سازمان دیده‌بان قضایی آمریکا اعلام کرد

شکایت از کری به دلیل دفاع از برجام

دنیای اقتصاد : سازمان دیده‌بان قضایی آمریکا با طرح اتهاماتی علیه جان کری وزیر امورخارجه پیشین این کشور اعلام کرد که به‌دلیل فعالیت‌های پشت‌پرده جان کری در پشتیبانی از توافق هسته‌ای علیه او شکایت خواهد کرد

 او همزمان با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران برجام را «سخت‌گیرانه‌ترین و شفاف‌ترین» توافق هسته‌ای جهان خواند و هشدار داد که خروج از این توافق می‌تواند به نزاع و بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه بینجامد. اوهمچنین ضمن ابراز تاسف نسبت به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام،‌ تاکید کرد که این اقدام اعتبار آمریکا و امنیت این کشور را تضعیف و واشنگتن را منزوی خواهد کرد.

او که دوم آذر سال 93 برای اولین باروارد مذاکرات هسته‌ای دوجانبه با محمدجواد ظریف در وین شد، پس ازخروج آمریکا ازبرجام به صراحت اعلام کرد که در پشت صحنه درحال کار درباره توافق هسته‌ای ایران است. کری همچنین درکنار این سخنان دیدارهایی نیز با محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران درحاشیه بر‌خی نشست‌های بین‌المللی داشت. وزیرخارجه سابق آمریکا، شهریور ماه سال گذشته در مصاحبه‌ای ضمن اذعان به این دیدارها در نروژ، مونیخ و چند نشست بین‌المللی دیگر درعین حال حمایت خودرا ازتوافق هسته‌ای بیان کرد. همین سخنان و حمایت‌ها با اعتراض رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیرخارجه این کشوردرقالب انتشار رشته توییت‌هایی مواجه شد. در یکی ازهمین توییت‌ها بود که دونالد ترامپ نوشت: «جان‌کری نمی‌تواند با این واقعیت که فرصتش را از دست داده کنار بیاید! جان، از مذاکرات کنار بکش، داری به کشورت آسیب می‌زنی.» ترامپ در ادامه این انتقادها در اردیبهشت سال‌ گذشته و پس از خروج ازبرجام دریکی از نشست‌های کابینه آمریکا، با اشاره به دیدار جان‌کری با ظریف گفت: «[جان] کری [وزیرخارجه سابق آمریکا] در برابر مردی که داشت با او مذاکره می‌کرد، هیچ شانسی نداشت. اولین باری که آن مرد را دیدم، او را در یک برنامه دیدم... من او را نگاه کردم و بعد از سه دقیقه تماشا گفتم امکان ندارد کری بتواند از پس مذاکره با این مرد، برآید. بعدا دیدیم که همین‌طور هم شد؛ بنابراین یا به یک توافق واقعا خوب برای جهان می‌رسیم یا اصلا توافقی نمی‌کنیم.»

مایک پمپئو‌وزیر امورخارجه آمریکا نیز همراه با ترامپ با انتقاد از «جان کری» وزیرخارجه سابق آمریکا به‌دلیل دیدار با محمدجواد ظریف، این اقدام را بی‌سابقه توصیف کردوگفت که باید تصمیمات قانونی دراین خصوص را به دیگران واگذار کند. او همچنین از کری به‌دلیل آنچه تضعیف سیاست خارجی آمریکا توصیف کردبارها انتقاد کرده است.

 البته این انتقادها تنها از سوی این دومقام ارشد آمریکایی مطرح نشده است. برخی دیگر از مقامات آمریکا همان زمان معتقد بودند دیدار کری با مقامات کشورهای خارجی ممکن است «قانون لوگان» را نقض کند. به موجب این قانون، شهروندان آمریکایی که مسوولیتی دولتی ندارند، نمی‌توانند به نمایندگی از دولت آمریکا و بدون داشتن مجوز مذاکره کنند. موضوعی که با پاسخ جان کری مواجه شد و درگفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفت: همه وزرای خارجه سابق به دیدار با رهبران خارجی ادامه می‌دهند، به کنفرانس‌های امنیتی می‌روند و به سراسر جهان سفر می‌کنند. همه ما این کار را انجام می‌دهیم و همه ما درباره وضعیت امور با جهان گفت‌وگو می‌کنیم تا بتوانیم آنان را درک کنیم. جان کری همچنین دردفاع از عملکرد خود دراین راستا به مخالفان خود توصیه کرداگر می‌خواهند چیزی درباره توافق هسته‌ای که جهان را امن‌تر کرد بیاموزند، کتاب جدید اورا به نام «هر روز موهبتی دیگر است» را بخوانند.

شکایت به‌خاطر تضعیف سیاست خارجی آمریکا

حالا به نظر می‌رسد آنچه که مقامات دولت کنونی آمریکا تضعیف سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران می‌خوانند برای جان کری وزیرخارجه سابق آمریکا دردسر ساز شده است. به گزارش پایگاه خبری ورلد نت دیلی، دیده‌بان قضایی که یک سازمان محافظه کار آمریکایی است روز دوشنبه اعلام کرده که علیه جان کری، وزیر امورخارجه پیشین آمریکا به‌خاطر پیشبرد دیپلماسی سایه برای نجات توافق هسته‌ای درحالی‌که دولت ترامپ از این توافق خارج شده است، شکایت می‌کند.

به گزارش «ایسنا» این دیده‌بان مدعی شده است: جان کری در ماه‌های منتهی به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به‌طور مخفیانه در رأس یک هیات، دیپلماسی سایه را برای حفظ این توافق هدایت می‌کرد. بر اساس گزارش این دیده‌بان، کری در جریان این تلاش‌ها ظاهرا دیدارها و گفت‌وگوهایی را با بازیگران کلیدی داخلی و خارجی دخیل در توافق هسته‌ای که مخالف خروج آمریکا بودند، انجام داده است. دیده‌بان قضایی همچنین ادعا کرده است: کری در همین راستا اواخر آوریل 2018 در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیدار کرد که دومین ملاقات آنها طی دو ماه برای جلوگیری از نابودی توافق هسته‌ای بود.

براساس این گزارش، کری همچنین سال گذشته در رابطه با توافق هسته‌ای با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و به‌صورت تلفنی با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رایزنی کرده است. بنابر اعلام دیده‌بان قضایی، وی علاوه ‌براین برای لابی در جهت حفظ توافق هسته‌ای وارد مذاکراتی با اعضای کنگره شد. فیتون، رئیس سازمان دیده‌بان قضایی هم در این باره گفت: جان کری به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب نشده بود. بنابراین، می‌بایست از تضعیف سیاست خارجی دولت آمریکا از طریق تبانی با ایران و دیگر کشورها پرهیز کند. شکایت ما نه تنها به معنی نظارت بر اقدامات جان کری، بلکه برای پیدا کردن دست‌های مخفی در داخل وزارت امورخارجه آمریکا است که در همکاری با کری تلاش کردند سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران را تضعیف کنند.

فیتون همچنین اعلام کرده است هدف شکایت او فقط این نیست که کار‌های کری را کشف کند. بلکه او در این شکایت دنبال آن است که مخالفان سیاست ترامپ در درون دولت او را که با تلاش‌های پنهانی کری همکاری می‌کردند، کشف کند. این گروه همچنین جان کری را به تبانی با ایران متهم کرده است. به گزارش فرارو، این گروه حقوقی در 19 می‌2017، از وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری دولت باراک اوباما به‌خاطر انتقال 400 میلیون دلار پول نقد به ایران در سال 2016 شکایت کرده بود. این گروه حقوقی که نام آن «جودیشال واچ» است بر مبنای قانون آزادی اطلاعات در آمریکا، از وزارت خارجه این کشور شکایت کرده و خواستار دریافت اسناد ارتباطات کری با مقامات ایرانی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان