکاری علمی و اجرایی شده است؟ البته جای تأسف است ما سفرهایی متعدد خارجی رئیس دانشگاه را شاهد بودیم بدون اینکه دستاوردی برای این دانشگاه داشته باشد. براساس تکالیف برنامه ششم انتظار می‌رفت دانشگاه پیام نور دانشگاهی پیشرو در حوزه آموزش‌های الکترونیکی و آموزش‌های ترکیبی باشد اما جای تأسف است به دلیل عدم باور مسئولین و علی‌رغم وجود ظرفیت‌های لازم دانشگاه در این حوزه نیز دچار رکود شده است.

وی افزود:‌ به نظر می‌رسد که به آقای غلامی اطلاعات دقیقی داده نمی‌شود ضعف مدیریتی بسیار وسیع‌تر از آن چیزی است که به اطلاع آقای وزیر رسیده است.

زاهدی خاطرنشان کرد: دخالت مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه پیام نور در همه شئونات دانشگاه اعم از عزل و نصب، جذب نیروی تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی، اتخاذ تصمیمات در خصوص پرسنل خدوم دانشگاه به طوری که این فرد به خود اجازه می‌دهد و در جلسات تخصصی دانشگاه عنوان می‌دارد و قسم می‌خورد که تا زمانی که من هستم اجازه نمی‌دهم فلان کار انجام شود یا نشود و با ادبیات سخیفی کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه را خطاب قرار می‌دهد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این دانشگاه باور تمامی کارکنان و اعضای هیأت علمی آن است که رئیس اصلی دانشگاه رئیس دفتر رئیس دانشگاه است که این دون شأن دانشگاه است که رئیس دانشگاه حضور جدی نداشته باشد و رئیس دفتر او بنا باشد همه امور را رتق و فتق کند آیا این ارزش‌گذاری به دانشگاه است؟

وی افزود: وقتی تعدادی از اعضای هیأت علمی در مورد کارشان به رئیس دفتر رئیس دانشگاه پیام نور مراجعه کرده‌‌اند این فرد واژه‌ای را به کار برد که حقیقتاً جای تأسف دارد. این جمله این است (برخی از شماها که واجد صلاحیت نیستید اگر ما بخواهیم شماها را معرفی کنیم درست مثل این است که 40 نفر را می‌اندازیم توی کاسه‌ای که دیگ را نجس کند) آیا عضو هیأت علمی نجس است که دیگ را نجس کند؟ آقای وزیر آیا این اخبار به شما می‌رسد؟

زاهدی خاطرنشان کرد: آقای وزیر ما از شما انتظار داریم که برخورد کنید که اینگونه کرامت انسانی را زیر سؤال نبرند. به فرض که این افراد صلاحیت هیأت علمی ندارند آیا اینها انسان نیستند؟ آیا کرامت ندارند؟

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مدیریی را در یکی از استان‌ها در دانشگاه پیام نور انتخاب کردید ایشان ادمین یکی از کانال‌ها است. در کانالی که رئیس دانشگاه شما ادمین آن است متنی در این کانال قرار می‌گیرد که سراسر توهین به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. که فرازهایی از آن عبارت است از: (وزیران را به ماشینی تشبیه کرده که موتوری روی آن سوار است که توان حمل آن را نداشته بحرانی که در ذات جمهوری اسلامی از آنجا می‌آید که اینها سعی کرده‌اند از روز اول با ایدئولوژی که متعلق به 1400 سال پیش است و در یک جامعه‌ای که مثلاً شهر بزرگش 4 هزار نفر بوده جامعه پیچیده امروز را اداره کنند این ماشین از اول پت‌پت می‌کرد. خواست مردم ایران ولایت فقیه نبود از همه بهتر امام خمینی این را می‌دانست به همین خاطر در چند ماه آخر مهاجرتش حتی یکبار واژه ولایت فقیه را استفاده نکرد و علاوه بر جمهوری او قانون اساسی را آورد که تدوین آن ترجمه قانون اساسی جمهوری پنجم فرانسه بود. وعده‌هایی هم که به آمریکا دادند در مذاکرات مفصلی که با آمریکایی‌ها داشتند که اسنادش رو شده نوید چنین حکومتی را می‌دهد).

وی افزود:‌ من شرم داریم موارد دیگری را بیان کنم جایگاه مجلس این نیست. آقای وزیر به معاون پارلمانی‌تان چندین بار گفتم من مواردی دارم که فقط می‌خواهم خصوصی به آقای وزیر بگویم چون بحث‌های اخلاقی بود و مصلحت جامعه و مجلس نبود بخواهم آنها را علنی عنوان کنم اما دریغ از اینکه شما فرصتی بدهید حالا می‌گویید زاهدی آنها را در اختیار شما قرار نداد. من آمدم از شما خواهش کردم که وقت بگذارد.

زاهدی خاطرنشان کرد: آقای وزیر اینگونه نمی‌توان مدیریت کرد اخبار صحیح راجع‌به انتخاب مدیران به شما نمی‌رسد. عدم توجه به قوانین مربوط به ایثارگران و حتی طرح دعوا در دادگاه‌های عمومی علیه تعدادی از فرزندان شهدا و همچنین عدم اجرای آرای کمیسیون ماده 16 در خصوص ایثارگران از دیگر مواردی است که در خصوص دانشگاه پیام نور لازم به ذکر است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ آیا دانشگاه باید علیه فرزند شهیدی که به فرض از نظر علمی به زعم شما یا به زعم دوستانتان صلاحیت ندارد باید به دادگاه شکایت کنند انقلاب ما مدیون شهدا است. آیا این اخبار به شما می‌رسد و جای تأسف دارد که خبرهای دقیقی به شما نمی‌رسد.

وی در پایان گفت: آقای وزیر حتماً شما می‌دانید یا باید بدانید بیش از هر کسی باید مستحضر و مطلع باشید که امروز دنیا در حال مهاجرت به سمت دانشگاه‌های هوشمند است. اما جای بسی تأسف است که مسئولین این دانشگاه حتی با مفاهیم و ادبیات این موضوع بیگانه هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان